ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پس از یک ماه: «نمایشگاه کتاب تهران، بدون سانسور» خاتمه یافت

سومین دوره «نمایشگاه کتاب تهران، بدون سانسور» پس از یک ماه فعالیت و گردش در شهرهای عمده اروپا در هلند به پایان رسید. در این نمایشگاه ناشران، شاعران، نویسندگان و هنرمندان فارسی‌زبان شرکت داشتند. این نمایشگاه قرار است که سال آینده نیز به همین شیوه برگزار شود.

در تاریخ‌های ۲۵-۲۶ و ۲۷ ماه مه(۴،۵ و ۶ اردیبهشت) هلند میزبان سومین نمایشگاه کتاب تهران بدون سانسور بود. در این سه روز در کنار رونمایی از جدیدترین کتاب‌های منتشر شده ناشران فارسی‌زبان، برنامه‌های متنوع فرهگی نیز اجرا شد. به خصوص نمایش «جغد جنگ» به کارگردانی رضا علامه‌زاده و اجرای حمید عبد‌الملکی، کارگردان و هنرپیشه‌ باسابقه ایرانی که با استقبال گشترده تماشاچیان در هر سه روز نمایشگاه روی صحنه رفت.

در این سه روز قادر عبد‌الله، نویسنده هلندی‌نویس ایرانی مقیم هلند، نسیم خاکسار، نویسنده فارسی‌نویس ایرانی مقیم هلند، تورج اتابکی، پژوهشگر ارشد در پژوهشکده تاریخ اجتماعی و استاد کرسی تاریخ اجتماعی خاورمیانه و آسیای مرکزی در دانشگاه لیدن هلند، هژبر میرتیموری، پژوهشگر، سمیه فروتن، شاعر افغانستانی مقیم هلند، پیمان یاریان، نویسنده، برزو نابت، نویسنده، روشنک بیگناه، شاعر، کوشیار پارسی، پژوهشگر، مرسده هاشمی، نویسنده، روناک فرجی، شاعر و مترجم، لیلا ناهیدی آذر، نویسنده، محمد تنگستانی، شاعر و روزنامه‌نگار ایرانی مقیم بروکسل، تانیا عاکفی، شاعر افغانستانی مقیم هلند، الهام ملک پور، شاعر و پژوهشگر، عباس معروفی، نویسنده ایرانی مقیم آلمان، شهزاده سمرقندی، نویسنده و روزنامه‌نگار تاجیک، فیروزه فرجادنیا، نویسنده و مهرناز صالحی، شاعر و خواننده از کتاب‌های جدید خود را رونمایی کردند و یا درباره سانسور و پیامدهای آب برای حاضرین صحبت کردند.

این نمایشگاه سه سال است در ماه مه همزمان با نمایشگاه کتاب تهران در ایران برگزار می‌شود. امسال نیز نمایشگاه مثل‌ سال‌های قبل از لندن شروع شد و به دیگر شهرهای بزرگ اروپایی رفت. در این نمایشگاه تا حال ناشران فارسی‌زبان مقیم اوروپا فعالانه شرکت کردند و از حضور ناشران فارسی‌زبان نیز دعوت شده که در سال‌های آینده در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. به ویژه ناشران افغانستانی و تاجیکستانی که تا حال حضور آنها در این نمایشگاه کمرنگ بوده است. در این دوره نمایشگاه تنها انتشارات «عقل سرخ» به نمایدگی از ادبیات تاجیکستان شرکت کرد. متاسفانه هیچ ناشر افغانستانی در این دوره حضور نداشته است. گرچند شاعران افغانستانی مقیم هلند در این نمایشگاه دفترهای جدید شعر خود را رونمایی کرده‌اند. در شروع برنامه‌ها از چهره‌های فرهنگی مثل، بازار صابر و مومن قناعت، شاعر ملی تاجیکستان و ناصر ملک مطیعی، کارگردان  و هنرپیشه ایرانی یاد شد که هر سه به تازگی در ماه مه درگذشتند.

یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال انتشار مجله ویژه «نمایشگاه کتاب تهران بدون سانسور» است. این مجله برای اولین بار به سه زبان فارسی، اینگلسی و فرانسوی منتشر شد. این مجله در برگیرنده مجوعه مقالات مربوط به سانسور و همین‌طور پاره‌هایی سانسورشده برخی از کتاب‌های چاپ داخل ایران است. این مجله با تعداد ۲۰۰۰ نسخه به چاپ رسید و قرار است که در سال‌های آینده نیز شماره‌های بعدی آن منتشر شود.

تصاویری از این رویداد سه روزه در ادامه آمده است:

ویدیوی تعدای از  سخنرانی‌های انجام شده در این سه روز: (از فیسبوک ایران آکادمیا)

سخنرانی سمیه فروتن:

سخنرانی هژبر میرتیموری:

سخنرانی قادر عبدالله:

سخنرانی برزو نابت:

سخنرانی مرسده هاشمی:

سخنرانی تانیه عاکفی:

سخنرانی نسیم خاکسار  تورج اتابکی:

سخنرانی الهام ملک‌پور:

سخنرانی مهرناز صالحی:

سخنرانی فیروزه فرجاد نیا:

سخنرانی شهزاده سمرقندی:

سخنرانی کوشیار پارسی:

سخنرانی عباس معروفی:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیژن

    سلام. آقا یک گزارش هم از پرفروش ها بدهید. تعدادشون که خیلی مهم نیست اما بهرحال مهم است که چه کتابی خواهان بیشتری داشته . متشکرم