ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کره جنوبی از «عزم راسخ» ترامپ و کیم برای برگزاری دیدار دوجانبه خبر داد

کیم جونگ اون بار دیگر بر تعهدش به خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره تأکید کرده. هرچند به گفته رئیس‌جمهوری کره جنوبی، برداشت واشنگتن و پیونگ‌یانگ از خلع سلاح هسته‌ای متفاوت است.

به گفته کره جنوبی، کیم جونگ اون، رهبر همسایه شمالی بار دیگر بر تعهدش به خلع سلاح هسته‌ای «کامل» شبه‌جزیره کره و دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده تأکید کرده است. ترامپ نیز به نوبه خود از امکان برگزاری دیداری گفته که خود پیش از این لغو کرده بود.

کیم در دیدار مجدد با مون جه‌ـ‌این از تعهدش به خلع سلاح هسته‌ای کامل سخن گفته

مون جه‌ـ‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی یک روز پس از دیدار ناگهانی با کیم جونگ اون در منطقه صفر مرزی جزئیات مذاکرات دو طرف را اعلام کرد و یکشنبه ۲۷ مه / ششم خرداد در نشستی خبری گفت:

«دبیرکل کیم و من بر سر برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس ۱۲ ژوئن و ادامه تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره و برقراری نظام صلح دائمی به توافق رسیده‌ایم».

در اعلامیه‌ای که خبرگزاری دولتی کره شمالی در این رابطه منتشر کرد، کیم جونگ اون از «اراده راسخ» برای برگزاری دیدار با ترامپ بر اساس برنامه‌ریزی‌های پیشین گفته است.

کیم از مون خواسته بود که شنبه «دیداری بدون تشریفات» برگزار کنند تا بتوانند رودررو با یکدیگر به مذاکره بنشینند. دیدار ناگهانی رهبران دو کره پس از آن رخ داد که سرنوشت دیدار ترامپ و کیم هفته گذشته در پرده ابهام قرار گرفت. کره شمالی یک مانور نظامی مشترک بین ایالات متحده و کره جنوبی را «تمرین اشغال» خواند، در واکنش دیداری ازپیش تعیین‌شده بین مقام‌های ارشد خود و همسایه جنوبی‌اش را لغو کرد و به لغو دیدار با ترامپ در ۱۲ ژوئن نیز تهدید کرد. سخنان جان بولتون، مشاور ارشد امنیت ملی کاخ سفید و مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهوری ایالات متحده که از اعمال «مدل لیبی» در مذاکرات با کره شمالی سخن گفته بودند، بر نارضایتی کره شمالی افزود.

نهایتاً با افزایش تنش لفظی، پنج‌شنبه ۲۴ مه / ۳ خرداد دونالد ترامپ در نامه‌ای به کیم‌جونگ اون دیدار برنامه‌ریزی‌شده خود با او را به زمان نامشخصی موکول کرد. کمی پیش از لغو دیدار ترامپ و اون، کره شمالی به‌طور کامل سایت آزمایش هسته‌ای خود، «پونگ‌گیه‌ری» را تخریب و از آن به‌عنوان اقدامی برای نشان دادن حسن‌نیت خود یاد کرد.

«عزم راسخ» ترامپ

مون جه‌ـاین یکشنبه در نشست خبری گفت که حامل پیام ترامپ درباره «عزم راسخش» برای پایان‌دادن به رابطه خصمانه با کره شمالی و توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه با این کشور بوده است. او پنجشنبه از سفر به ایالات متحده بازگشته بود.

ترامپ خود شنبه در کاخ سفید گفته بود که علی‌رغم لغو دیدارش با کیم، هنوز در حال بررسی امکان برگزاری آن است و مذاکرات دراین‌باره پیشرفت خوبی داشته:

«در مورد مسئله کره شمالی وضعمان خیلی خوب است. حرکت رو به جلوی خیلی خوبی داشته. پس هنوز داریم دیدار ۱۲ ژوئن در سنگاپور را بررسی می‌کنیم. این موضوع تغییر نکرده. پس خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد.»

به گفته یکی از سخنگوهای دولت ایالات متحده، تیمی از کاخ سفید بر اساس برنامه‌ریزی‌های پیشین به زودی برای تهیه مقدمات دیدار کیم و ترامپ عازم سنگاپور خواهد شد.

تفاوت‌ها و تردیدها

رئیس‌جمهوری کره جنوبی یکشنبه تصدیق کرد که پیونگ‌یانگ و واشنگتن برداشت‌های متفاوتی از «خلع سلاح هسته‌ای» دارند و این ترکیب برای هر یک از آنها معنای متفاوتی دارد. هرچند مون جه‌ـ‌این بر تعهد کیم به خلع سلاح هسته‌ای تأکید کرد و گفت که دو طرف در اجلاس آینده قرار است این تفاوت‌ها را برطرف کنند.

او بدون آنکه خود تعریفی از خلع سلاح هسته‌ای «کامل» ارائه دهد، چنین گفت:

«هرچند دو طرف درباره خلع سلاح هسته‌ای کامل عزم جزم یکسانی دارند، اما باید برای ترسیم نقشه راه چگونگی انجام آن به بحث بنشینند و این فرآیند می‌تواند دشوار باشد.»

او از دو طرف خواست تا به طور مستقیم در ارتباط باشند و مشکلات‌شان را با یکدیگر در میان بگذارند.

به گفته مون، کره شمالی هنوز نتوانسته به تضمین‌های امنیتی واشنگتن اعتماد کند. در ایالات متحده نیز مقام‌های دولتی نسبت به اینکه کیم تسلیحات هسته‌ای را به طور کامل واگذار کند، تردید دارند.

کره جنوبی و کره شمالی در دیدار رهبران دو کشور برای ازسرگیری دور جدید مذاکرات بین یکدیگر از یکم ژوئن نیز به توافق رسیدند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.