ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان افغانستان: پیشروی‌ در غزنی، درگیری در فراه، صدور عفو عمومی برای نیروهای افغان

طالبان همزمان با ادامه نبردها در غزنی و فراه، در بیانیه‌ای غیرمنتظره اعلام کرد دیگر نیروهای افغان را هدف قرار نخواهد داد،‌ برای آنها عفو عمومی قائل شده و تنها هدفش نیروهای خارجی هستند.

طالبان افغانستان قدرت گرفته است. این گروه چندی پیش مرکز ولایت فراه در مجاورت ایران را موقتاً به کنترل خود درآورد و جنگ در آنجا هنوز ادامه دارد. اکنون مقام‌های محلی ولایت غزنی از احتمال سقوط یک ولسوالی در این منطقه به دست طالبان خبر می‌دهند. گروه طالبان همزمان با این پیشروی‌ها بیانیه‌ای صادر کرده و گفته که در این دور از حملات بهاری، تنها نیروهای نظامی خارجی را هدف قرار می‌دهد و کاری با نیروهای امنیتی افغان ندارد.

پنج عضو طالبان که حدود یک ماه پیش در غزنی بازداشت شدند ـ عکس: afp

به گزارش خبرگزاری «طلوع‌نیوز» افغانستان،‌ مقام‌های محلی ولایت غزنی شنبه ۲۹ اردیبهشت هشدار دادند که در صورت نرسیدن فوری نیروهای کمکی، ولسوالی اجرستان در این ولایت به دست طالبان سقوط خواهد کرد. نیروهای دولتی این ولسوالی در محاصره طالبان قرار دارند.

این مقام‌ها از امکان بروز فاجعه انسانی در صورت پیروزی طالبان در این ولسوالی ابراز نگرانی کرده‌اند.

طالبان از مدت‌ها پیش فعالیت‌های خود را در غزنی آغاز کرده و تا کنون نیروهای امنیتی افغان چندین عملیات در این ولایت برای مقابله با جهادی‌های تندرو انجام داده‌اند. ماه گذشته در یک عملیات نیروهای امنیتی پنج عضو طالبان در غزنی دستگیر شدند.

۲۵ اردیبهشت نیز فراه برای ۲۴ ساعت به دست طالبان سقوط کرد. این گروه همچنین منطقه استراتژیک مهمی به نام «کوهستان» در شمال شرق افغانستان را به تصرف خود در آورده است.

طالبان درگیری در اجرستان غزنی را تأیید کرده و گفته که تا کنون ۳۴ مأمور امنیتی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

اعلامیه عفو عمومی طالبان

مرگ ۳۴ مأمور امنیتی در حالی از سوی طالبان تأیید شده که این گروه جمعه در بیانیه‌ای غیرمنتظره اعلام کرد دیگر نیروهای امنیتی و سربازان افغان را هدف قرار نخواهد داد و تنها هدفش نیروهای خارجی هستند.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، طالبان در این بیانیه مدعی شد که «برای تمام کارکنان نظامی، ارتش ملی، پلیس ملی، پلیس محلی، و کارمندان رژیم جهت حفظ مال و جان آنها عفو عمومی قائل می‌شود.»

این گروه جهادی تندرو توضیح داده که تلفات نیروهای افغان به دلیل محافظت آنها از نیروهای آمریکایی و متحدانشان در افغانستان است و وعده داده که «اگر از نیروهای دشمن جدا شوید، مجاهدین امارت اسلامی از تمام ابزارهایشان برای فراهم‌آوردن زندگی آسوده برای شما بهره خواهند برد.»

طالبان در ادامه وعده داد که حملات بهاری را تشدید خواهد کرد.

اشرف غنی،‌ رئیس‌جمهوری افغانستان دو ماه پیش خواستار فشار جامعه بین‌الملل بر طالبان برای آغاز مذاکرات صلح شد. کابل پذیرفته که بدون هیچ پیش‌شرطی مذاکره صلح با این گروه جهادی تندرو را آغاز کند.

طالبان اما این پیشنهاد را نپذیرفته. این گروه جهادی ۱۴ فوریه / ۲۵ بهمن در بیانیه‌ای خطاب به مردم آمریکا اعلام کرده بود که می‌خواهند بحران افغانستان از راه گفت‌وگو حل شود. آن‌ها از آمریکا خواستند به «اشغال» خاک افغانستان پایان دهد و حق طالبان برای تشکیل دولت «بر اساس اراده مردم» را به رسمیت بشناسد.

آمریکا هرگونه مذاکره مستقیم با طالبان را رد کرده و از این گروه خواسته تا مستقیماً با کابل وارد مذاکره شوند.

سال گذشته آمریکا استراتژی جدید خود در افغانستان را اعلام کرد که شامل افزایش سربازان آمریکایی، شدت‌بخشیدن به حملات هوایی و عدم تعیین زمان خروج قطعی می‌شود.

این استراتژی برای اعمال فشار بیشتر بر طالبان و کشاندن آنها به پای میز مذاکره بود اما طالبان همچنان از مذاکرات صلح با دولت اشرف غنی سر باز می‌زند.

بر اساس تحقیقات خبرگزاری بین‌المللی «بی‌بی‌سی» اعضای طالبان همچنان در ۷۰ درصد افغانستان آشکارا به فعالیت خود ادامه می‌دهند و کنترل کامل چهار درصد از قلمروی این کشور را در دست دارند.

جنگ فراه ادامه دارد

دوشنبه گذشته طالبان با حمله به یک ایستگاه پلیس در فراه ۲۰ مأمور امنیتی را کشت. در درگیری‌های سه‌شنبه نیز ۲۵ مأمور امنیتی و سه غیرنظامی کشته شدند و طالبان کنترل شهر را موقتاً در دست گرفت. هر چند این گروه پس از ۲۴ ساعت کنترل شهر را از دست داد، اما بار دیگر با سربازان افغان درگیر شده است.

به گفته طلوع‌نیز به نقل از برخی مقام‌های دولتی خبر داده اند که شماری از نیروهای طالبان در خانه‌های مسکونی پنهان شده بودند و سپس با حمله‌های انتحاری جنگ با نیروهای دولتی را از سر گرفتند.

ایران به دست داشتن در این درگیری‌ها و حمایت از طالبان متهم شده است. یکی از دلایل این اتهام‌زنی، اختلاف‌های تهران و کابل بر سر حق‌آبه رودخانه هلمند است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.