ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسئول حقوق بشر سازمان ملل خواهان تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره وقایع غزه شد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل کشتار فلسطینی‌ها در نوار غزه توسط ارتش اسرائیل را محکوم کرد. او گفت در شش هفته اخیر ۱۰۶ فلسطینی کشته‌ و ۱۲ هزار نفر زخمی شده‌اند.

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل حمله مرگبار سربازان اسرائیلی به فلسطینی‌های معترض در نوار غزه را «کاملاً نامتناسب» خواند و از تحقیقات بین‌المللی مستقل در این زمینه حمایت کرد.

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در افتتاح جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل که می‌تواند کمیسیون تحقیقی در مورد خشونت‌های اخیر اسرائیل تشکیل دهد، گفت: «کشتار مردم با استفاده غیرقانونی از زور توسط یک قدرت اشغالگر می‌تواند مصداق کشتار عمدی و مغایر با اصول کنوانسیون چهارم ژنو باشد» کنوانسیون چهارم ژنو مربوط به دوران جنگ و رفتار با غیرنظامیان است.

تنها در دوشنبه ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت سربازان اسرائیلی بیش از ۶۰ فلسطینی را کشته و بیش از ۲۷۷۰ نفر را زخمی کردند. آن‌ها در اعتراض به گشایش سفارت آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) و هفتادمین سالگرد تأسیس دولت اسرائیل در نوار غزه دست به تظاهرات اعتراضی زده بودند.

زید رعد الحسین افزود که اسرائیل به‌طور سیستماتیک فلسطینی‌ها را از حقوق خود محروم کرده و ۱,۹ میلیون نفر در غزه «در زباله سمی از زمان تولد تا مرگ» محصور شده‌اند.

او گفت نیروهای اسرائیلی از روز ۳۰ مارس ۱۰۶ فلسطینی از جمله ۱۵ کودک را کشته‌ و بیش از ۱۲ هزار نفر را زخمی کرده‌اند: «اسرائیل بر اساس قوانین بین‌المللی قدرت اشغالگر است و موظف است از مردم غزه محافظت کرده و رفاه آن‌ها را تضمین کند.»

او با بیان این‌که «هیچ کس با حوادث وحشتناک هفته گذشته امن‌تر نشده» افزود: «به اشغال پایان دهید، خشونت و ناامنی به‌شکل عمده از میان می‌رود.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به زخمی شدن شدید یک سرباز اسرائیلی در درگیری‌های دوشنبه گذشته نیز اشاره کرد و گفت: «تفاوت شدید در تلفات دو طرف، بیانگر واکنشی کاملاً نامتناسب است.»

به‌گفته او «بسیاری از فلسطینی‌های کشته و زخمی شده کاملاً غیرمسلح بوده‌اند و از ناحیه پشت، سینه و سر هدف گلوله‌های واقعی قرار گرفته‌اند و شواهد کمی از تلاش اسرائیل برای کاهش تلفات وجود دارد.»

زید رعد الحسین گفت: «اگر چه برخی از معترضان کوکتل مولوتف پرتاب کردند، از تیروکمان استفاده کردند تا سنگ پرتاب کنند و به دو دروازه بین غزه و اسرائیل حمله کردند اما این اقدامات به نظر نمی‌رسد که تهدیدی جدی باشد و استفاده از نیروی کشنده را توجیه کند.»

جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل پس از هفته‌ها تظاهرات گسترده در نوار غزه برگزار می‌شود، تظاهراتی که به دفاع از بازگشت فلسطینی‌ها به خانه‌های خود در هفتادمین سالگرد تأسیس اسرائیل برپا شد. بزرگترین این اعتراض‌ها دوشنبه گذشته صورت گرفت که همزمان بود با گشایش سفارت آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم).

شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است موضوع اعزام فوری یک «کمیسیون تحقیقات مستقل بین‌المللی» به نوار غزه را مورد بحث قرار دهد. نشست فوق‌العاده این شورا به‌درخواست فلسطین و امارات متحده عربی به‌نمایندگی از کشورهای عربی برگزار می‌شود. به‌جز کشورهای عربی ۵۱ کشور دیگر از جمله چین، فرانسه، برزیل، سوئد و سوئیس از این اجلاس حمایت کرده‌اند.

سه‌شنبه ۱۵ مه / ۲۵ اردیبهشت اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل درباره خشونت‌های اخیر نیز برگزار شد که در آن نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل موضوع انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس (اورشلیم) را با رویدادهای خونبار غزه بی ارتباط دانست و از حق اسرائیل در دفاع از مرزهایش حمایت کرد.

نیکی هیلی همچنین سازمان ملل را متهم کرد که تنها اسرائیل را مسئول رویدادها می‌داند و «نقش ایران و حماس» را نادیده می‌گیرد.

امرزو (جمعه) کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز در ارتباط با کشتار غزه جلسه فوق‌العاده‌ای را در استانبول برگزار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • الفبا

    بعضی سخن گویان بعضی تفکرات راستگرا، کفگیر استدلا لشان آنچنان به ته دیگ خورده که انتقال سفارت گواتمالا به اورشلیم را محکوم میکنند و حتی نامی از ایالات متحده که با نادیده گرفتن قوانین بین المللی سفارت خود را به اورشلیم انتقال داد و شریک جرم نتانیاهو در این جنایت اخیر است نبرده اند. جناب حتی زحمت نکشیدند که بیانیه تکنفرهٔ خود را با کلمات خود بنویسند و از بیانیه آن سیصد نفر کپی کردند. انتقاد (صحیح یا غلط) همیشه بایستی با شایستگی مورد استقبال قرار بگیرد ولی توهین به یک انسان فرهیخته که سالیان درازی از عمر خود را در زندان و تبعید برای دمکراسی در ایران بعنوان "فلسطین پرست" و غیره بسی گستاخی است و بدور از انصاف قلم است.