ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین تحولات برجام: نگرانی مکرون، تأکید روحانی، تور ظریف، تحلیل فرمانده سپاه

جواد ظریف با آغاز توری دیپلماتیک از چین تا بروکسل به دنبال گرفتن تضمین از طرف‌های قرارداد هسته‌ای برای حفظ برجام است. فرمانده سپاه،در مقابل، خود برجام را بستر نهادینه‌سازی تحریم‌‌ها می‌داند.

جواد ظریف با آغاز توری دیپلماتیک از چین تا بروکسل به دنبال گرفتن تضمین از طرف‌های قرارداد هسته‌ای برای حفظ برجام است. فرمانده سپاه،در مقابل اما خود برجام را بستر نهادینه‌سازی تحریم‌‌ها می‌داند.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران (راست) و محمد‌علی جعفری، فرمانده کل سپاه

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت، با اعلام خروج کشورش از توافق هسته‌ای، دستور به بازگرداندن تحریم‌هایی داد که در سایه برجام متوقف شده بود. ایران اما درصدد است با گرفتن تضمین پایبندی به تعهدات از پنج کشور روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه و آلمان، همچنان در برجام باقی بماند. طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران اگرچه بر حفظ برجام تاکید کرده‌اند، اما باید دید در عمل چه قدر قادر به انجام تعهدات‌شان خواهد بود.

ایران در جستجوی ضمانت‌هایی برای برجام

یکشنبه ۱۳ مه/ ۲۳ اردیبهشت ماه، حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران، در نشست خبری با رئیس‌جمهور سریلانکا، ضمن بیان اینکه خروج آمریکا از برجام، نقض آشکار اخلاق، سیاست و دیپلماسی است، بار دیگر تأکید کرد: «در صورتی که پنج کشور دیگری که در این توافق با ما همراه بودند به تعهدات خودشان عمل کنند و به طرف ایرانی تضمین دهند که منافع جمهوری اسلامی ایران با ادامه برجام محقق خواهد شد، این توافق علی رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.»

همزمان جواد ظریف، همراه با هیئتی سیاسی و اقتصادی برای گفتگو با مقام‌های چینی در مورد برجام به پکن سفر کرده است. وزیر امور خارجه ایران، پس از ورود به پکن گفت: «ما سفرمان را با چین و روسیه که همواره در کنار مردم ایران قبل و بعد از تحریم‌ها بودند شروع کردیم».

ظریف، همچون روحانی تصریح کرد: «باید کشورهای اروپایی به من تضمین بدهند که به رغم خروج امریکا از برجام منافع ملت ایران همچنان حفظ می‌شود.»

در ادامه تور دیپلماتیکش برای گرفتن تضمین از پنج کشور مورد اشاره روحانی، ظریف دوشنبه به مسکو و سپس به بروکسل سفر خواهد کرد.

امروز محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران اما در سخنانی اعلام کرد چندان به طرف اروپایی خوشبین نیست.

فرمانده سپاه گفت : «اخیراً اروپایی‌ها هم زمزمه‌هایی را طرح کرده‌اند مبنی براین‌که ما به آنها تکیه نکیم. سخنان اخیر خانم مرکل، صدراعظم آلمان نیز به روشنی به همین نکته اشاره دارد؛ اما به هر حال فرصتی از سوی مقام معظم رهبری برای مذاکره و البته تضمین صددرصدی از سوی آنان داده شده است که اگر به جایی نرسد باید همان مسیر پنج سال پیش را ادامه دهیم.»

جعفری همچنین اضافه کرد: «نتیجه بحث‌ها و مذاکرات چند سال اخیر شد برجام؛ و این برجام به جای اینکه مانع تحریم‌ها شود بستری شد برای نهادینه‌سازی تحریم‌ها علیه کشورمان.»

اروپا و سایه‌ مشکلات تحریم بر  منافع برجام

خسارت خروج آمریکا از برجام تنها متوجه ایران نیست، بلکه دامن شرکت‌هایی اروپایی‌ای  را نیز خواهد گرفت که پس از توافق هسته‌ای در وین، با طرف‌های ایرانی قرارداد تجاری امضا کردند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا، روز یکشنبه در گفتگو با سی ان ان اعمال تخریم بر این شرکت‌های اروپایی را منتفی ندانست و گفت: «ممکن است این شرکت‌ها تحریم شوند. هرچند، بستگی به رفتار حکومت‌ها دارد.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در مصاحبه‌ای با روزنامه بیلد که امروز منتشر شده، گفته است: محافظت از این شرکت‌ها در برابر تحریم‌های آمریکا کار آسانی نیست.

شرکت‌های آلمانی از بازنده‌های اصلی خروج آمریکا از برجام هستند. پس از توافق هسته‌ای در وین در سال ۲۰۱۵، حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و آلمان به طرز چشمگیری افزایش یافت.

در سال ۲۰۱۶، آلمان چیزی در حدود ۲,۵۷ میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرد. در سال ۲۰۱۷، این رقم با ۱۵,۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به ۲,۹۷ میلیون یورو رسید. ماشین‌آلات، مواد غذایی و دارویی عمده‌ترین محصولات صادراتی آلمان به ایران‌ اند.

زیمنس، مرسدس بنز، فولکس واگن و بوش از جمله شرکت‌های بزرگ آلمانی‌ای هستند که پس از توافق هسته‌ای، قراردادهایی را با ایران منعقد کردند.

شرکتهای فرانسوی نیز همچون همتاهای آلمانی‌شان نگران تحریم‌های آمریکا هستند. تفاهم‌نامه ۲۰ میلیارد دلاری تحویل ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، قرارداد ۴,۸ میلیارد دلاری توسعه فاز یازدهم میدان گازی پارس جنوبی با شرکت توتال، قرارداد ۶۶۰ میلیون یورویی با رنو و قرارداد ۴۰۰ میلیون یورویی پژو بخشی از قراردادهای تجاری‌ است که پس از برجام میان طرف‌های ایرانی و فرانسوی بسته شده است.

نگرانی‌ها اما فقط اقتصادی نیست. شنبه ۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در تماسی تلفنی به رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در روز گفته است که «عمیقا نگران برهم خوردن ثبات در خاورمیانه است.»

پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام، رئیس‌جمهور فرانسه شخصاً به واشنگتن سفر کرد تا رئیس‌جمهور آمریکا را قانع کند به توافق هسته‌ای وفادر بماند؛ تلاشی که البته نافرجام ماند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • معمولی

    بگمانم در سال 1995 بود که بحث تمدید دائمی NPT بود، نظام جمهوری اسلامی ایران، آن را مضاء کرد ، در حالیکه اسناد نشان می دهد این نظام مخفیانه از دهه 1980 دنبال برنامه غنی سازی بوده و حتی شایعاتی است مبنی به ارده برای دستیابی به ساخت بمب اتم. یعنی من از اشخاصی در رسانه های اپوزیسیون ویدئوکلیپش در یوتیوب دیدم که مدعی شده اند اینها رفتند پیش پاکستانی ها خود بمب اتم را خواستند و اما انها موافقت نکردند و یان سانتریفیوژهای عتیقه نسل اول انداختند بهشان!، حتی یکی مدعی بود 800 متر ساحل خلیج گوادر را دادند به پاکستانی ها/ الان حضور ذهن ندارم ان ویدئو را! من نمیدانم اسمش حماقت بگذارم و یا چی؟ شماها احمق های جمهوری اسلامی کی مجبورتان کرد بروید NPT در سال 1995 امضاء کنید؟ خب نمیکردی دیگر! چرا می روید یک قرارداد امضاء می کیند و بعد نقضش کنید یا موجب سوءتفاهم شوید؟ چرا دستاویز و بهانه به دست طرف مقابل میدهید؟ چرا دشمن تراشی بیخودی میکنید؟ 40 سال کشور در بحران نگه داشتید؟! کشوری که داشت هم پای کره جنوبی راه ترقی را می پیمود 40 سال عقب نگه داشتید؟! هند، پاکستان، اسرائیل هیچ وقت امضاء نکردند و کسی هم نمی تواند ایراد قانونی به ساختن بمب اتم بگیرد ازشان. اما شما احمق ها الان از برجام یا NPT بیایید بیرون، بدون شک همه می گیوند می خواهند بمب اتم بسازند وگرنه دلیلی نداره! خب بمب اتم ساختن عاقبت می شوید مثل کره شمالی. این قدر تحریم و قحطی می اندزید مردم را تا کارشان علف خواری و مرده خورای بیفتد!! بیخیال این خروج شوید. مثل ادم بگذارید مردم زندگی شان بکنند وشما مثل ادم های متمدن به چیزهایی که امضاء کردی پای بند باشید، تا دیگران هم پای بند باشند. ترامپ از برجامز د بیرون! فدای سر مردم ایران! تکلیف خودتان با مردم ایران و جهان روشن کنید: می خواهید مثل یک حکومت متمدن و مسالمت جو باشید و یا میخواهید شر به پا کنید. جمهوری اسلامی ایران، رسما عضو سازمان ملل است و حق ندارد کشوری دیگری را مانند اسرائیل که عضو سازمان ملل است را تهدید به نابودی کند (البته می تواند در چراچوب قوانین بین الملی از حقوق بشر همه از مردم ایران در داخل تا فلسطینی ها دفاع سیاسی-حقوقی کند اما دلیل نمی شود اقدام تسلیح گروهای تروریستی فلسطیین کند! و برای کشور و مردم ایران درد سر و تحریم و مصیب درست کند). شتر سورای که دولا دولا نمی شود. تنها راه تن دادن به حکومت عقل و قانون وحقوق بشر است. سوگند ضرر نمی کنید.

  • bazi putin mullah rousi ba macron

    هر وقت پوتین کم میآورد یک داعش ساخت ک گ ب میفرستد پاریس ، بلژیک ، بوستون ، استانبول ، تا فرانسوی ها ، اروپایی ها ، آمریکایی ها ، ترک ها را بترساند تا در برابر شامبورتی بازیهای این مارکسیست ، تراریست ، دولت سرمایه دار رانتی اولتراناسیونالیست با سلاح و ظاهر یک جنگجوی صلیبی ،در اشغال و کشتار زنان و کودکان زیر سرپوش مبارزه با داعشی که خودش و اسد و ملاها و بازماندگان ارتش صدام ساختند و به جان مردم خاورمیانه انداختند و شیخک های عرب فاسد و میلیتاریست های ناصریست روسی هم از ترس سرنگونی و لرزه های بهار عربی به آنها پیوستند و ترکیه را هم وارد بازی خودشان کردند، سکوت کنند و یا به او باج دهند . پاریس لیبرال یک سافت تارگت است و پوتین در رویای تسلیم کردن مکرون برای فشار به ترامپ است که اگر به ملاهای روسی فشار آوری و اسرائیل اسد را پاره پوره کند این سگ های اسلامی روسی هار که پاچه عوضی میگیرند با قرص های روانگردان ک گ ب تغییر هویت و مسیر میدهند ( مثل استالین که رهبران کمونیست را هم علیه خودشان وادار به اعتراف میکرد )، به جای حمله به روسیه به کشورهای غربی حمله میکنند که پشتیبان آنها بودند در جنگ ۲۰۰ ساله چچن علیه آدمخواران روسی , میفرستد سراغتان . روزی امریکا و غرب خواهند فهمید که پوتین با آنها و مردم خاور میانه و جهان چه میکند . شیاد حالا وقتی باشد که برگردید به سرنگونی هواپیماهای مالزی و راز بیرون آمدن یک نخست وزیر چپ گرای کهنسال هوادارا روس از چراغ جادوی فراماسونری مارکسیستی روسیه . در ارمنستان هم شاید باید دوباره نگاه کنید