ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفارت آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) در میان اعتراضات فلسطینی‌ها گشایش یافت

در مراسم گشایش سفارت آمریکا در بیت‌المقدس بنیامین نتانیاهو و ایونکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهور آمریکا شرکت کردند. همزمان هزاران فلسطینی در غزه به اعتراض برخاستند. دست‌کم ۵۸ نفر از آن‌ها کشته شدند.

مراسم گشایش سفارت آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) با حضور حدود ۸۰۰ مهمان، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و ایونکا ترامپ دختر رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش جرد کوشنر برگزار شد. ده‌ها هزار فلسطینی در نوار غزه به اعتراض به گشایش سفارت آمریکا، در هفتادمین سالگرد تأسیس دولت اسرائیل به اعتراض برخاستند که در درگیری با سربازان اسرائیلی دست‌کم ۵۸ نفر از آن‌ها کشته شدند.

مراسم گشایش سفارت آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) ـ دوشنبه ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت

سفارت آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) بعد از ظهر دوشنبه ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت گشایش یافت و در آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شرکت نکرد، او اما در توئیتر از این روز به‌عنوان «روزی بزرگ» یاد کرد.

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 14. Mai 2018

دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل در این مراسم، افتتاح سفارت آمریکا را چنین اعلام کرد: «امروز ما سفارت ایالات متحده در اورشلیم اسرائیل را باز می‌کنیم.»

جرد کوشنر نیز در سخنانی گفت: «دولت آمریکا تمام تلاش خود را خواهد کرد که صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برقرار شود. عزم آمریکا آن است که در راستای برقراری صلحی پایدار کمک کند.»

به‌گفته کوشنر کسانی که دعوت به خشونت‌گرایی می‌کنند، نه راه حل مسئله که خود بخشی از مسئله خاورمیانه هستند.

بنیامین نتانیاهو هم در سخنانی برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس (اورشلیم) از ترامپ قدردانی کرد.

بیت‌المقدس (اورشلیم) مکانی مقدس برای مسلمانان، یهودیان و مسیحیان است. فلسطینی‌ها بخش شرقی این شهر را که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ اعراب و اسرائیل اشغال کرد، از آن خود می‌دانند و آن را پایتخت دولت آینده خود می‌شناسند. جامعه جهانی نیز اشغال اسرائیل را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

دونالد ترامپ دسامبر گذشته اعلام کرد که بیت‌المقدس (اورشلیم) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به این شهر منتقل خواهد کرد. این تصمیم با مخالفت متحدان آمریکا در سرتاسر جهان و به‌ویژه خشم فلسطینیان روبه‌رو شد.

امروز (دوشنبه) نیز پیش از گشایش سفارت آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) اعتراضات گسترده‌ای در نوار غزه توسط هزاران فلسطینی شکل گرفت. گروهی از آن‌ها به موانع مرزی نزدیک شدند و ارتش اسرائیل با آن‌ها به مقابله پرداخت. شمار کشته‌شدگان به دست‌کم ۵۸ نفر رسید و تعداد مجروحان بیش از دو هزار و ۷۰۰ نفر بود.

گروهی از فلسطینی‌ها تلاش کردند تا از موانع مرزی عبور کنند. آن‌ها به سوی مأموران اسرائیلی سنگ پرتاب می‌کردند و در پاسخ به‌سوی آن‌ها گلوله شلیک شد.

پیش از آن اسرائیل با پخش تراکت‌هایی برای اهالی غزه اعلام کرده بود که در صورت هر اقدامی ارتش اسرائیل ساکت نخواهد نشست. با این حال حدود ۳۵ هزار فلسطینی گرد آمدند و شعار «بیت‌المقدس پایتخت ماست» را سر دادند.

بدین ترتیب از ۳۰ مارس تاکنون شمار فلسطینی‌های کشته‌شده در نوار غزه به بیش از ۹۰ نفر رسید. آن‌ها در این مدت برای بازگشت به سرزمین‌هایشان دست به تظاهرات می‌زدند اما امروز (دوشنبه) این اعتراضات به دلیل گشایش سفارت آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) بیشتر شد.

از آن‌جا که در این مدت شمار کشته‌شدگان و مجروحان زیاد بوده، پزشکان در بیمارستان شفا در غزه، با کمبود دارو و تخت مواجه هستند.

در منطقه خان یونس معترضان از مغازه‌دارها می‌خواستند تا مغازه‌های خود را به نشانه اعتراض تعطیل کنند. مساجد نیز با بلندگوهای خود مردم را به شرکت در تظاهرات دعوت می‌کردند.

مقامات فلسطینی همه کارمندان دولتی را فراخوانده‌اند تا در پایان روز به صف تظاهرات اعتراضی علیه انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس (اورشلیم) بپیوندند.

افزون بر نوار غزه اعتراضاتی نیز در کرانه باختری انتظار می‌رود.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به رویدادهای روز دوشنبه در نوار غزه در صفحه توئیتر خود کشتار فلسطینی‌ها را «نقض شرم‌آور حقوق بین‌الملل و حقوق بشر» دانست و از مقام‌های اسرائیلی خواست تا به‌کارگیری زور در غزه را متوقف کنند.

چند تن از مقام‌های ایرانی درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس (اورشلیم) واکنش نشان دادند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به مسئولان آمریکایی هشدار داد که «اشتباه محاسباتی» نکنند. او گفت هم این اقدام آمریکا و هم خروج این کشور از برجام «بدون پاسخ نمی‌ماند». او خطاب به مقام‌های آمریکایی گفت: «هزینه این اقدامات را باید پرداخت کنید و به زودی آن را می‌کشید.»

علی لاریجانی از کشورهای اسلامی و مجامع بین‌المللی خواست تا نسبت به این اقدام آمریکا واکنش جدی نشان دهند.

علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی و دبیر این شورا نیز اقدام آمریکا را محکوم کرد و آن را «غیرقانونی و مغایر حقوق مردم فلسطین» خواند و گفت پیامد این اقدام «انسجام بیشتر و وحدت مسلمانان» و «تسریع روند اضمحلال اسرائیل» است.

او مسئولیت پیامدهای این اقدام را برعهده اسرائیل و  آمریکا دانست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • الفبا

    به گزارش الجزیره ۵۸ کشته و بیش از ۲۷۰۰ زخمی دیروز در غزه.

  • Saiedi Sirjani

    کاخ سفید روز جمعه 21 اردیبهشت 97 طی بیانیه‌یی نسبت به تجاوزات رژیم ایران هشدار داد و اعلام کرد:‌ «سپاه پاسداران منابع خود را برای صدور دخالت بی‌ثبات کننده در سراسر خاورمیانه سرازیر می‌کند. حتی در زمانی که مردم ایران قربانیان یک اقتصاد تقلا کننده هستند. این هفته تاکنون سپاه پاسداران موشکهایی به شهروندان اسراییلی شلیک کرده است و نیروهای نیابتی رژیم ایران در یمن یک موشک بالستیک به ریاض شلیک کردند. این اقدامات بیشتر ثابت می‌کند که اقدامات مخرب رژیم ایران یک تهدید جدی برای صلح و ثبات منطقه ایجاد می‌کند. زمان آن فرا رسیده است که کشورهای مسئول به رژیم ایران فشار بیاورند تا این رفتار خطرناک را تغییر دهد».

  • الفبا

    ارتباط تلفنی و اینترنتی جولیان آسانژ از ۲۸ مارس تاکنون توسط سفارت اکوادور قطع شده، اینطور بنظر میرسد دولت اکوادور در مقابل دولتهای آمریکا و انگلیس کوتاه آمده و قصد تحویل وی را به دولت انگلیس دارد۰

  • الفبا

    ۵۸ کشته و ۲۴۱۰ زخمی منبع: روزنامه اسرائیلی هراتص

  • الفبا

    تاكنون ۵۵ کشته و ۱۲۰۰ تن زخمی در امروز غزه. منبع را در گوگل نیوز ببینید ( بیش از یک منبع خبری)