ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت روحانی به خاطر برجام عذرخواهی نکرد

روحانی خود را مستقیماً با خبرگان رهبری درگیر نکرد. شورای اطلاع‌رسانی دولت گروهی از منتقدان برجام در خبرگان رهبری را به تناقض‌گویی و همسویی با آمریکا متهم کرد.

یکشنبه ۱۳ مه/ ۲۳ اردیبهشت ماه، پنج روز پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای خواستار عذرخواهی حسن روحانی از مردم شده بود. در این مورد هم رئیس جمهوری اسلامی مانند ماجرای انسداد تلگرام به حکم قضایی، به جای آنکه خودش پاسخ دهد دست به دامان «شورای اطلاع‌رسانی دولت» شد. در بیانیه شورای اطلاع‌رسانی دولت که دوشنبه ۲۴ اردیبهشت منتشر شده، دولت روحانی می‌گوید نه رئیس جمهور، بلکه آن‌ها که «طلبکارانه به دستاوردهای ملی» می‌تازند باید عذرخواهی کنند.

۲۲ اسفند ۹۶: حسن روحانی در افتتاحیه چهارمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری

در بیانیه‌ دوشنبه ۲۴ اردیبهشت «شورای اطلاع‌رسانی دولت»، روحانی بدون آنکه مستقیماً با رهبر جمهوری اسلامی درگیر شود، خبرگان رهبری و جریان‌های وابسته به آن را به هم‌صدایی با آمریکا و اسرائیل متهم کرده است:

«رئیس جمهور فعلی آمریکا مدعی است در جریان برجام کاملاً متضرر شده است و ایران را کشوری می‌داند که بدترین توافق را به او تحمیل کرده‌. او خروج از برجام را پاسخی برای تحقیر آمریکا در برابر ایران می‌داند. در چنین شرایط  خطیری که وحدت ملی یک ضرورت است، سوال این است که حمله به دولت و تخریب دستاوردهای کشور که همراه با افزایش قدرت دفاعی و تقویت جایگاه منطقه‌ای ایران به دست آمده، همصدائی با چه جریانی و  ریختن آب به آسیاب چه کسانی است؟»

دولت روحانی از این هم فراتر می‌رود و منتقدان توافق هسته‌ای - در حال حاضر رهبری و به تابعیت از او فرماندهان نظامی ایران، ائمه جمعه، گروهی از نمایندگان ولایتمدار  و دستگاه قضایی‌ - را به «تناقض‌گویی» متهم می‌کند:

«متأسفانه آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند و حاضر نیستند به این سؤال پاسخ دهند که خسارت‌های تحریم ظالمانه بر ملت ایران چه میزان بوده و برای پیشگیری به موقع از آن خسارت‌ها چه کرده‌اند؟ آنها هیچ گاه حاضر نیستند از ناتوانی خود در ارائه راه‌های جایگزین برجام سخن بگویند و صادقانه بابت رویکرد غلط و کارشکنی‌های خود در روند پیشرفت کشور، از ملت عذرخواهی کنند. آنها در تعارضی آشکار، هم دلواپس حضور آمریکا در برجام بوده‌اند و هم شاکی خروج آمریکا از برجام. مدیریت مسئولانه کشور، عرصه تناقض‌گوئی نیست بلکه نیازمند تصمیم قاطع و عمل شجاعانه است.»

بیانیه مجلس خبرگان رهبری اگرچه به اسم مجلس خبرگان منتشر شده، اما به نظر با هماهنگی تمام اعضا آن تنظیم نشده است. به همین سبب- به گفته آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی، یکی از اعضا خبرگان رهبری – اسامی و تعداد افرادی که آن را امضاء کرده‌اند مشخص نبوده است. پیش از این محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده بود که مذاکرات محرمانه با آمریکا با عمان زیر نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای انجام شده و به این تریبت مسئولیت برجام را متوجه رهبر جمهوری اسلامی کرده بود.

«شورای اطلاع‌رسانی دولت» در بیانیه ۲۴ اردیبهشت با اشاره به محدوده اختیارات دولت در مذاکرات لوزان می‌گوید تمامی مراحل مذاکرات و توافق، در چارچوب قانون اساسی، اختیارات و مسئولیت‌های رئیس جمهور و مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده است. رهبر جمهوری اسلامی در رأس این چارچوب قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دولت بنی صدر و روحانی هر دو منتخب ملت

    اگر برجام تصمیم رئیس جمهور محترم آقای روحانی و برخی از غرب زده های حامی ایشان نبود!!! پس چه کسی زمانی که رهبری بادرایت نظام فرمودند من به این مذاکرات خوشبین نیستم... از تریبون ملی اعلام کرد من به این مذاکرات خوشبینیم و بعد از آن جشن گرفتند ... همان کاری را در این قضیه کردند(ایستادن مقابل رهبری امام خامنه ای مد ظل العالی) که در صفین اشعث کندی انجام داد... پس از واقعه صفین امام علیه السلام در منبر در مورد حکمین سخن به میان آورد، در این وقت ‏یکى از اصحابش‏ پرسید: «ما را از حکم نهى فرمودى، سپس اجازه دادى، نفهمیدیم کدام به ‏صلاح نزدیکتر بود؟!» (که خطبه 121 نهج البلاغه است) امام دستها را بهم زد و فرمود: «هذا جزاء من ترک العقدة‏» و مقصود امام از این جمله این بود که ‏«این کیفر کسى است که حرف پیشواى خود را نشنود و به خواسته مخالفان اصرار ورزد(و به بیعت‏ خویش در مورد قبول سخن رهبر وفادار نباشد) و حزم و دوراندیشى را از دست دهد و پیشواى خود را مجبور کند که به خواسته مخالفان تن در دهد» و اشعث‏ خیال کرد که مقصود امام از جمله‏ بالا این است که این جزاى من است که احتیاط را از دست دادم و حکمین را پذیرفتم، ‏لذا به امام(ع) اعتراض کرد و پاسخ کوبنده امام را شنید.امام علی (ع) خطاب به اشعث فرمود: (تو چه میدانى چه چیز به سود من است ‏یا به زیان من؟ نفرین خدا و نفرین کنندگان ‏بر تو باد اى حائک پسر حائک و اى منافق فرزند کافر!به خدا سوگند تو یک بار در کفر و بار دیگر در اسلام اسیر گشتى ... مال و حسبت نتوانست تو را از یکى از این دو اسارت آزاد سازد، تو همانى که ‏«شمشیرها» را به سوى قبیله‏ات راهنمائى کردى و مرگ را به جانب آنان سوق دادى(چنین کسى) سزاوار است ‏بستگانش به او خشم وفرزند و بیگانگان به او اطمینان نکنند). آری دولت ما از اشعث هم به امام خود بیشتر ظلم کردند و از این ظلم کردن هم دست بردارن نیستند....

  • shahab

    جناح تندرو،قدرت طلب،اختلاسگر،غارتگروضدمردم اصولگرا،هدفی جزقدرت وثروت نمیشناسدوصرفادراینگونه مسائل داخلی یاخارجی نه بدنبال حق وحقوق مردم وجامعه ونه بدنبال ترویج دین اسلام،که به دنبال منافع کوتاه مدت جناحی خودوالبته مروج دین فقاهتی ودینی که خشونت راتقدیس میکندودینی ارتجاعی که بقول مارکس مخدراست،میباشدوبازبان وبیان زورسعی درپیاده کردن اصولی فقهی ومستحبات وموضوعات سطحی وفروعات دینی مثل حجاب زنان ودختران که تاامروزهم خوشبختانه دراین عرصه نیزبعلت مقاومت وپایداری زنان غیرتمند،دچارشکست شده وازشدت عصبانیت،باباتوم وضرب وشتم دختران،عصبانیت وخشم خودرادرروزروشن وجلوی دیدهمگان به نمایش درآورده وهمچون گروههای داعشی،اِعمال خشونت خیابانی میکندواین خشونت عریان را"امربه معروف ونهی ازمنکر"می نامد!!!!!!؟ البته جناح موسوم به اصلاح طلب هم دست کمی ازجناح تندرووخشک مغزاصولگرانداردواین هردوجناح درابتدای انقلاب تحت عنوان حزب الله این خشونت ورزی راباهم وبلکه بدترازامروزاِعمال میکردند امابعدازحدوددودهه اینان بانگاهی به گذشته خسارت بارخود،متوجه شدندکه رسم رسم زمامداری اینگونه نیست؛امامتأسفانه این شجاعت وصداقت رانداشتندکه ازخطاهاوخیانتهای گذشته خودبه جامعه ازمردم عذرخواهی کنندبلکه بصورت غیرمستقیم وبانقدرفتارهای جناح همیشه حاکم اصولگراوالبته شیوه زمامداری نظام تحت رهبری ولی فقیه،نارضایتی وپشیمانی خودراازگذشته خودابرازداشتند. امابازمتأسفانه این جناح اصلاح طلب،باوعده ووعیدهایی درطول دودهه دوم یعنی از۷۶تا۹۶مردم رابه نفع نظام به حضوردرپای صندوقهای رأی کشاندندوبااین فعل خودباعث تثبیت نظام شدند،که حتی رفتاررژیم پس ازهرپیروزی اصلاح طلبان وشکست اصولگرایان،خشن ترشدوزمینه فسادبیشتروخشونت بیشترونادیده گرفتن قانون ویاقانونگریزی هرج ومرج وتداخل وموازی کاری نهادهای انتصابی وانتخابی موجب وضعیت فعلی وابربحرانهای سیاسی واقتصادی واخلاقی واجتماعی وانحطاط همه ارزشهاگردیده است...

  • آذران

    دستور مذاکره محرمانه با امریکایی ها در عمان را ولی امر مسلمین جهان داد، دستور نرمش قهرمانانه او داد تا آخر هم در جریان مذاکرات بود و دستور میداد ، با دستور او مجلس نیم ساعته برجام را تصویب کرد، روحانی عذخواهی کند؟! با تاسف مخفی کاری و سانسور و فیلترینگ و سرکوب مردم، حفظ حکومت را بر منافع و حقوق ملی برتر دانستن نتیجه ای جز خسارت ندارد ، برای حکومت هم اگر سودی باشد موقت است و همیشگی نیست.