ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لاوروف: فقط ارتش سوریه باید در مرز با اسرائیل مستقر باشد

وزیر خارجه روسیه می‌گوید نیروهای غیرسوری باید از مرز جنوبی سوریه خارج شوند اما با توافق رژیم اسد. نتانیاهو در واکنش گفته است «هیچ جایی برای حضور نظامی ایران در سوریه وجود ندارد».

روسیه که در روزهای گذشته خروج نیروهای نظامی کشورهای دیگر از سوریه را مطرح کرده بود این بار اعلام کرد که در مرز جنوبی این کشور با اسرائیل تنها نیروهای سوریه باید حضور داشته باشند و بقیه نیروها با توافق با سوریه باید از این منطقه خارج شوند. اسرائیل گفته است نیروهای نظامی ایران در هیچ جای سوریه نباید مستقر باشند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه

به‌گزارش رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دوشنبه ۲۸ مه / ۷ خرداد گفت که تنها نیروهای دولتی سوریه باید در مرز جنوبی سوریه، در نزدیکی اردن و اسرائیل حضور داشته باشند.

شورشیان در بخشی از این منطقه قرار دارند و به‌گفته اسرائیل از جولان که در مرز جنوبی سوریه قرار دارد ایران در ماه‌های اخیر به خاک اسرائیل حملات موشکی انجام داده و در پاسخ اسرائیل نیز چندین حمله هوایی شدید به خاک سوریه و پایگاه‌های نظامی که گفته می‌شود متعلق به ایران است صورت داده است. ایران و روسیه متحدان رژیم سوریه هستند.

لاوروف که در نشست خبری مشترکی با خوزه کوندونگا پاچِکو همتای موزامبیکی خود صحبت می‌کرد به خبرنگاران گفت: «قطعاً خروج نیروهای غیرسوری باید بر مبنای توافق دو طرف انجام شود، این یک خیابان دو طرفه باشد.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «نتیجه این کار که باید انجام شود و ادامه یابد باید وضعیتی باشد که نمایندگان ارتش سوریه در مرز سوریه با اسرائیل مستقر شوند.»

در پی این سخنان لاوروف، اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که خواهان پایان دادن به حضور نظامی ایران در سوریه است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در این‌باره گفت: «موضع ما در مورد سوریه روشن است. ما معتقدیم که هیچ جایی برای حضور نظامی ایران در سوریه وجود ندارد.»

— نخست‌وزیر اسرائيل (@israelipm_farsi) 28. Mai 2018

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش‌هایی از حرکت‌های واحدهای ارتش سوریه در جنوب این کشور منتشر کرده و رسانه‌های دولتی نیز از پخش اعلامیه‌هایی در مناطق تحت کنترل شورشیان خبر داده‌اند که دو نشانه از احتمال یک حمله نظامی است.

همزمان با خروج آمریکا از برجام، تنش میان ایران و اسرائیل به اوج خود رسید. این تنش پس از آن بالا گرفت که جنگنده‌های اسرائیلی در ماه فوریه، به بهانه ورود یک پهپاد ایرانی به حریم هوایی اسرائیل، پایگاه نظامی تی‌فور (تی-۴) را بمباران کردند.

در پی این حمله اسرائیل چند بار دیگر از حملات موشکی از جولان به خاکش خبر داد و چندین حمله متقابل به پایگاه‌های نظامی در سوریه انجام داد که طی آن ده‌ها تن از نظامیان ایرانی کشته شدند.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل ۱۱ مه/ ۲۱ اردیبهشت پس از بازدید از منطقه اشغالی و تحت کنترل اسرائیل در بلندی‌های جولان از بشار اسد خواست که «ایرانی‌ها، قاسم سلیمانی و نیروهای [سپاه] قدس را از کشورش اخراج کند».

شنبه ۱۹ مه / ۲۹ اردیبهشت منابع محلی از گلوله‌باران مواضع حزب‌الله، متحد رژیم اسد و مورد حمایت ایران، توسط تانک‌های اسرائیل خبر دادند. هدف اصلی این گلوله‌باران روستای تلول الحمر در جنوب قنیطره گزارش شد.

اسرائیل پنج‌شنبه ۱۰ مه/ ۲۰ اردیبهشت مدعی شد که بیش از ۳۰ پایگاه نظامی ایران در سوریه را به تلافی موشک‌پرانی به مناطق اشغالی بلندی‌های جولان بمباران کرده.

اسرائیل در سال ۱۹۸۲ بلندی‌های جولان را که تنها ۷۰ کیلومتر با دمشق فاصله دارد به عنوان بخشی از خاک خود اعلام کرد. سازمان ملل متحد این اقدام را تاکنون تأیید نکرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    یعنی روسها با هماهنگی دولت اسرائیل به بشار اسد دستور دادند که پاسدار مرز اسرائیل باشند ! پاسداران حرم بشار اسد با این همه هزینه . . . ! باز هم طرفداران حکومت مقدس ولایت فقیه خودشان را به خواب و نادانی بزنندو توجیه کنند ! ریش ولی امر مسلمین جهان را حنای غلیظی بستند ! با هزینه مردم تیره روز ایران !