ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل: آمریکا در برابر عواقب خروج زیانبارش از برجام مسئول شناخته شود

وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش اعلام کرده که برجام غیر قابل تغییر است و نمی‌توان آن را گسترش داد.

محمد جواد ظریف در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، ایالات متحده آمریکا را به دلیل خروج از برجام به «رفتار غیرمسئولانه و یک‌جانبه که تأثیر مخربی بر بنیان‌های دیپلماسی» داشته متهم کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران (عکس: آرشیو)

هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد. در پی خروج آمریکا از برجام، وزیر خارجه ایران از ابتدای هفته جاری سفری را برای مذاکره با دیگر امضاکنندگان این توافق بین‌المللی آغاز کرده است. در همین راستا، محمد جواد ظریف، دوشنبه ۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته است. وزیر خارجه ایران، ایالات متحده آمریکا را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متهم کرده است. بر اساس این قطعنامه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل، در ۲۹ تیر ۹۴ با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) موافقت کردند.

محمد جواد ظریف در این نامه از سازمان ملل درخواست کرده است که ایالات متحده آمریکا را برای عواقب «زیانبار» خروج از برجام که به گفته وزیر خارجه ایران «در چالش آشکار با منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل است» مسئول بشناسد. ظریف می‌نویسد:

« نقض‌های فاحش متعدد و طولانی ایالات متحده طی سه سال گذشته به ویژه در ۱۶ ماه گذشته، مانع‌تراشی‌های فعالانه در مسیر اجرای تعهدات دیگر اعضای برجام، اجرای صوری همراه با سوءنیت، توقف غیرموجه و غیرقانونی اجرای تعهدات [آمریکا] ذیل برجام و وضع مجدد رسمی تحریم‌های غیرقانونی باعث زیان غیرقابل جبرانی به ایران و روابط تجاری بین‌المللی‌اش شده است.»

محمد جواد ظریف در این نامه تأکید می‌کند که توافق هسته‌ای غیر قابل تغییر است و نمی‌توان آن را گسترش داد.

ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که توافق هسته‌ای با ایران می‌بایست جایگزین توافق گسترده‌تری شود و نفوذ منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی سپاه پاسداران را هم دربربگیرد. جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اروپا ۶۰ روز فرصت داده که منافع ایران در برجام را تضمین کند. چین و روسیه اعلام کرده‌اند که به مفاد توافق هسته‌ای پایبند می‌مانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    پرده ها بالا میرود: - از راه دور و تصویر ماهواره بازرسی میشود کرد؟! رئیس واحد بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه به طور ناگهانی از سمت خود در این بازوی نظارتی هسته‌ای سازمان ملل متحد استعفا داد!. به نقل از سخنگوی آژانس، «ترو واریوراناتا» استعفا داده است و استعفای او از امروز ۱۱ مه ۲۰۱۸ اجرایی می‌شود - گروه مشورتی جان کری( که ظاهرا هدیه های ظریف برایش مزه کرده ؟) به طور هماهنگ در دفاع از برجام ؟! ۱۰۰ مقاله، ۳۴ برنامه تلویزیونی و رادیویی و ۳۷ متن تحلیلی تهیه و منتشر کرده‎اند!. آنها در پاسخ به انتقادات به توافق هسته‎ای با رژیم ایران فکت‌چک‎هایی را آماده و به چهار هزار تصمیم‎گیر سیاسی و متخصص سیاست خارجی در جهان ایمیل کرده‎اند!. همچنین در دو ماه گذشته برای دومین بار است که خبر می‎رسد کری و ظریف دیدار کرده‌اند!. - رئیس‌جمهوری آمریکا در پیام خود نوشته است:‌‌ «ایالات متحده نیازی به تلاش‌های احیانا غیرقانونی دیپلماسی در سایه جان کری، آن هم در معامله اتمی بسیار بد مورد مذاکره با ایران ندارد. او کسی است که این افتضاح را رقم زد».!