ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشگامان نقاشی معاصر ایران

منوچهر یکتایی، نقاش خوشبختی‌ها و حالات خوش

کیانوش فرید - ویژگی اصلی آثار منوچهر یکتایی در نقاشی و شعر بی‌تکلفی است.

منوچهر یکتایی یکی دیگر از پیشگامان نقاشی معاصر ایران به حساب می‌آید. او علاوه بر نقاشی در نوشتن شعر نیز دستی توانا دارد، و ویژگی اصلی آثارش در نقاشی و شعر بی‌تکلفی است.

منوچهر یکتایی متولد سال ۱۳۰۱ در تهران تحصیلات خودش را در دانشکده هنرهای زیبا نیمه تمام‌‌ رها کرد، اما پس از آن تحصیلات خود را در فرانسه و آمریکا به پایان رساند.

او اولین نمایشگاه انفرادی خود را در سال ۱۳۳۰ در نیویورک بر پا کرد و خیلی زود کار‌هایش در محافل هنری نیویورک مورد توجه قرار گرفت. چند سال بعد آثار او در شهرهای دیگری چون واشینگتن، شیکاگو و بالتیمور به نمایش درآمد و موزه هنرهای مدرن نیویورک نیز یک تابلو و دو طرح را از او خریداری کرد.

منوچهر یکتایی به آسانی به عنوان یک هنرمند ایرانی جایگاه خودش را در مکتب نقاشان نیویورک در کنار هنرمندان به‌نامی چون جکسون پالک و دکونیک تثبیت کرد. در مقالاتی که‌‌ همان سال‌ها در مجلات هنر بین‌الملل و رینگ چاپ شده، درباره‌ آثار او نوشته شده است:

"منوچهر یکتایی نقاش خوشبختی‌ها و حالات خوش و ظریف جهان ماست و در حالی که با شیوه‌ای نو کار می‌کند رمانتیسم و شادی‌های زندگی را فراموش نکرده است، مثل این است که اصلاً به درد و رنج کاری ندارد و از این تأثری که بسیاری از افراد انسانی را می‌سوزاند و رنج می‌دهد باخبر نیست و در جهانی ورای عادی سیر می‌کند."

منوچهر یکتایی، نقاش خوشبختی‌ها و حالات خوش

تأکید منتقدان همچنین بر وجه تمایز اوست برای استفاده از رنگ‌های زنده و خصوصاً رنگ سفیدی که زنده و وسیع در آثارش خودنمایی می‌کند.

آثار، کلمه‌ها، رنگ‌ها، سفیدی و ترکیب‌بندی همه در کارهای یکتایی به راستی یکتا و بی‌مانند است و شبیه نداشته‌. او در خلق آثارش به هیج سبک و شیوه‌ای پایبند نبود، راحت و آسان آنچه را خواسته جست‌وجو کرده است تا فضا و لحن خودش را تجسم ببخشد.

در کارهای یکتایی هیچ محدودیت یا مرزی دیده نمی‌شود، او طبیعت و آدم‌هایی را خلق کرده است که زیبایی، نشاط و بار نوآوری دارند. او با رنگ‌های پرانرژی و زنده داستانسرایی کرد و با پرهیز از پیچیدگی، تصاویری جاندار را در متن زندگی بازآفرید، آبستره کار کرد اما فیگور‌هایش را هم کنار نگذاشت؛ سبک‌ها را با هم آمیخت و شیوه‌هایی نو بنیان گذاشت.

بیشتر آثار منوچهر یکتایی در موزه‌های آمریکا و اروپا و مجموعه‌های خصوصی نگه‌داری می‌شوند.

از منوچهر یکتایی تاکنون سه مجموعه شعر با عنوان‌های "فالگوش"، "کارنامه سیمرغ"، "حنظل و خوی کاغذ سفید" نیز منتشر شده است.

منوچهر یکتایی خود درباره شعر‌هایش گفته است: "من در شعر اصلاً به سبک معتقد نیستم و می‌توانم بگویم آنچه به آن اعتقاد دارم نفس شعر است و سبکی را انتخاب نکرده‌ام که به آن سبک شعر بگویم، بنابراین قوانین و قواعد شعر از نظر من منتفی است و دربند هیج یک از آن‌ها نیستم و من حتی اصلاً به خود نامگذاری آنچه را می‌نویسم و دیگران به آن شعر اطلاق می‌کنند اعتقادی ندارم. فقط گاهی احساس می‌کنم که احتیاج دارم چیز بنویسم، این نوشته را چه شعر بخوانند و چه نثر، در حقیقت تفاوتی ندارد و آنچه مهم است بیان حالت به وسیله کلمات است."

در پایان "شعر مهاجر" از منوچهر یکتایی را با هم می‌خوانیم:

فضای اتاق

فضای او نیست

نه زمین، سرزمین زادگاهی‌اش.

آشوب‌ است در خانه‌ء پدری‌اش

و نشانیِ خانه‌اش

تغییر کرده از تصویرِ نشانیِ خاطرش

او در جوانیِ خود نیست دیگر

و طولِ راه-نه خسته‌اش کرده-

بی‌میلش می‌کند

جز از نزدیکی با تنهایی سود نمی‌برد

و این

به دلخواهِ او نیست که پریشان شده

به لبه‌یی می‌نشیند

چمدانش بر رانش

و چمدانِ یادش را، می‌بندد می‌گشاید:

"شعلش در وزارتخانهء دره‌‌ها

و حسابِ خصوصیِ بانکی‌اش

در آسمانِ آفتابگزان

و سقف سوراخ‌های آفتاب‌رسانِ بازار‌ها"

چمدانش را می‌بندد می‌گشاید می‌بندد

و سرمایه‌اش اینک

با اُفتی اندک بر قامتش

در قدم زدن به پیشمغازه‌های خیابان

و ایستادن

و رفت

و بازگشتن

و شب اگر هزار تکّه روشنی از بالا دارد

و روزِ او

و خانه‌اش

و زمینش

با وقتِ او

و مقصد

و میلش

فعلاً دو سوی معامله‌است

با هم درست حساب‌نشدنی

و چمدانش را بر رانش

می‌گشاید او

اینجا

اجازه‌ اقامت دارد او.

از فصل‌نامه "بررسی کتاب"، به سردبیری مجید روشنگر، شماره‌ ۱۴، کالیفرنیا، لس‌آنجلس

ویدئو: پاره‌ای از آثار منوچهر یکتایی، نقاش خوشبختی‌ها و حالات خوش

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان منوچهر آلمان

    یاسلام خانم نگارنخعی با تشکر از معرفی کوتاه و مفید از هنرمندان نقاش ایرانی، برای من نقاش ایرانی مهاجر این معرفی ها بسیار سودمند است. موفق باشید منوچهر آلمان