ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ذخایر ارزی ایران ۱۶,۵ میلیارد دلار کاهش یافت

۱۰۱ میلیارد دلار صادرات نفت و ۱۱۳ میلیارد دلار واردات کالا بخشی از کارنامه اقتصادی دولت ایران در دو سال گذشته است. پیامد این کارنامه: کاهش سرمایه ارزی.

ذخیره ارزی ایران در پایان ۹ ماه نخست سال گذشته ۱۶,۵ میلیارد دلار در مقایسه با فروردین۱۳۹۵ کاهش یافته است.

جدول خروج و ورود ارز به ایران- منبع: بانک مرکزی جمهوری اسلامی

این گزارش که بر اساس جداول بانک مرکزی از ورود و خروج ارز از آغاز سال ۱۳۹۵ تا آذر ۱۳۹۶ تهیه شده نشان می‌دهد: دولت جمهوری اسلامی در سال ۹۵، حدود ۵۵,۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفتی داشته است. این رقم برای ۹ ماه نخست سال گذشته ۴۶,۳ میلیارد دلار گزارش شده است.

ارزش صادرات غیرنفتی ایران از فروردین ۹۵ تا آذر سال گذشته نیز حدود ۵۱ میلیارد دلار گزارش شده که از این میزان ۲۸ میلیارد دلار در سال ۹۵ و ۲۳ میلیارد دلار طی ۹ ماه سال ۹۶ انجام شده است.

در این جدول که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده، پرداخت ارزی ایران برای واردات کالاهای غیرنفتی حدود ۱۱۳ میلیارد دلار طی ۲۱ ماه گزارش شده است. در همین دوره ۲,۸ میلیارد دلار برای واردات گاز و فرآورده‌های نفتی هزینه شده است.

مجموع درآمد و هزینه ارزی در این جدول نشان می‌دهد: در سال ۹۵ موازنه ارزی ایران منفی ۷,۶۶ میلیارد دلار و برای ۹ ماه نخست سال ۹۶ رقمی بیش از منفی ۸,۶ میلیارد دلار بوده است. مجموع ذخیره منفی ارزی ایران در این دو سال به حدود ۱۶,۵ میلیارد دلار می‌رسد.

این گزارش خروج ارز در ایران طی سال‌های گذشته را به صورت رسمی تائید می‌کند.

پیش از این محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: برآوردهای اولیه بیانگر خروج ۳۲ میلیارد دلار ارز از ایران است.

به گفته او بخشی از این رقم تحت تحت عنوان واردات کالا خارج شده اما در مقابل هیچ کالایی وارد نشده است.

کاهش ذخایر ارزی و خروج سرمایه از ایران طی ماه‌های گذشته به بحث عمومی تبدیل شده است. رئیس کل بانک مرکزی هم گردشگران و سفرهای خارجی را عامل خروج ارز دانسته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    سیاست های ارز ی دولت روحانی به خیلی ها فرصت داد که سرمایه های خودرا از کشور خارج کنند . روحانی هیچوقت به توصیه ها و هوشدار های صاحب نظران اقتصادی جهت تغییرات ساختاری توجه نکرد و حالا مواجه شده است با بحران های پیاپی و غیر قابل کنترل .!