ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شش ماه پس از زلزله کرمانشاه: سلبریتی‌ها با کمک‌های مردمی چه کردند؟

سی درصد زلزله‌زدگان سرپل ذهاب هرچه که داشتند را فروخته و به کرمانشاه مهاجرت کردند. میلیاردها تومان کمک مردمی واریز شده به حساب سلبریتی‌ها به دست زلزله‌زدگان نرسیده است.

نماینده قصر شیرین در کرمانشاه خواستار توضیح علی دایی و صادق زیباکلام در باره کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان کرمانشاه شد.

رئیس شورای شهر سرپل ذهاب می‌گوید: سی درصد زلزله‌زدگان مهاجرت کردند.

زلزله‌زدگان کرمانشاه زمستان را در کانکس و چادرها، زیر باران و برف گذراندند. با آغاز فصل گرما هم با خطر شیوع بیماری‌های واگیر روبرو هستند. سلبریتی‌هایی که همزمان با زلزله اقدام به جمع‌آوری کمک مردمی برای زلزله‌زدگان کردند، این کمک‌ها هنوز به دست زلزله‌زدگان نرسیده است.

فرهاد تجری نماینده قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۷ خرداد از مدعی‌العموم خواست به جمع‌آوری کمک‌های مردمی  برای زلزله‌زدگان توسط اشخاص معروف ورود کند تا مشخص شود این کمک‌ها به چه سرنوشتی دچار شده است.

به گفته تجری کمک‌های مردمی به حساب بانکی اشخاص حقیقی «بلوکه شده و برخی از این افراد حساب و کتاب روشنی ندارند و معلوم نیست در کنار خدمات اندکی که به این مناطق ارائه داده‌اند، مابقی حجم کمک‌های مردمی به کجا رفته است».

علی دایی سرمربی تیم فوتبال سایپا و کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران که همزمان با زلزله کرمانشاه یک شماره حساب بانکی برای جمع‌آوری به کمک مردمی به زلزله‌زدگان اعلام کرد، بهمن سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: «دادستانی حساب بانکی او را مسدود کرده است».

صادق زیباکلام مدرس دانشگاه یکی دیگر از شخصیت‌های حقیقی بود که توانست تحت عنوان کمک‌های مردمی بیش از ۳,۵ میلیارد تومان پول نقد جذب کند. او گفته بود که کمک‌های مردمی را برای ساخت مجتمع فرهنگی و هنری هزینه خواهد کرد.

با گذشت هفت ماه از زلزله اما به گفته مسئولین محلی تا به حال گزارشی در باره نحوه هزینه کرد این کمک‌های مردمی منتشر و یا به مسئولان ارائه نشده است.

مجتبی جاسمی عضو شورای شهر سرپل ذهاب چندی پیش گفته بود: «تا به حال گزارشی مبنی بر ساخت و ساز در سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن از طریق کمک‌های نقدی که چهره‌های شناخته شده از مردم جمع آوری کردند، نداشته ایم.»

به گفته جاسمی کند بودن خدمات رسانی به زلزله‌زدگان و بازسازی مناطق تخریب شده آمار مهاجرت از سرپل ذهاب را افزایش داده است.

او گفته که نزدیک به ۳۰ درصد زلزله‌زدگان سرپل ذهاب خانه‌های خود را به نصف قیمت فروخته و به کرمانشاه مهاجرت کردند و با افزایش دمای هوا مهاجرت از مناطق زلزله‌زده شدت خواهد گرفت.

در پی زلزله آبان سال گذشته در استان کرمانشاه حداقل ۶۲۰ تن کشته و ۱۰ هزار تن زخمی شدند. دولت جمهوری اسلامی بازسازی مناطق زلزله‌زده را به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران واگذار کرد.

به گفته برخی از مقام‌های محلی بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده توسط  بنیاد مسکن به پیمانکاران بخش خصوصی خبر داده بودند. همچنین زلزله‌زدگان گفته‌اند که بانک‌ها از پرداخت وام‌های تکلیفی به آنها خودداری می‌کنند.

کوتاهی نهادهای متولی در ارائه خدمات و بازسازی این مناطق موجب افزایش بیماری‌های واگیر شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان نیز شیوع بیماری‌های واگیر، به ویژه بروز بیماری پوستی در میان زلزله‌زدگان را تائید کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.