ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: تا زمانی که دمشق بخواهد در سوریه می‌مانیم

ولادیمیر پوتین اعلام کرده که به‌زودی نیروهای خارجی از سوریه خارج می‌شوند. سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید کسی نمی‌تواند ایران را وادار به خروج از سوریه کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این گفته پوتین که به‌زودی نیروهای خارجی از سوریه خارج می‌شوند اعلام کرد که کسانی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه وارد شده‌اند.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در ابوکمال در استان دیرالزور سوریه (عکس: آرشیو)

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۳۱ اردیبهشت در نشست خبری خود در ارتباط با موضوع خروج نیروهای نظامی جمهوری اسلامی از سوریه گفت: «کسی نمی‌تواند ایران را وادار به کاری کند و تا زمانی که تروریسم باشد و دولت سوریه بخواهد ایران حضور خواهد داشت.»

او افزود: «کسانی باید خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه وارد شده‌اند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پنج‌شنبه ۱۷ مه / ۲۷ اردیبهشت در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در شهر سوچی روسیه اعلام کرده بود که به‌زودی نیروهای خارجی از این کشور خارج می‌شوند و می‌توان پروسه سیاسی را که آغاز شده، به پیش برد.

الکساندر لاورنتینوف، فرستاده پوتین به سوریه نیز فردای این دیدار گفت: «این سخنان درباره همه گروه‌های نظامی خارجی موجود در سوریه، از جمله آمریکایی‌ها، ترک‌ها، حزب‌الله و ایرانی‌ها است.»

در همین حال مهند حاج، نماینده پارلمان سوریه امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم سفر اسد به روسیه را با «اهمیت زیاد» توصیف کرد و گفت مذاکرات پوتین و اسد تنها به قانون اساسی جدید سوریه محدود نماند، بلکه «ارزیابی وضعیت نظامی در سوریه» و «تعیین اولویت‌های مرحله آینده» را نیز شامل شد.

مهند حاج گفت: «بین ارتش سوریه و متحدانش و پیش از همه ایران و روسیه درباره مسائل نظامی هماهنگی مداوم وجود دارد، اما در فواصل زمانی مختلف یک ارزیابی فراگیر از اوضاع نظامی به‌عمل می‌آید که هدف از آن ایجاد نقشه راهبردی است، زیرا نقشه میدانی را فرماندهان میدانی طراحی می‌کنند، اما تعیین نقشه راهبردی فرماندهان نظامی به‌عهده سیاستمدارانی است که در رأس قدرت قرار دارند.»

به‌گفته او، سوریه «وارد مرحله بازسازی سریع شده است از همین رو باید این مسائل با طرف ایرانی و روسی هماهنگ شود و در همین ارتباط مسئولان اقتصادی ایران به‌منظور مشخص کردن برنامه فعالیت اقتصادی و ماهیت مرحله آینده مربوط به بازسازی سفرهای متعددی به سوریه داشتند.»

حضور ایران در سوریه از موضوعات مورد مناقشه بین ایران و اسرائیل و طرف‌های توافق هسته‌ای است. اسرائیل به‌طور رسمی اعلام کرده که حضور نظامی ایران در سوریه را برنمی‌تابد و بارها نیز به مواضع و تأسیسات نظامی جمهوری اسلامی در خاک سوریه حمله هوایی کرده و آمریکا نیز خواهان فشار بر ایران به‌دلیل حضور این کشور در سوریه و تشنجات خاورمیانه است و یکی از دلایل خروج‌اش از برجام نیز همین مسئله و برنامه موشکی ایران بوده است. در این میان کشورهای اروپایی که بر حفظ برجام تأکید دارند نیز معتقدند در کنار پیشبرد توافق هسته‌ای باید با ایران در مورد حضورش در سوریه، نقش‌اش در مناقشات منطقه‌ای و همچنین برنامه موشکی جمهوری اسلامی وارد گفت‌وگو شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود طرح این مسائل را «جنگ روانی اتاق‌های فکر، با حمایت کانون‌های مشخصی در جهان و منطقه» خواند و گفت: «ایران هیچ مذاکره دیگری جز برجام نخواهد داشت».

به‌گفته بهرام قاسمی جمعه آینده کمیسیون مشترک برجام اولین جلسه خود بدون آمریکا را برگزار خواهد کرد و قرار است در این جلسه موضوعات ایران پیگیری شود و «غیر از این چیزی وجود ندارد».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهرام

    نیروهای ما برای چه در سوریه باشند؟ زمانی که مردم سوریه برای آزاد شدن از رژیم اسد راهپیمایی آرام کردند تروریستی در آنجا نبود. حکومت اسلامی که خود شهروندانش را با بدترین روشها میکشد، به جوانان و ناموس مردم تجاوز میکند، با شدیدترین روشها مردم را سرکوب میکند، سرمایه های مردم گرسنه و تنگدست را در عتبات عراق و سوریه و لبنان و غزه و جاهای دیگر هزینه میکند، سران از جمله رهبر حکومت دلارها را به خارج میبرند و انبار یا بنام نمایندگانشان سرمایه گذاری میکنند، در داخل بجای آبادانی و پرداخت حقوق کارگران و کارمندان و بازنشستگان و پیمانکاران، پولها را نهادهای آخوندی و سپاه و نهادهای رهبری می بلعند و .... ، با چه رویی حرف از مبارزه با تروریسم میزند ؟! مگر از خودشان تروریست تر هست ؟ نیروها حکومت اسلامی در سوریه کی و کجا با نیروهای تروریستی و داعش برخورد داشته اند؟ اینها که با مخالفان رژیم اسد مبارزه می کنند ! سرمایه های ایران برای دفاع از حرم بشار اسد و حکومت بعثی سوریه , عضو کنفرانس 2 + 6 خلیج فارس میشود ! یعنی برای دشمن ایران ! خامنه ای و سپاه و نهادهایش با چه حقی از سوی مردم ایران حرف میزنند؟!

  • hamid

    ثروت ملی از مالی‌ و انسانی‌ را استبداد دینی در حالیکه وطن از فقر به تنگ آمده برای هوا هوس‌های خود در سوریه سوزاند و حالا ارباب روسیشان میخواهد از سوریه بیندازدش بیرون! استبداد دینی از ناتوانی دم خود را به اسد مستبد بسته با اینکه میداند آن مستبد، روس‌ها را به او ترجیح خواهد داد! البته اسد شاید نمیداند که روس‌ها فردا او را هم برای منافع خود اگر لازم باشد معامله خواهند کرد! بدانیم که بقای استبداد دینی با بقای ایران در تضاد است، اگر برای نجات وطن در همبستگی و عشق به آزادی و استقلال از استبداد در عینیت و ذهنیت عبور نکنیم استبداد دینی برای بقایش میتواند وطن را بسوزاند! شاد باشید. حمید