ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروی انتظامی: قاطعانه برخورد شد، آرامش در کازرون برقرار است

در پی تجمع‌های اعتراضی روزهای اخیر در کازرون و کشته و زخمی شدن چند تن از معترضان توسط پلیس، معاون فرماندهی انتظامی فارس معترضان را «اراذل و اوباش» نامید و گفت پلیس «خویشتن‌داری» کرد.

معاون فرماندهی انتظامی فارس مردم معترض شهر کازرون را «اراذل و اوباش» نامید و گفت  با آنکه پلیس «خویشتن‌داری» پیشه کرد اما در همان حال «قاطعانه» هم برخورد کرد. در درگیری پلیس با معترضان در کازرون که شامگاه چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت اتفاق افتاد، پلیس چندین نفر از معترضان را کشت و زخمی کرد و ده‌ها نفر هم بازداشت شده‌اند. وزارت کشور روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که رویدادهای کازرون صرفاً در اعتراض به تقسیم این شهرستان به دو شهرستان جداگانه اتفاق نیفتاده، بلکه  «ریشه در عوامل دیگری دارد». با این‌حال وزارت کشور طرح تقسیم کازرون را به تعلیق درآورده است.

کازرون روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ملتهب بود.

در پی دو روز ناآرامی در شهر کازرون استان فارس، سرهنگ کاووس محمدی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس جمعه ۲۸ اردیبهشت گفت: «با حضور مقتدرانه پلیس در کازرون، آرامش و امنیت در این شهر برقرار است و مشکل خاصی وجود ندارد.»

محمدی تجمع‌های روزهای گذشته در کازرون را «غیرقانونی» خواند و افزود: «عده‌ای فرصت‌طلب و اراذل و اوباش قصد تخریب اموال عمومی را داشتند که پلیس با آن‌ها قاطعانه برخورد کرده است.»

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس همچنین «خویشتن‌داری» نیروهای انتظامی را ستود و گفت: «با این وجود، اجازه ایجاد ناآرامی و ناامنی به فرصت‌طلبان داده نخواهد شد.»

کازرون روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ملتهب بود. چهارشنبه گذشته اهالی کازرون در میدان شهدای شهر در اعتراض به طرح تقسیم شهرستان کازرون اجتماع کردند. مأموران امنیتی تعدادی از معترضان را بازداشت کرده بودند. گروهی از مردم شامگاه مقابل کلانتری خواهان آزادی بازداشت‌شدگان شده بودند که پلیس به طرف آن‌ها شلیک کرد. بر اساس گزارش‌های غیررسمی ده‌ها نفر کشته، مجروح یا بازداشت شدند.

پنج‌شنبه ۱۷ اردیبهشت هم تجمع‌های اعتراضی در سطح شهر همچنان ادامه یافت. مردم به طرح تقسیم شهرستان کازرون به دو شهر جداگانه معترض‌‌اند. موضوع تفکیک دو بخش چنارشاهیجان و کوهمره نودان از کازرون و ایجاد شهرستان جدیدی با نام کوه چنار از آبان ۹۶ مطرح شد و از آن زمان تاکنون اعتراض‌هایی با مراجعه به فرمانداری و حضور در میدان شهدای کازرون شده اما به این اعتراض‌ها پاسخی داده نشده است.

هادی پژوهش جهرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفته است که در رویدادهای شامگاه چهارشنبه کازرون، دو نفر از نیروی انتظامی و ۹ نفر از معترضان زخمی شدند که یکی از مردم معترض، پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد. به‌گفته او در تجمع‌های روز پنج‌شنبه دو دستگاه خودرو پلیس آتش زده شد.

تجمع‌های اعتراضی در کازرون نخستین بار جمعه ۳۱ فروردین شکل گرفت. معترضان کازرونی به مصلی شهر، محل برگزاری نماز جمعه رفتند و با سر دادن شعارهایی مانند «دشمن ما همین‌جاست، دروغ می‌‌‌گن آمریکاست» نماز جمعه شهر را به هم زدند.

سرکوب اعتراض‌های مردم کازرون بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی یافت و فیلم‌ها و تصاویر متعددی از این تجمع‌ها منتشر شد.

روز گذشته (پنج‌شنبه) وزارت کشور جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که رویدادهای کازرون جنبه تقسیماتی نداشته بلکه «ریشه در عوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد».

این اطلاعیه گفته است که وزارت کشور در تلاش بوده تا نگرانی‌های مردم کازرون را درباره طرح تقسیمات در نظر بگیرد در نتیجه «طرح پیشنهادی تا تأمین خواسته‌های کارشناسی و منطقی مردم منطقه در دفتر تقسیمات کشوری متوقف شده است».

وزارت کشور جمهوری اسلامی از مردم کازرون خواست تا آرامش را حفظ کنند، «مراقب دسیسه‌های معاندان و سایت‌های ضد انقلاب» باشند و «اجازه ندهند امنیت اجتماعی منطقه مختل و فضای ناامنی حاکم شود».

این وزارت‌خانه در اطلاعیه خود همچون نیروی انتظامی گفت: «با عناصری که با اهداف دیگری سعی در برهم زدن نظم و امنیت عمومی داشته‌اند برخورد قاطع قانونی انجام خواهد شد.»

در همین حال اسماعیل تبادار، استاندار فارس نیز گفته است که در اعتراض‌های روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه کازرون «عده‌ای به دنبال سوء استفاده و طرح مسایل دیگر» بودند.

کازرون که در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز، مرکز استان فارس قرار دارد و جمعیت آن بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، ۲۶۶ هزار و ۲۱۷ نفر است.

معترضان به طرح تقسیمات می‌گویند حسین رضازاده، نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی از دو سال قبل تاکنون طرح تقسیم شهرستان کازرون را دنبال می‌کند. بر اساس این طرح قرار است بخش‌های «قائمیه» و «کوهمره نودان» که یکی از آن‌ها زادگاه این نماینده مجلس است، از کازرون جدا شود و با نام «شهرستان کوه چنار» در تقسیمات کشوری به شهرستان جداگانه‌ای تبدیل شود. این طرح در دفتر تقسیمات کشوری به تصویب رسید.

مردم کازرون می‌گویند هویت شهر کازرون دهستان شاپور، امامزاده سیدحسین و جنگل‌های دشت برم است و نباید در تقسیمات غیر کارشناسی این هویت از دست برود. در مقابل ساکنان چنارشاهیجان نیز با بیان این  استدلال که «از نبود امکانات و مراکز اداری در محدوده شهرمان رنج می‌بریم و با قرار دادن شهر قائمیه به عنوان مرکز شهرستان موجبات پیشرفت‌های عمرانی فراهم می‌شود، اشتغال با ایجاد ادارات شهر رونق می‌گیرد و از تصادفات جاده‌ای در رفت و آمد به مرکز شهرستان فعلی کاسته می‌شود» خواستار جدایی از شهرستان کنونی کازرون هستند. در طرف دیگر این کشمکش‌ها بخش کوهمره نودان قرار دارد. ساکنان این بخش با دفاع از طرح تقسیم اما معتقدند رویه کنونی اشتباه است و مسئولان قائمیه تنها به فکر پیشرفت خودشان هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    در پایتخت رمضان است و در #کازرون محرم ویدئوهایی که امروز از کازرون مخابره شده نشان می‌دهند شهر به هیچ‌وجه آرام نشده است. لباس شخصی‌ها از بالای ساختمان تیراندازی می‌کنند، پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک ساچمه ادامه دارد جمعیت هم در خیابان‌ها حضور دارند و علیه حکومت شعار می‌دهند. ظاهرا در پایتخت رمضان است و در #کازرون محرم/توئیتر.