ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ائتلاف مقتدی صدر در آستانه پیروزی قطعی در انتخابات پارلمانی عراق

شمارش آراء تنها در دو استان عراق باقی مانده اما ائتلاف «سائرون» به‌رهبری مقتدی صدر، روحانی مخالف ایران، و متشکل از کمونیست‌ها و سکولارها همچنان در صدر مانده‌اند. در کردستان آرا تقسیم شده.

بنا بر آخرین آماری که کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرده، با شمارش آراء ۱۶ استان از ۱۸ استان عراق ائتلاف «سائرون» به‌رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه که با کمونیست‌ها و سکولارها متحد شده همچنان پیشتاز است و  ائتلاف «الفتح» هادی عامری که از سوی سپاه پاسداران ایران حمایت می‌شود در مکان دوم قرار دارد. در دو شهر اربیل و سلیمانیه کردستان عراق دو حزب سنتی بیشترین آرا را دارند.

مقتدی صدر، روحانی شیعه مخالف ایران که با کمونیست‌ها و سکولارها ائتلاف تشکیل داده است.

به‌گفته کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق ۹۱ درصد آرا در ۱۶ استان از ۱۸ استان عراق شمرده شده و تنها شمارش آرا در دو استان کرکوک و دهوک باقی مانده که نتایج این دو استان نیز امروز، سه‌شنبه ۱۵ مه / ۲۵ اردیبهشت اعلام خواهد شد.

در طول روز گذشته (دوشنبه) نتایج شش استان دیگر، از جمله نینوا، نجف و میسان اعلام شد که همچنان ائتلاف «سائرون» و ائتلاف «الفتح» موقعیت‌های قبلی خود را حفظ کرده و به‌ترتیب در مکان‌های اول و دوم قرار دارند.

در میان ناباوری تحلیل‌گران، ائتلاف «النصر» به‌رهبری حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق به‌رغم آن‌که در استان نینوا اول شد همچنان در رتبه سوم قرار دارد.

به‌نظر می‌رسد که نتایج شمارش آرا در دو استان باقی مانده کرکوک و دهوک نیز تأثیری بر پیروزی مقتدی صدر نگذارد.

در شهر اربیل اقلیم کردستان عراق، حزب دموکرات کردستان به‌رهبری مسعود بارزانی در مکان نخست است و پس از این حزب، اتحادیه میهنی کردستان و حزب تازه‌تأسیس «نسل نو» قرار دارند. در سلیمانیه اتحادیه میهنی بیشترین آرا را به دست آورد و جنبش تغییر (گوران) و «نسل نو» در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

مقتدی صدر در شبکه توئیتر نوشته است که ائتلاف «سائرون» به دنبال ایجاد اصلاحات، حرکتی دموکراتیک و تشکیل دولتی از کارآمدان و کارشناسان غیرحزبی است.

ابراهیم جعفری، مدیر دفتر مقتدی صدر در آستانه پیروزی ائتلاف «سائرون» گفته است که این ائتلاف در پی روابط صمیمی با کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی و سایر کشورهاست و اجازه نمی‌دهد کشورهای دیگر چه در منطقه و چه خارج از آن در امور داخلی عراق دخالت کنند.

در انتخابات سال ۲۰۱۰ گروه ایاذ علوی، معاون رئیس‌جمهور بیشترین آراء را به خود اختصاص داد با این وجود چون تهران را متهم کرده بود از نخست وزیری بازماند. سرنوشت مشابهی می تواند در انتظار مقتدی صدر باشد. ایران عملاً گفته است که اجازه نخواهد داد که ائتلاف او به قدرت برسد.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در ماه فوریه گفت: «ما اجازه نخواهیم داد لیبرال‌ها و کمونیست‌ها در عراق حکومت کنند.»

سخنان او، که انتقاد شخصیت‌های عراقی برانگیخت، اشاره به ائتلاف انتخاباتی بین صدر، حزب کمونیست عراق و سایر گروه‌های سکولار بود.

رائد فهمی، دبیرکل حزب کمونیست عراق، به رویترز گفت که رأی به فهرست صدر «پیامی روشن دارد و آن این‌که باید روابط متعادل با همه [کشورها] بر اساس عدم دخالت در امور داخلی عراق داشته باشیم.»

او افزود: «از حضور همه برای حمایت از عراق استقبال می‌کنیم، اما نه قیمت از دست دادن حاکمیت و استقلال کشور.»

حیدر عبادی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت حاضر است که با دولتی قوی برای عراقِ بدون فساد فعالیت کند. مبارزه با فساد از سال‌ها پیش در صدر برنامه‌های مقتدی صدر قرار دارد.

بر اساس مدارکی که خبرگزاری رویترز از یکی از کاندیداها به‌دست آورده، شمار رأی‌دهندگان به ائتلاف مقتدی صدر ۱,۳ میلیون نفر است که با این تعداد آرا می‌تواند ۵۴ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را به‌دست آورد.

ائتلاف «الفتح» هادی عامری آراء ۱,۲ میلیون نفر و ائتلاف «النصر» آراء یک میلیون نفر را کسب کرده‌اند.

ائتلاف «دولت قانون» به‌رهبری نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق، که او نیز همچون عامری از سوی ایران حمایت می‌شود، با به‌دست آوردن ۲۵ کرسی پارلمان در رده چهارم قرار دارد.

انتخابات پارلمانی عراق شنبه ۱۲ مه / ۲۲ اردیبهشت، تحت تدابیر شدید امنیتی و در سایه تهدیدات گروه «دولت اسلامی» (داعش) برگزار شد. این نخستین انتخابات پس از شکست داعش، و چهارمین انتخابات از زمان سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ بود.

دولت ائتلافی که از پارلمان جدید بیرون خواهد آمد، باید ظرف ۹۰ روز تشکیل شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.