ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عزا و اعتصاب عمومی در غزه و کرانه باختری

خشونت ارتش اسرائیل در نوار غزه واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته. شورای امنیت به درخواست کویت تشکیل جلسه می‌دهد. اسرائیل می‌گوید حماس مقصر است.

در اثر خشونت‌ها در نوار غزه، همزمان با گشایش سفارتخانه ایالات متحده در بیت‌المقدس (اورشلیم) ۵۸ نفر از فلسطینیان معترض کشته شده‌اند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام عزای عمومی کرده و همزمان از فلسطینیان خواسته است در غزه و کرانه باختری اعتصاب عمومی کنند.

دوشنبه ۱۴ مه/۲۴ اردیبهشت: درگیری ارتش اسرائیل با معترضان فلسطینی در نوار غزه همزمان با گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم و آغاز روز نکبت در مناطق فلسطینی

یکی از مسئولان سندیکای کارگری تونس به روزنامه القدس العربی گفته است که کارگران تونسی در اعتراض به اعمال خشونت‌های ارتش اسرائیل در نوار غزه، قصد دارند مانع از تخلیه بار کشتی‌های آمریکایی در بنادر این کشور شوند. این امر اما هنوز در حد یک پیشنهاد مطرح شده است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده که در اثر خشونت‌های روز گذشته دست‌کم ۵۸ نفر از معترضان جان خود را از دست داده‌اند و ۲۸۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند. ارتش اسرائیل می‌گوید معترضان با فراخوان حماس با کوکتل‌مولوتوف به سربازان اسرائیلی حمله کرده بودند و تلاش می‌کردند فنس نوار مرزی را بشکنند. ارتش اسرائیل می‌گوید از مرزها و از امنیت مردم خود دفاع کرده است. نتانیاهو با صدور پیامی در توئیتر اعلام کرده که ارتش اسرائیل با اقدام قاطعانه مانع از «نفوذ» به خاک اسرائیل شده است:

— نخست‌وزیر اسرائيل (@israelipm_farsi) 15. Mai 2018

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خشونت‌هایی را که سربازان اسرائیلی علیه معترضان فلسطینی اعمال کردند محکوم کرده است. مکرون در گفت‌وگوی تلفنی با عباس و ملک عبدالله، پادشاه اردن تأکید کرد که آرامش در نوار غزه می‌بایست برقرار شود. رئیس جمهور فرانسه قصد دارد سه‌شنبه ۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز تلفنی گفت‌وگو کند. نتانیاهو مانند کاخ سفید حماس را مسئول درگیری در نوار غزه می‌داند. نخست‌وزیر اسرائیل معتقد است که ارتش اسرائیل حق دارد از مردمانش و از مرزهایش دفاع کند.

به درخواست کویت شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه ۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت تشکیل جلسه می‌دهد. در قطع‌نامه پیشنهادی از سازمان ملل درخواست شده که یک کمیسیون مستقل آمران و مسئولان خشونت‌های روز گذشته در نوار غزه را شناسایی کند. ایالات متحده اما با این بخش از پیش‌نویس قطع‌نامه مخالفت کرده است. نماینده اسرائیل در سازمان ملل از شورای امنیت خواسته حماس را به عنوان عامل این خشونت‌ها معرفی و محکوم کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آستانه برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری در این کشور از فرصت استفاده کرده و دولت اسرائیل را به نسل‌کشی و اعمال تروریسم دولتی متهم و سه روز هم در ترکیه عزای عمومی اعلام کرده است. علاوه بر این دولت ترکیه، سفیر این کشور در اسرائیل و آمریکا را فراخوانده. آنکارا می‌گوید عامل اصلی خشونت‌ها را باید در واشنگتن جست.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم «قتل عام بی‌سابقه» اسرائیل در نوار غزه را محکوم کرده و خواستار «واکنش فوری» مجامع بین‌المللی شده است.

روز گذشته همزمان با روز تأسیس اسرائیل و در فلسطین از آن به عنوان «روز نکبت» یاد می کنند سفارت آمریکا در اورشلیم گشایش پیدا کرد و این موضوع سبب اعتراضات فلسطینیان در نوار غزه شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته است که اسرائیل به عنوان یک دولت مستقل حق دارد پایتختش را خود تعیین کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حکمت از زندان قرچک ورامین

    نقش حکومت اسلامی داعشیعه را در این تحریکات چهل ساله فراموش نکنیم که اگر نبود اسراییل به این قدرقدرتی نبود و حتا کسی چون ترامپ در آمریکا به قدرت نمی رسید و سفارتش را در اورشلیم نمی آورد. حکومت داعشیعه بزودی سرنگون خواهد شد و اسراییل برنده اصلی چهل سال عزا و ماتم و قتل عامها و بدار زدنها و سانسور خودکشاندن فحشاء و اعتیاد و از بین رفتن تمامی ارزشهای ایرانی ما بوده و بی آنکه تخریب منطقه و ترویج تروریسم را در جهان از یاد ببریم. در پایان ما مردم ایران اگر چه بزرگترین دستاوردمان ماسک برداشتن از چهره کریه مذهب و اسلام و خصوصا تشیع بوده و قرآنسوزیهای سراسر ایران گواه آن است اما بسیاری از ارزشهای ما نیز برای همیشه از بین رفته است. جامعه ی ما مسخ شده و زیبایی های هنگفتی از آن از بین رفته است. خمینی ملعون و هاشمی ر فسنجانی و امروز خامنه ای خائن تمامی ارزشهای ما را از بین برده است. چندی پیش یکی از بستگان ما از اروپا آمده بودم از او پرسیدم چرا در آنجا کاری نمی شود؟ گفت خمینی وقتی فتوا داد که همه باید جاسوس همه باشند تخم حرامی را در جامعه کاشت که هم نسبت به هم بدبینند. از طرف دیگر مریم لچک به سر هم روی دیگر سکه است و این چنین همه چیز عقیم شده! در هر حال هممیهنان بدانند که به زودی این حکومت ضد بشری سقط خواهد شد و اسراییل بزرگترین برنده چهل سال ظلم بر مکردم ایران و منطقه است. چرا که حکومکت اسلامی داعشیعه عراق و سوریه را نیز از بین برده است.