ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دست‌کم ۱۱ ایرانی در جریان حمله اخیر اسرائیل به سوریه کشته شده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: در جریان حملات پنج‌شنبه اسرائیل به سوریه، ۲۷ نفر از نظامیان طرفدار رژیم اسد کشته‌ شدند: ۶ سرباز ارتش سوریه، و ۲۱ شبه نظامی خارجی از جمله ۱۱ ایرانی.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: در جریان حملات پنج‌شنبه اسرائیل به سوریه، ۲۷ نفر از نظامیان طرفدار رژیم اسد کشته‌ شدند: ۶ سرباز ارتش سوریه، و ۲۱ شبه نظامی خارجی از جمله ۱۱ ایرانی.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه (که سازمانی مستقر در لندن است)، روز شنبه ۱۲ مه، گفت: «در جریان حملات پنج‌شنبه اسرائیل به سوریه، ۲۷ نفر از نظامیان طرفدار رژیم اسد کشته‌اشند: ۶ سرباز ارتش سوریه، و ۲۱ شبه نظامی خارجی از جمله ۱۱ ایرانی.»

پیش‌تر همین سازمان خبر داده بود که ۲۳ نفر در جریان این حملات جان خود را از دست داده‌اند. اختلاف میان آمار قبلی و آمار جدید، به این دلیل است که مرگ برخی از زخمیان و مفقودشدگان، اکنون تأیید شده است.

بامداد پنجشنبه ۱۰ مه/ ۲۰ اردیبهشت اسرائیل اعلام کرد که  ایران ۲۰ راکت به سمت مواضع این کشور در بلندی‌های جولان اشغالی شلیک کرده است. سپس ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که در پاسخ به این حملات، جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور  بیش از ۳۰ پایگاه نظامی ایران در سوریه را مورد هدف قرار دارند.  یک مقام امنیتی اسرائیل به هاآرتص گفته که حمله ۱۰ مه، بزرگترین عملیات نظامی اسرائیل در سوریه از پیمان زمان پایان درگیری میان سوریه و اسرائیل (در سال ۱۹۷۴) بوده است.

مقامات اسرائیل مدعی‌اند که پرتاب راکت‌های به بلندی‌های جولان کار ایران بوده است، اما طرف ایرانی مدعی است که سوریه مستقلاً این عملیات را انجام داده است.

پس از حملات بامداد پنج‌شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در پیامی ویدئویی اعلام کرد که «ایران خط قرمز عبور کرده است»، و این حملات «پیامد» همین عبور از خط قرمز بوده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز مدعی شد در این حملات «تقریباً تمامی زیرساخت‌ها و پایگاه‌های ایران در خاک سوریه» منهدم شده  است. وزیر دفاع اسرائیل، همچنین پس از بازدید از منطقه اشغالی و تحت کنترل اسرائیل در بلندی‌های جولان بشار اسد را خطاب قرار داد  و گفت:

«من از این فرصت استفاده می‌کنم و به بشار اسد پیام می‌دهم و از او می‌خواهم ایرانی‌ها، قاسم سلیمانی و نیروهای [سپاه] قدس را از کشورش اخراج کند. آنها  خدمتی به شما نمی‌کنند بلکه برعکس به شما صدمه می‌زنند و حضورشان مایه ایجاد درد و رنج برای شما و خسارت برای کشورتان است.»

وزارت دفاع روسیه، در بیانه‌ای اعلام کرده است که پدافند هوایی سوریه نیمی از موشک‌های شلیک شده را رهگیری و ساقط کرده است.سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز هر دو کشور را به خویشتن‌داری دعوت کرده است.

همزمان با خروج آمریکا از برجام، تنش میان ایران و اسرائیل به اوج خود رسیده است. تنش میان ایران و اسرائیل پس از آن بالا گرفت که جنگنده‌های اسرائیلی در ماه فوریه، به بهانه ورود یک پهپاد ایرانی در حریم هوایی اسرائیل، پایگاه نظامی تی‌فور (تی-۴) را بمباران کردند.

در ۲۰ فروردین، و درست پس از حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی، این پایگاه یک بار دیگر هدف حمله موشکی قرار گرفت. هفت سپاهی ایرانی در این حمله کشته شدند. سابقه کشته شدن نظامیان ایرانی در سوریه با راکت‌ها و موشک‌های اسرائیلی اما به پیش از این برمی‌گردد.  در ژانویه ۲۰۱۵ نیز، یک هلی‌کوپتر اسرائیلی، در بلندی‌های جولان خاک سوریه، خودروهای حامل شش نیروی نظامی ایران، از جمله سرتیپ محمدعلی الله‌دادی، از فرماندهان سپاه الغدیر، و شش عضو حزب‌الله لبنان را مورد هدف قرار داده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Gaffe rousi va mullahaye pakbakhteh

    ملاها فهمیدند که چه کلاه گشاد خرس قطبی روسی رفت سرشان و گوش دراز اسد شیطان زاده به حرف آنها به اندازه پشم *** اعتنا میکند . این هم سند که شما سانسور میکنید انتقاد نماینده مجلس ایران از موضع‌گیری 'منفعلانه' بشار اسد حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس شورای اسلامی از مواضع بشار اسد پس از حملات اخیر اسرائیل به این کشور انتقاد کرده و گفته است موضع‌گیری رئیس‌جمهوری سوریه برای مقام‌های ایرانی قابل تامل است. آقای فلاحت‌پیشه که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران است، رفتار بشار اسد در قبال این حمله را منفعلانه خوانده است. آقای فلاحت‌پیشه به خبرگزاری مجلس ایران گفته است وجود "کنونی" بشار اسد مدیون کمک‌های مستشاری ایران است و جوانان ایرانی شش سال برای دفاع از تمامیت ارضی سوریه جان خود را از دست دادند و بعد از این اقدام‌ها روسیه وارد شد. فلاکت پیشه هم فهمید اما مارکسیست های روسی هرگز نمی فهمند چون این بنجل های سیاسی زن و بچه شان را هم فدای روسیه کنند باز بدهکارند یکی به فلاکت پیشه بگوید چاره کار هم خوابگی با اسرائیل بود و هست و خواهد بود