ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات پارلمانی عراق: مقتدی صدر از عبادی و عامری جلو افتاد

با شمارش بیش از ۹۵ درصد آرا، ائتلاف مقتدی صدر و کمونیست‌ها و ائتلاف هادی عامری به‌ترتیب در دو مکان نخست‌ قرار دارند. مقتدی صدر از ایران فاصله گرفته و ایران از عامری حمایت می‌کند.

بر اساس آخرین شمارش آرا در انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف مقتدی صدر، روحانی شیعه و حزب کمونیست عراق در صدر قرار دارد. برنامه اصلی این ائتلاف مبارزه با فساد است. ائتلاف «الفتح» هادی عامری که سپاه پاسداران ایران از آن حمایت می‌کند در مکان دوم قرار دارد.

شب گذشته، یکشنبه ۱۳ مه / ۲۳ اردیبهشت، بر اساس شمارش ۹۵ درصد آرا در ۱۰ استان از ۱۸ استان عراق این آخرین نتایج به‌دست آمده است.

ائتلاف «النصر» به‌رهبری حیدر عبادی، نخست‌وزیر کنونی عراق در مکان سوم قرار دارد. در حالی‌که پیش از این گفته می‌شد این ائتلاف پیشتاز است. پیش‌بینی‌های قبل از انتخابات حاکی از پیروزی ائتلاف حیدر عبادی بود.

کمیسیون عالی انتخابات مستقل عراق میزان شرکت مردم در این انتخابات را ۴۴,۵۲ درصد اعلام کرده که نسبت به دور قبلی بسیار کمتر است.

این کمیسیون شمار کرسی‌های هر ائتلاف را اعلام نکرده است. نتایج رسمی انتخابات امروز دوشنبه ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت اعلام خواهد شد. کارزار مذهبی‌ها در بغداد بیشترین آرا را کسب کرده است. بغداد بیشترین کرسی‌ها را در اختیار خواهد داشت.

این نتیجه برای نخست‌وزیر سابق، نوری مالکی، که از صدر برندگان عقب مانده، غیرمنتظره بود. با این حال با شمارش آراء هشت استان دیگر این نتایج می‌تواند تغییر کند، به‌ویژه در استان نینوا که پس از بغداد بیشترین کرسی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

هر ائتلافی که از این انتخابات پیروز بیرون بیاید با مسائل تازه‌ای از جمله تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران روبه‌رو خواهد شد. عراق هم مایل است روابط خود را با ایران حفظ کند و هم با آمریکا؛ بسیاری از عراقی‌ها از این‌که کشورشان به صحنه درگیری میان واشنگتن و تهران تبدیل شود، نگران هستند.

پس از اعلام نتایج شب گذشته هزاران نفر از طرفداران مقتدی صدر به خیابان‌ها آمدند و با در دست داشتن تصاویر او و پرچم عراق به جشن و پایکوبی پرداختند.

بر اساس اسنادی که یکی از کاندیداها منتشر کرده ائتلاف «سائرون» به‌رهبری مقتدی صدر توانسته است رأی ۱,۳ میلیون نفر را به خود اختصاص دهد. به ائتلاف «الفتح» هادی عامری بیش از ۱,۲ نفر و به ائتلاف «النصر» به‌رهبری حیدر عبادی بیش از یک میلیون نفر رأی داده‌اند. با این حال از آن‌جا که کمیسیون انتخابات این آمار را ارائه نداده، نمی‌توان کاملاً به آن استناد کرد.

پیروزی یا قرار گرفتن مقتدی صدر در جایگاه دوم، بازگشت غافلگیرکننده این سیاستمدار قدرتمند شیعه است که در میان جوانان و افراد فقیر بسیار محبوب است، اما توسط افرادی که تحت تأثیر ایران قرار گرفته‌اند ـ همچون هادی عامری - کنار گذاشته شدند.

مقتدی صدر که فاصله خود را با تهران حفظ کرده اتحاد غیرمنتظره‌ای با کمونیست‌ها و دیگر فعالان سکولار تشکیل داده است. این گروه‌ها در اعتراضاتی که مقتدی صدر در سال ۲۰۱۶ علیه فساد سازماندهی کرده بود، شرکت کرده بودند.

مقتدی صدر برای گسترش پشتیبانی از سیاست‌هایش در منطقه در ماه‌های گذشته تلاش‌هایی کرد و به ریاض رفت و با محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی که روابط خصمانه‌ای با ایران دارد و مورد حمایت آمریکاست، دیدار و گفت‌وگو کرد.

پدر او، آیت‌الله محمدصادق صدر در سال ۱۹۹۹ به دلیل مخالفت با حکومت صدام حسین کشته شد و محمدباقر صدر، پسرعموی پدرش نیز توسط صدام در سال ۱۹۸۰ از پای در آمد.

وجه مشخه اصلی صدر، در مقایسه با دیگر رهبران شیعه عراق، مخالفت او با نفود ایران در عراق است. او از منتقدان اصلی واحدهای بسیج مردمی حشد شعبی، شبه‌نظامیان شیعه عراقی تحت قیمومیت ایران است.

ائتلاف «الفتح» به‌رهبری هادی عامری، وزیر سابق راه و ترابری عراق و فرمانده سپاه بدر، متشکل از گروه‌های حشد شعبی و مجلس اعلای اسلامی است. عامری که زبان فارسی را خوب می‌داند و در دوران جنگ ایران و عراق در تبعید در ایران به سر می‌برد، روابط تنگاتنگی با سپاه قدس و فرمانده آن، قاسم سلیمانی دارد.

حیدر عبادی چهار سال پیش پس از ورود گروه «دولت اسلامی» (داعش) به عراق به قدرت رسید. این مهندس تحصیل‌کرده در انگلستان از یک سو توانست حمایت نظامی آمریکا را برای شکست داعش به‌دست آورد و از سوی دیگر با حمایت از شبه‌نظامیان شیعه برای نبرد در یک جبهه مشترک، به ایران چراغ سبز نشان داد.

حفظ این توازن قوا میان واشنگتن و تهران اکنون با خروج آمریکا از برجام دشوار خواهد بود.

همچنین، مسائل اقتصادی (به‌ویژه کاهش وابستگی به نفت)، بازسازی بخش‌های شمالی کشور که در جنگ با داعش ویران شده‌اند، و حفظ امنیت و ثبات، مهمترین چالش‌‌های پیش‌روی دولت آینده عراق است.

مردم عراق شنبه ۱۲ مه / ۲۲ اردیبهشت، برای انتخاب ۳۲۹ نماینده مجلس، تحت تدابیر شدید امنیتی و در سایه تهدیدات داعش پای صندوق‌های رأی رفته‌اند. این نخستین انتخابات پس از شکست داعش، و چهارمین انتخابات از زمان سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ بود.

دولت ائتلافی که از پارلمان جدید بیرون خواهد آمد، باید ظرف ۹۰ روز تشکیل شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.