ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی: در مورد یمن قرار شد با چهار کشور اروپایی گفت‌وگو شود

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران می‌گوید مذاکره درباره برنامه موشکی خط قرمز ایران است و چنین مذاکره‌ای انجام نمی‌شود. به‌گفته او ایران هنوز به توانایی اروپا در مورد تحقق خواسته‌هایش اطمینان ندارد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران از جدیت اروپا در مذاکرات برجام سخن گفت و در همین حال افزود هنوز معلوم نیست نتیجه مطلوب جمهوری اسلامی از این مذاکرات گرفته شود. او از آغاز گفت‌وگو با اروپایی‌ها در مورد یمن خبر داد اما گفت در مورد برنامه موشکی مذاکره‌ای انجام نخواهد شد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس تیم کارشناسی مذاکره ایران و اروپا

عباس عراقچی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره مذاکره در زمینه مسائل خاورمیانه با کشورهای اروپایی طرف مذاکرات «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) گفت: «فقط در یک مورد آن هم در مورد یمن تصمیم گرفته شد که با چهار کشور اروپایی گفت‌وگوهایی انجام شود، که این هم به دلایل انسانی و مشکلات و رنج‌هایی بود که مردم یمن تحمل می‌کنند.»

عراقچی افزود تیم مذاکره منطقه‌ای با اروپا متفاوت از تیم مذاکره برجام است و هدایت آن مذاکرات از طرف ایران با حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران است.

او مذاکره در مورد برنامه موشکی را «خط قرمز تیم مذاکره‌کننده ایران» خواند و گفت: «چنین مذاکره‌ای انجام نخواهد شد.»

کشورهای اروپایی حتی قبل از خروج آمریکا از برجام و در جریان مذاکرات با مقامات آمریکایی در این‌باره، اعلام کردند که درباره لزوم محدودکردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران و مقابله با دخالت‌های منطقه‌ای این کشور کنار ایالات متحده ایستاده‌اند اما معتقدند که این مذاکرات باید جدا از پیشبرد برجام انجام شود. پیش از این نیز خبرهایی از مذاکراتی فراگیر برای گنجاندن این مسائل در توافق‌های آتی با ایران منتشر شده بود اما تهران هرگونه مذاکره بر سر این مسائل را رد کرده و حفظ برجام را مسئله‌ای منحصراً مربوط به برنامه هسته‌ای دانسته بود. یکی از شرط‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای اروپا نیز بیرون‌گذاشتن این مسائل از مذاکرات بر سر حفظ برجام است.

عباس عراقچی در مورد مذاکره با کشورهای اروپایی برای حفظ برجام گفت: «در دو هفته اخیر پیشرفت‌های خوبی در مذاکره با اروپا داشتیم اما هنوز در نقطه‌ای نیستیم که بگوییم می‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.»

او افزود شاهد «جدیت اروپا در پیشبرد مذاکره با ایران» بوده ولی هنوز به توانایی آن‌ها در زمینه تحقق خواسته‌های ایران اطمینان ندارد.

نشست اضطراری کمیسیون مشترک «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) جمعه ۲۵ مه / ۴ خرداد به درخواست ایران برگزار شد. در این نشست افزون بر نمایندگان فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا، روسیه و چین و همچنین یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز حضور داشتند. روسیه و چین همواره از ایران حمایت کرده‌اند، مسئله ایران پس از خروج آمریکا از برجام چگونگی حفظ برجام توسط کشورهای اروپایی است.

عراقچی به‌عنوان رئیس تیم کارشناسی مذاکره ایران و اروپا گفت در حال حاضر دو کار باید صورت گیرد. نخست این که اروپایی‌ها نحوه تأمین خواسته‌های ایران را روشن کنند و راه حل‌های عملیاتی در زمینه فروش نفت و گاز و مسائل بانکی ارائه کنند و در مرحله بعد بگویند چگونه می‌خواهند این مسائل را تضمین کنند. او افزود در این مرحله است که شروط رهبر جمهوری اسلامی مصداق پیدا می‌کند. «باید تضمین‌هایی بدهند که چگونه می‌خواهند این عملیاتی شود و ما شاهد بدعهدی و تعلل نباشیم.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دوم خردادماه جاری، در جلسه‌ای با مقام‌های ارشد حکومتی، ضمن ابراز بدبینی به چشم‌انداز همکاری با اروپا، برای عدم خروج ایران از برجام شروطی را تعیین کرد. شروطی که قرار است خطی مشی ایران در دوران بحران‌زدگی برجام به شمار آیند.

روز گذشته، یکشنبه ۶ خرداد ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان «اخذ تضمین از سران اروپایی برجام» بر مبنای شروط علی خامنه‌ای به مجلس ارائه دادند تا این شروط قانونی شود. در این طرح دولت مکلف شده که در ادامه مذاکرات با طرف‌های خواهان حفظ برجام تعهدات و تضمین‌هایی را در شش بند «به صورت قطعی» از آن‌ها بگیرد. این شش بند از این قرارند: صدور قطعنامه‌ای توسط این کشورها علیه نقض پیمان آمریکا در شورای امنیت، عدم طرح مسائل موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، تحت هیچ شرایطی، تضمین خرید نفت از ایران در صورت اخلال دولت آمریکا، الزام بانک‌های اروپایی به دریافت و پرداخت وجوه تجارت دولتی و خصوصی با ایران، مقابله با هرگونه تحریم جمهوری اسلامی ایران، محفوظ شمردن حق ایران برای آغاز فعالیت‌های تعطیل‌شده هسته‌ای در صورت تعلل در هر یک از شرایط فوق.

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران نیز پیش از این گفته بود که گرفتن تضمین از اروپایی‌ها «ناممکن نیست». او در این‌باره گفته بود: «باید دید چه به دست می‌آوریم، آنگاه به تهران می‌آییم و به مقامات کشور ارائه می‌دهیم. تصمیم‌گیری در تهران خواهد بود. معتقدم چنین چیزی ناممکن نیست ولی باید دید چه به دست می‌آوریم.»

عباس عراقچی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود تأکید کرد: «موضع ما همیشه این بوده که تا زمانی در برجام خواهیم ماند که منافع ما از توافق تأمین شود و گشایش‌هایی که در تحریم‌ها پس از برجام ایجاد شده ادامه یابد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    گویا جام زهر قطره قطره تو حلقشون ریخته میشه بعد هم با کمال پرروی نمیگن هزینه این ماجراجویی ها برای مردم چه دستاوری بجز شکست سیاسی و اقتصادی چی بوده و چرا این مسئولین سر کارن و به کثافتکاریشون ادامه میدن.