ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعهد سه قدرت اروپایی به یافتن راه‌های عملی برای تأمین منافع ایران از برجام

اتحادیه اروپا صرفاً به بریتانیا، آلمان و فرانسه محدود نمی‌شود. ۲۸ کشور می‌بایست بر تعهد اروپا به برجام صحه بگذارند. وقت چندانی باقی نمانده: نشست‌های کارشناسی برگزار خواهد شد.

گفت‌وگوی وزیران خارجه ایران و سه قدرت اروپایی - آلمان، فرانسه و بریتانیا- با حضور فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای گفت‌وگو درباره «راه‌های عملی حفظ برجام» پس از خروج آمریکا که سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت/ ۱۵ مه پشت درهای بسته در بروکسل برگزار شد با انتشار بیانیه فدریکا موگرینی به پایان رسید. سه کشور اروپایی اعلام کردند به تعهدات خود در برجام عمل می‌کنند.

سه‌شنبه ۲۵ مه/ ۱۵ اردیبهشت: وزیران خارجه سه قدرت اروپایی در کنار وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

در بیانیه‌ای که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از اجلاس بروکسل منتشر کرده، اتحادیه اروپا با اظهار تأسف از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرده که بر ادامه اجرای کامل و موثر برجام که به اتفاق آرا توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به عنوان «عنصری کلیدی در ساختار نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستاورد دیپلماتیک قابل توجه مورد تاکید قرار گرفته است» متعهد می‌ماند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران گفته است که کشورهای اروپایی  کارشناسانی را مأمور کرده‌‌اند تا هفته‌های آینده طرح‌هایی «برای محافظت از منافع شرکت‌های اروپایی که با ایران روابط تجاری دارند، ارائه دهند. موگرینی گفته است:

«من نمی توانم از تضمین‌های حقوقی و اقتصادی صحبت کنم اما می‌توانم بگویم که اروپا در اقداماتش جدی و مصمم است و قصد اقدام فوری دارد.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم با انتشار پیام‌هایی در توئیتر اجلاس بروکسل را «خوب» و «مفید» خوانده است. با این‌حال توافق سه قدرت اروپایی برای تأمین منافع ایران از توافق هسته‌ای کافی نیست. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، ۲۸ کشور اروپایی می‌بایست در این زمینه به یک توافق مشترک هم دست یابند.

در بیانیه‌ای که فدریکا موگرینی بعد از اجلاس بروکسل منتشر کرده، اعلام شده که در روزهای آینده کارشناسان اروپایی و ایرانی برای یافتن راه حل‌های عملی در موارد زیر با یکدیگر گفت‌وگو خواهندکرد:

  •  حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران
  • تداوم فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران و تعاملات مالی مربوطه
  • تعاملات موثر بانکی با ایران
  • ادامه روابط حمل‌ونقل موثر دریایی، زمینی و هوایی و خط آهن با ایران
  • تامین بیشتر اعتبارات صادراتی اتحادیه اروپا و ایجاد مسیرهای ویژه در حوزه‌های مالی، بانکی، بیمه‌ای و تجاری با هدف تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی شامل تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی شامل ارائه حمایت‌های عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری
  • تکمیل و اجرای بیشتر یاداشت‌های تفاهم و قراردادهای منعقده بین شرکت‌های اروپایی و طرف‌های ایرانی
  • سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران
  • حمایت از فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا و تامین فضای اطمینان‌بخش حقوقی
  • ایجاد هرچه بیشتر فضای شفاف و قانونمند اقتصادی

در همان حال وزیران خارجه آلمان و بریتانیا در نشست خبری اجلاس بروکسل با اشاره به نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و «رفتار مخرب ایران» در خاورمیانه اعلام کردند که در این موارد با ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو می‌مانند. وزیر خارجه فرانسه هم خبر داد که این کشور در صدد است برای اجرای قراردادهای اقتصادی با ایران ضمانت‌های لازم را به جمهوری اسلامی بدهد.

ایران به اتحادیه اروپا ۶۰ روز فرصت داده منافع ایران از برجام را تضمین کند. محمد جواد ظریف یادآوری کرده که فرصت کوتاه است:

 «در چند هفته آینده خواهیم دید آیا اقداماتی که روی آن توافق شد در عمل پیش می‌رود یا خیر.»

 «کمیسیون مشترک برجام» هفته آینده به درخواست جمهوری اسلامی ایران بدون حضور ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود. این کمیسیون تنها مرجع قانونی بررسی تعهدات طرفین به توافق هسته‌ای با ایران است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • چگونه مردن؟

    وضعیت این 40 ساله و آینده پیش رویی که نظام جمهوری اسلامی/ولایی می خواهد اجبار کند به مردم ایران: کلا برای اکثریت ، مرگ تدریجی با رنج و تحقیر و یا مرگ زود و سریع در جنگ داخلی و خارجی! متاسفانه با توجه تفرقه و انحطاط اخلاقی-اجتماعی مردمان ایرانن، با موفقیت این دیسکورس هایش این نظام عملی کرده است. تاکتیک سی سال اخیر نظام ج.ا. روش تقابل از ضعف حریف در جهت دهی زور. نقاط ضعف مردمان ایران: 1- پراکندگی، تفرقه، قومیت بازی، بالا بودن عقایق متضاد متعارض، هنوز مردمان ایران مردم (ملت نشدند) 2- انحطاط شدید اخلاقی و اجماعی، زامبی گونه شدن بخش بزرگی از مردم، حرص، طمع، دنیادوستی، در نتیجه کاهش حس انسان دوستی و تعاون و مشارکت البته هر دو مورد به زیان ثبات و ایجاد ملت-دولت میانجام و اما چون حکومت ضد ملی است، برایش مهم نیست ایران پوک و تهی کند از حس ملی گرایی مثبت ! برای این می بینم چگونه این همه نفوذی خراجی و جاسسو و وطن فروش در دستگاهها هستند، چون اکثر خودشان ایرانی نمی دانند. ایارن برایشان میمزان وجود انگلی شان هست.