ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت روحانی از حضور زنان در ورزشگاه‌ها با حفظ موازین اسلامی

سال‌هاست که گروهی از مسئولان جمهوری اسلامی خواهان حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند. رئیس جمهوری اسلامی هم با قید «حجاب و عفاف کامل» به این جمع پیوست.

در میان مسئولان حکومتی ایران همچنان بر سر حضور زنان در ورزشگاه‌ها و پخش مسابقات ورزشی زنان از تلویزیون اختلاف نظر وجود دارد. در آخرین اظهارات در این زمینه، حسن روحانی گفت برای معرفی اسلام بهتر آن است که زنان «با حجاب و عفاف کامل» در میدان‌های ورزشی و ورزشگاه‌ها شرکت داشته باشند.

در چند سال اخیر هرگونه مخالفت با نظر مراجع دینی در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها، حتی اگر از سوی مسئولان بلندپایه حکومتی باشد با بی‌اعتنایی مواجه شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، شامگاه سه‌شنبه ۲۲ مه / یکم خرداد در جمع گروهی از ورزشکاران از کسانی که خواهان حضور کمتر زنان در جامعه هستند انتقاد کرد و گفت: «اگر بخواهیم اسلام را به دنیا معرفی کنیم، بهتر این است که بگوییم دختران ما اجازه حضور در رقابت‌های ورزشی را ندارند یا بهتر این است که بگوییم، زنان و دختران ما با رعایت همه احکام و اصول دینی در رشته‌های مختلف ورزشی حضور یافته و موفقیت به دست می‌آورند. اگر به دنیا نشان دهیم که دختران ما با حجاب و عفاف کامل در میدان‌های ورزشی حضور می‌یابند، این تبلیغ اسلام است یا ضدتبلیغ؟»

روحانی با این پرسش که «آیا ممانعت از حضور زنان در میادین ورزشی به عنوان تماشاگر تبلیغ به نفع اسلام است»، افزود: «می‌گویند در ورزشگاه‌های فوتبال حرف‌های زشتی زده می‌شود و صحیح نیست که زنان در آن‌جا حضور داشته باشند. آیا اگر مردهای ما در ورزشگاه‌ها چیزی بگویند که زیبا نباشد، باید زنان تاوان آن را پرداخت کنند؟»

— پاد (@PadDolat) 23. Mai 2018

در ایران زنان همچنان محروم از تماشای بیشتر مسابقات ورزشی در ورزشگاه‌ها هستند. آخرین باری که زنان آزادانه به ورزشگاه رفتند در سال‌های ۶۱-۶۰ بود.

مراجع تقلید در ایران، حضور زنان در ورزشگاه‌ها را به سبب جو نامناسب ورزشگاه‌ها و پوشش نامناسب مردان غیر ضروری و سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌دانند.

در چند سال اخیر هرگونه مخالفت با این نظر مراجع دینی، حتی اگر از سوی مسئولان بلندپایه حکومتی باشد با بی‌اعتنایی مواجه شده است. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین نیز یک بار در سال ۱۳۸۵ پیشنهاد ایجاد شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها را مطرح کرد که با واکنش منفی مراجع تقلید روبه‌رو شد.

در دولت روحانی نیز بارها برخی مسئولان دولتی نوید حل مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌ها را داده‌اند اما این قول‌ها و وعده‌ها هیچ‌گاه عملی نشده است. حتی تماشای مسابقات فوتبال با حضور زنان و مردان در کنار هم تحمل نمی‌شود و سالن‌ها و سینماهایی که مسابقات فوتبال را پخش می‌کنند تفکیک جنسیتی می‌شوند.

حسن روحانی در مورد پخش مسابقات ورزشی زنان از تلویزیون نیز به‌شکل تلویحی از صداوسیما انتقاد کرد و گفت: «واقعاً چه اشکالی دارد که تلویزیون هم مسابقات زنان و دختران ما را پخش کند، به‌ویژه زمانی که در برابر تیم‌های نامدار دنیا شجاعانه مسابقه می‌دهند و پیروزی‌های بزرگ کسب می‌کنند.»

نمایش مسابقات ورزشی زنان از تلویزیون ایران در روزهای اخیر و در جریان دومین دوره رقابت‌های فوتسال قهرمانی زنان آسیا بار دیگر برجسته شد. در این دور از مسابقات در بانکوک تایلند، تیم‌های ملی ایران و ژاپن دیدار نهایی را برگزار کردند و تیم ایران با پیروزی پنج بر دو، قهرمان آسیا شد. این مسابقه اما از تلویزیون ایران پخش نشد.

محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش وجوانان ایران دلیل پخش نشدن مسابقات زنان ایرانی از تلویزیون را چنین بیان کرد: «حجاب تیم‌های مقابل زنان ورزشکار ایرانی در مسابقات مطلوب نیست و پخش چنین مسابقاتی در چارچوب ارزش‌های نظام نمی‌گنجد.»

پخش نشدن مسابقات قهرمانی زنان ایران مسبوق به سابقه است و پیش از این هم تلویزیون ایران از پخش مسابقات زنان حتی در سطح ملی و در حالی که هر دو تیم حجاب دارند، خودداری کرده است. زنان ورزشکار حرفه‌ای ایران همواره از نادیده گرفته شدن در اخبار و برنامه‌های ورزشی تلویزیون انتقاد کرده و می‌گویند این موضوع باعث بی‌انگیزگی آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ايران نام يك كشور نيست،رويايي است كه تنها زنان و مردان آزاد و رها مى بينند

    وقت استفاده از خدعه رسيده.

  • مسعود

    خوب مردم رو گیر آوردین ها وقتی احمدی نژاد با اون دیکتاتوری اش دستور ورود زنها به ورزشگاهها رو داد همین روزنامه های اصلاح طلب چپ و راست تیتر زدن که وا اسلاما حالا هر روز یه برنامه جدید می ذارین که بگین ما می خواستیم بزاریم نذاشتن. چی بود این شعاره، اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا.