ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آژانس انرژی اتمی: ایران در محدودیت‌های توافق هسته‌ای باقی مانده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود گفته همکاری‌های ایران اعتماد را افزایش می‌دهد. رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس این گزارش را نشانه انطباق کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران با برجام دانست.

در پی خروج آمریکا از برجام و در آستانه برگزاری نشست مشترک ایران، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج‌شنبه ۲۴ مه / ۳ خرداد بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تأیید کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

این نخستین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از خروج آمریکا از برجام است. آژانس در طول سال چهار گزارش در این زمینه منتشر می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود به شورای حکام گفته است که ایران همچنان در محدوده غنی‌سازی اورانیوم زیر ۳۰۰ کیلوگرم که در نظر گرفته شده بود باقی مانده است.

در راکتور آب سنگین اراک نیز تولید پلوتونیوم به گونه‌ای که در توافق هسته‌ای آمده، توسعه نیافته است. در توافق هسته‌ای میزان مجاز دخایر آب سنگین تا سقف ۱۳۰ تن تعیین شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود آورده است: «آژانس به تمام سایت‌ها و اماکنی که در ایران نیاز به بازدید داشته‌اند، دسترسی تکمیلی داشته است.»

گزارش می‌افزاید: «همکاری فعال ایران در ارائه چنین دسترسی‌هایی، اجرای پروتکل الحاقی را تسهیل و اعتماد را افزایش می‌دهد.»

رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در این‌باره گفت این گزارش بار دیگر تأیید می‌کند که اقدام‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی «کاملاً منطبق با برجام» است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روز قبل از نشست مقامات ارشد کشورهای امضا‌کننده توافق هسته‌ای ـ فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه، چین و ایران - منتشر شده است. نمایندگان این کشورها روز جمعه در وین گرد خواهند آمد تا درباره مراحل بعدی پیشبرد برجام گفت‌وگو کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا  ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه اعلام کرد که ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجدداً اعمال می‌کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز دوشنبه ۲۱ مه / ۳۱ اردیبهشت در سخنانی استراتژی تازه ایالات متحده در قبال ایران را اعلام کرد و گفت آمریکا برای تحدید نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و نظارت بر برنامه موشکی سپاه پاسداران سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

در وضعیت کنونی دولت‌های اروپایی نگران سرنوشت قراردادهایی هستند که شرکت‌های تجاری کشورهای‌شان پس از توافق هسته‌ای با ایران بستند. این شرکت‌ها در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دارند و حاضر نیستند خطر پیشبرد قراردادهای خود با ایران را تقبل کنند. در این زمینه هنوز طرف‌های توافق هسته‌ای راه حلی نیافته‌اند.

پس از اعلام خروج شرکت توتال از ایران، شرکت عظیم فرانسوی گاز و انرژی «اِنژی» نیز اعلام کرده که تا شش ماه دیگر به قراردادهای خود در ایران پایان خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    آیا قابل قبول است پول نفت ملت ایران به یک جانی مثل بشار اسد بدهیم تا بمب و بشکه انفجاری بشه و روی سر مردم سوریه ریخته بشه یا جیب ولادمیر پوتین و روسها و چینی ها روبا دلارهای نفتی پر کنیم و یا در نیجریه و تاجیکستان و یمن و لبنان و عراق و آذربایجان و عربستان ویا با هواپیمای اختصاصی شاهرودی که حکم اعدام هزاران جوان را داده به بهترین بیمارستان المان بفرستیم و....میلیونها دلار پول و اسلحه به گروههای وابسته بدهیم تا کشورها را به تنش و جنگ داخلی بکشیم و آنوقت جوانی در ایران کلیه خود را بفروشد یا زنی برای رفع گرسنگی تن فروشی کند یا بخیه چانه کودک 4 ساله را به خاطر نداشتن 150 هزار تومان بکشند و با صورت خونی بیمارستان ترک کنه و زن وبچه مردم درگوربخوابند؟!

  • nader

    قوه قضاییه از طرف سازمان حقوق بشربه دهها هزارمورد نقض حقوق بشر متهم است. وزرای دولت اعتدال!! هم که اکثرا امنیتی و بازجو و پاسدار بوده اند.. چهل سال است یک اقلیت چماقدار با شعار : مرگ بر....و ... اعدام باید گردد...جنگ جنگ تا پیروزی!..انرژی (بمب) هسته ای حق مسلم ماست! ..یاروسری ..یا توسری !!. بزورچماق برمملکت چیره شده و مملکت را به افتضاح و فساد و دروغ و تباهی کشانده اند.... دولت و مجلس و انتخابات فرمایشی و ازپیش مهندسی شده هم برای سرکار گذاشتن مردم بوده برای اینکه الکی امید به اصلاحات ؟! داشته باشند!