ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات – از میان آن‌ها: ادامه تظاهرات در کازرون

تظاهرات و ناآرامی در کازرون ادامه یافت. در پی اعتصاب کارگران راه‌آهن، کمیته بحران در فرمانداری سیرجان تشکیل جلسه داد. توقف احداث سد هراز دستکم ۵۰۰ کارگر را بیکار می‌کند. کارگران کارخانه «فیلتر البرز» مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. و کنگره اتحادیه‌های کارگری بریتانیا خواستار آزادی فوری اسماعیل عبدی شد.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.

۲۷ اردیبهشت- کازرون

ناآرامی در کازرون؛ استاندار می‌گوید اوضاع تحت کنترل است

دور جدید تظاهرات و اعتراض گسترده در کازرون که از صبح روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت آغاز شده و چهارشنبه شب به خشونت گرایید، روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت نیز ادامه یافت. تصاویری که ظهر امروز از کازرون به فضای مجازی راه یافت به تصاویر مناطق جنگ‌زده شباهت دارد.

به گفته معترضان در پی تظاهرات چهارشنبه، بیش از ۱۰۰ نفر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. در اثر کثرت تعداد دستگیرشدگان پاسگاه میدان امام رضا واقع در فلکه بنیاد شهید مملو از بازداشت‌شدگان بوده است.

دستگیر‌های گسترده به تجمع اعتراضی مردم مقابل پاسگاه انجامید که خواستار آزادی دستگیرشدگان بودند. تجمع تا تاریکی هوا ادامه داشت. نیروهای انتظامی و امنیتی به سوی معترضان گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند.

در ادامه اعتراضات بخشی از کلانتری توسط معترضان به آتش کشیده شد و  چند تن کشته و زخمی شدند. در میان تصاویری که از زخمی‌ها منتشر شده تصویر یک زن نیز به چشم می‌خورد. گفته می‌شود افرادی از نیروهای امنیتی نیز در میان زخمی شدگان هستند.

معترضان گفته‌اند تجمع دیشب زمانی به خشونت کشیده شد که دادستانی کازرون بر روی مردمی که خواستار آزادی دستگیرشدگان بودند، آتش گشود.

به نوشته روزنامه قانون، پلیس صبح روز چهارشنبه تعدادی از شهروندان کازرون را احضار کرده و به آن‌ها تذکر داده بود.

به نوشته رسانه‌های حکومت، «افراد مجروح و جمع دیگری از معترضین تحت تاثیر تحریک عوامل ناشناس حاضر در جمعیت، قصد ورود به مرکز پلیس داشتند.»

خبرگزاری فارس تجمع شب  گذشته مردم کازرون را «مشکوک» خوانده که «با فراخوان مشکوک عده‌ای در تلگرام» آغاز شده و طی آن «جمعیتی اندک تجمع کرده و با سر دادن شعارهای انحرافی و به آتش کشیدن یکی از مقرهای پلیس کازرون » را به آتش کشیده‌اند. فارس تائید کرده است که یک نفر در جریان درگیری‌های چهارشنبه شب کشته شده است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم نوشته است تجمع چهارشنبه «مشکوک» بوده و «بدون مجوز» برگزار شده است.

به روایت صدا و سیما، پلیس برای متفرق کردن معترضان «اقدام به شلیک هوایی» کرده اما «تعدای به طرز مشکوکی» زخمی شده‌اند. بنا بر این روایت، ۸ زخمی به بیمارستان منتقل شده‌اند که یکی از آن‌ها فوت کرده است.

اصغر مسعودی نماینده مردم نی ریز و استهبان هم به ایلنا گفته است «ناآرامی‌های کازرون روال طبیعی ندارد».

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/05/1A-HeaLTlzB0x0Vu.mp4"][/video]

اعتراضات کازرون پنجشنبه صبح ادامه یافت. گارد ضد شورش میدان مرکزی شهر موسوم به خیرات را محاصره کرده بود و معترضان در دسته‌های کوچک در خیابان‌ها تجمع کردند. لاستیک ماشین‌ها را آتش زدند و شیشه‌های بانک‌ها را شکستند. تصاویری از موتورها و ماشین‌های نیروی انتظامی که در آتش سوخته‌اند منتشر شده است.

گفته می‌شود گروهی از مردم هم به دادگستری کازرون حمله کرده‌اند.

به گفته معترضان، بیمارستان شهر در کنترل نیروهای امنیتی است و دو تن از مجروحان که حالشان وخیم است برای مداوا به شیراز منتقل شده‌اند.

تلفن موبایل و اینترنت امروز در کازرون قطع بوده و مغازه‌ها و بانک‌ها نیز تعطیل‌اند.

اعتراضات در کازرون در نیمه سال ۹۶ و زمانی آغاز شد که حسین رضازاده نماینده این شهر در مجلس انتزاع کازرون را پیش کشید.

این طرح به تصویب وزارت کشور رسید و برای اجرا به استانداری فارس  ابلاغ شد. در دو ماه آخر سال ۹۶ در کازرون تظاهرات و اجتماعات اعتراضی متعددی با خواست لغو این طرح صورت گرفته.

اسماعیل تبادار، استاندار فارس که  دو هفته پیش برای پاسخگویی به معترضان به مصلای کازرون رفته و به آن‌ها وعده داده بود صدایشان را به گوش هیات دولت برساند، امروز وجود درگیری‌های پراکنده در شهر را تائید کرد اما اطمینان داد اوضاع تحت کنترل است.

در پی اعتصاب کارگران راه‌آهن، در فرمانداری سیرجان کمیته بحران تشکیل شد

مدیرعامل شرکت سیرجان در پی اعتصاب چند روزه کارگران راه‌آهن این شهر به جلسه کمیته بحران در فرمانداری این شهر فراخوانده شد.

اعتصاب کارگران راه‌آهن سیرجان جزیی از اعتصاب کارگران پیمانی راه‌آهن در شهرهای مختلف ایران است که از حدود یک هفته پیش در اعتراض به تعویق مطالبات مزدی و بیمه، و عدم امنیت شغلی در نقاط مختلف ایران آغاز شده و رسانه‌های حکومت درباره آن سکوت کرده‌اند.

خبر برگزاری جلسه بررسی اعتصاب راه‌آهن سیرجان را حامد هادیان معاون مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیرجان در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت راه‌آهن این شهر اعلام کرده است. او در نامه‌ای که تاریخ آن ۲۵ اردیبهشت از مدیرعامل راه‌آهن خواسته است در جلسه‌ای روز ۲۶ اردیبهشت در فرمانداری شرکت کند.

تشکیل کمیته بحران جهت بررسی علل اعتصاب در راه‌آهن سیرجان در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های حکومت اسلامی از انتشار اخبار اعتصاب و تجمع کارگران راه‌آهن در بیش از ۱۰ شهر ایران خودداری کرده‌اند.

 از نتایج احتمالی جلسه در فرمانداری سیرجان خبری منتشر نشده است.

کارگران سد هراز در اعتراض به توقف فعالیت سد هراز و بیکاری ۵۰۰ تن از کارگران مقابل فرمانداری آمل تجمع کردند. سیدجعفر رسولی فرماندار ویژه آمل خبر اخراج کارگران را کذب خوانده و افزوده است اعتبار اتمام سد هراز در راه است

اخیرا اعلام شد که عملیات احداث سد هراز بعلت نبود بودجه متوقف شده است. به گفته رسولی، مقامات محلی  مساله تخصیص اعتبار به سد را پیگیری می‌کنند و  مبلغ تخصیص داده شده «بزودی» برای اتمام عملیات سد در اختیار پیمانکار قرار خواهد گرفت.

در صورتی که اعتبار اتمام پروژه سد تامین نشود، دستکم ۵۰۰ تن از ۷۰۰ کارگر این پروژه بطور قطعی بیکار می‌شوند.

۲۷ اردیبهشت- کارگران کارخانه فیلتر البرز مقابل استانداری قزوین

تجمع کارگران کارخانه «فیلتر البرز» مقابل استانداری قزوین

کارگران کارخانه «فیلتر البرز» که دو ماه است حقوق نگرفته‌اند صبح پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت در اعتراض به تعویق مزدها و عدم امنیت شغلی مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

کارگران گفته‌اند با اینکه کارخانه در زمینه تولید و فروش با مشکلی مواجه نیست، اما کارفرما دستمزد کارگران را به موقع نمی‌پردازد و به بهانه‌های مختلف دست به اخراج کارگران می‌زند.

مدیرکل اداره کار قزوین با تائید معوقات مزدی کارگران وعده داده است مطالبات آن‌ها را پیگیری کند.

۷ سال حق بیمه کارگران دو کشتی لایروبی پرداخت نشده است

حدود ۱۵۰ کارگر کشتی‌های لایروبی شرکت نگین‌سبز خاورمیانه از سال ۹۰ و ۹۱ تا کنون از بیمه اجتماعی محروم‌اند، زیرا کارفرما حق بیمه آن‌ها را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است.

یکی از کارگران کشتی‌های لایروبی به خبرگزاری کار ایران(ایلنا) گفته است:

«در دو مقطع حق بیمه دست‌کم ۱۰۰ نفر از کارگران نگین‌ سبز خاورمیانه در اسکله بندر شهید رجایی از حقوق آن‌ها کسر شده اما به حساب سازمان تامین اجتماعی بندرعباس واریز نشده است و از آن موقع تاکنون تلاش ما کارگران برای وصول این طلب بیمه‌ای از کارفرما بی‌نتیجه باقی مانده است.»

«برخی معلمان با شکایت دولت دستگیر شده‌اند»

«به جای اینکه معوقات معلمان پرداخت شود، دولت از برخی فرهنگیان شکایت کرده و آنها بازداشت شده‌اند.» این را حسین مقصودی نماینده مجلس گفته است.

در تجمع معلمان مقابل سازمان برنامه و بودجه که روز ۲۰ اردیبهشت با خواست حقوق بالای فقر برای معلمان و بازنشستگان، آزادی ایجاد تشکل مستقل صنفی، آزادی معلمان زندانی، توقف خصوصی سازی آموزش و پرورش و برخورداری همه دانش‌آموزان از آموزش برگزار شد ۱۵ تن از فعالان صنفی معلمان بازداشت شدند که یکی از آنان محمد حبیبی هنوز در بند است.

در پی حمله نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها به تجمع معلمان، وزیر آموزش و پرورش در توجیه اعمال خشونت علیه معلمان گفت تجمع معلمان بدون مجوز بوده و برگزاری آن «در شرایط کنونی» به «مصحلت» نبوده است.

علاوه بر محمد حبیبی که روز ۲۰ اردیبهشت برای چندمین بار دستگیر شد، تعداد دیگری از معلمان از جمله اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی نیز به جرم دفاع از مطالبات صنفی معلمان و عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان در زندان بسر می‌برند.

اسماعیل عبدی

کنگره اتحادیه‌های کارگری بریتانیا خواستار ازادی فوری اسماعیل عبدی شد

اسماعیل عبدی عضو کانون صنفی معلمان تهران از ۲۴ روز پیش در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است. کنگره اتحادیه‌های کارگری بریتانیا (توک) با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری این معلم زندانی شد.

سازمان عفوبین‌الملل هم کارزاری در حمایت از اسماعیل عبدی و با خواست آزادی فوری او براه انداخته است.  کنگره اتحادیه‌های کارگری بریتانیا از اعضای خود خواسته است به کمپین حمایت از عبدی بپیوندند.

سپرده گذاران کاسپین روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت مقابل دفتر این موسسه مالی در کرمان تجمع کرده و به سوی ساختمان موسسه تخم مرغ و گوجه فرنگی پرتاب کردند.

در تصاویری که از این تجمع منتشر شده، یک زن مسن دیده می‌شود که به گفته معترضان، در زمره کسانی است که اندوخته‌اش توسط کاسپین حیف و میل شده.

 این زن که رنجور به نظر می‌رسد و به تشنج مبتلاست، تحت پوشش هیچ نهادی (حتی کمیته امداد) نیست و منبع درآمدی ندارد. او ۲۱ میلیون اندوخته خود را به کاسپین سپرده و تنها ۸ میلیون تومان پس گرفته است.

یکی از سپرده‌گذاران در شاره به وضعیت این زن مسن پرسید:

«آقای روحانی که می‌گفت با کلید می‌تواند مشکل ملت را حل کنه، مشکل این زن را کی باید حل کند؟ ...پول این زن خوردن داره؟»

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/05/27-اردیبهشت-پول-این-زن-خوردن-داره.mp4"][/video]

سپرده‌گذاران در تجمع امروز بنرهایی در دست داشتند و شعار می‌داند:

    ۲۶ اردیبهشت- شاهرود

    گروهی از مردم شاهرود روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت مقابل اداره راه و ترابری استان سمنان تجمع کردند و خواستار حفظ این اداره در شاهرود شدند. روز قبل از این تجمع، وزارت مسکن و شهرسازی با صدور حکمی تصمیم گرفت طرح ۸ سال مسکوت مانده ادغام ادارات کل راه و شهرسازی را به اجرا بگذارد که در نتیجه آن اداره راه شاهرود به سمنان منتقل می‌شود و، به گفته نماینده شاهرود در مجلس و معترضان، تبعاتی برای کارکنان در بر خواهد داشت.

    تجمع‌کنندگان بنرهایی در دست داشتند که بر آن‌ها نوشته شده بود:

    با توجه به لایحه تفکیک وزارت راه و مسکن از سوی دولت به مجلس، به دلیل اشتباه بودن ادغام در دولت قبل، چرا الان اداره کل راه و شهرسازی در استان تشکیل می‌شود؟

    گزارش خبرگزاری مهر از اجتماع در شاهرود حاکی است که یک گردهمایی «به میزبانی» حسن حسینی شاهرودی نماینده شاهرود در مجلس در دفتر این نماینده برگزار شده و حاضران انتقال اداره راه را دارای «تبعات اجتماعی بالا» ارزیابی کرده‌اند.

    اعتراض تجمع‌کنندگان  به طرحی است که به نوشته مهر ۸ سال پیش در وزارت مسکن و شهرسازی تصویب اما بعلت مقاومت موجود در برابر آن روی کاغذ باقی ماند. و روز ۲۵ اردیبهشت وزارت مسکن و شهرسازی حکم به انجام آن داد.

    استاندار سمنان در پی این تجمع وعده پیگیری مساله داده است.

    بیشتر بخوانید:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • کارگر

      بی شرم ها! مردم کازرون را به گلوله می بنندند، بعد می گویند «خویشتنداری کنید»! ▪️نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس سه نکته را در رابطه با اعتراضات کازرون مطرح کرده: یک: مردم کازرون خویشتن‌داری کنند دوم: مسئولان تدبیر بهتری بیندیشند سوم: شورای تأمین استان فارس و وزیر کشور آرامش را به کازرون برگردانند. معلوم نیست جناب نائب رییس چه زده که جای مورد اول و سوم را برعکس کرده! مردم را به گلوله می بندند و حمام خون به پا می کنند و بعد بیشرمانه می خواهند که مردم «خویشتن داری» کنند. در حالی که سرکوبگران اگر طالب خویشتن داری مردم هستند، باید مقدم بر همه: ✔️ از قتل و کشتار و ریختن خون مردم بی سلاح و بی دفاع و زندان و برخورد امنیتی و سرکوبگرانه دست بردارند، ✔️قاتلان مردم باید دستگیر و علنی محاکمه و مجازات شوند و کلیه بازداشت شده گان بی قید و شرط آزاد و جبران خسارت شوند ✔️رویه فعلی که مشتی جاهل، دزد، فاسد، عقب مانده فکری و امام جمعه نابکار به عنوان «مقامات محلی» کاربدست و مصدر تعیین سرنوشت این مناقشه اند، باید کاملا حذف و کنار گذاشته شود؛ چرا که این لشکر جرار نابکاران آتش بیاران این بحرانند و نه راه حل آن ✔️فضای علنی و شفاف برای گفتگو و دیالوگ در باره موضوع مورد اختلاف بین مردم قراهم گردد و در سایه چنین فضایی روشنگری کافی در زمینه بهترین و دمکراتیک ترین شیوه حل بحران صورت بگیرد ✔️مطالبات مردم باید به شکلی رضایت بخش پاسخ بگیرد.

    • کارگر

      آخرین اخبار کازرون ♦️متاسفانه چونکه اینترنت قطع هست، مردم ارتباط شون با بیرون خیلی کمه بزرگترین دغدغه شون اینه که صداشون به گوش دنیا رسیده یا نه بهشون گفتم داریم تلاش می کنیم پوشش بدیم گفتند که کنترل شهر تقریبا در دست مردم هست نیرو های ضد شورش جرات نزدیک شدن به مردم ندارند تجمعات همچنان ادامه دارد تعدادی از مردم از شیراز به کازرون رفتند که منتظر اخبار اونها هستم امروز ظهر ۲ تا هلیکوپتر از شیراز به کازرون ارسال شده که از محموله اونها اطلاعی در دست نیست