ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جعفر پناهی: جرمی مرتکب نشده‌ام که درخواست بخشش کنم

فیلم «سه‌رخ» تازه‌ترین ساخته کارگردان ممنوع‌الخروج ایران در غیاب او در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. پناهی می‌گوید از او خواسته بودند توبه‌نامه بنویسد.

فیلم «سه‌رخ» تازه‌ترین ساخته جعفر پناهی در بخش اصلی جشنوار فیلم کن با فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی بر سر به دست آوردن نخل طلای مهم‌ترین جشنواره سینمای اروپای مرکزی رقابت می‌کند. مسئولان جشنواره فیلم کن از جمهوری اسلامی خواسته‌‌ بودند به پناهی اجازه دهد در این جشنواره سینمایی شرکت کند اما درخواست آنان اجابت نشد. جعفر پناهی می‌گوید به طور غیر مستقیم از او دو بار خواسته شده که اگر می‌خواهد در جشنواره کن شرکت کند، ابتدا می‌بایست توبه‌نامه بنویسد و درخواست بخشش کند.

۱۳ مه/۲۳ اردیبهشت: بهناز جعفری، بازیگر فیلم پناهی در نشست خبری فیلم «سه‌رخ» در جشنواره فیلم کن

جعفر پناهی در پیامی که در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده نوشته است:

«از روزى كه نام "٣رخ" در ميان فيلم‌هاى بخش مسابقه كن اعلام شد، حمايت كم‌نظير خانواده سينما، اميد و باورم را در راه استقلال سينما و سينما گران دو چندان كرد. در طى اين مدت ، دو بار به شكل غير مستقيم جهت رفتنم به فستيوال كن پيام داده شد. پيامى كه به نوعى از من مى‌خواستند از آن نامه‌هاى معمول بنويسم تا مشكل سفرم حل شود. جوابم مشخص بود: "من جرمى مرتكب نشدم كه حال درخواست بخشش يا تقليل در حكمى كه داده‌اند بكنم. اگر مى‌خواستم چنين كنم ، در زندان كرده بودم. نوشتن نامه يعنى قبول حكمى كه حتى در قرون وسطى يا دوران مك‌كارتى فكرش هم غير قابل باور بوده است.»

۸ سال قبل جعفر پناهی به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی، ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌نامه‌نویسی، ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است.

در فیلم «سه‌رخ» بهناز جعفری نقش خودش را بازی می‌کند. دختری روستایی در یک پیام ویدیویی از او می‌خواهد خانواده مذهبی‌اش را متقاعد کند که اجازه دهند او به مدرسه بازیگری در تهران برود. این دختر ظاهراً خودکشی کرده است. بهناز جعفری به روستای محل سکوت دختر می‌رود که از حقیقت ماجرا آگاه شود.

دبورایانگ، منتقد سرشناس درباره «سه‌رخ» گفته است: «نمونه‌ای از سینمای ایران در خالصانه‌ترین جلوه آن.»

روز گذشته نشست خبری فیلم «سه‌رخ» جعفر پناهی در جشنواره فیلم کن در غیاب او  برگزار شد. «سه‌رخ» چهارمین فیلم جعفر پناهی‌ست که برخلاف فیلم‌های دیگرش در فضای باز اتفاق می‌افتد. در بیانیه مطبوعاتی فیبم «سه‌رخ» گفته شده که این امر از باز شدن فضای اجتماعی ایران نشان دارد.

اصغر فرهادی در نشست خبری «همه می‌دانند» درباره منع حضور پناهی در کن گفته بود:

«این عادلانه نیست که او [پناهی] از حضور در کن محروم مانده، اما من خوشحالم که او همچنان کار می‌کند و از فعالیت‌های سینمایی خود دست نکشیده است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.