ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفتگوی زمانه با علی مبارکی از کمیته برگزار کننده تظاهرات ۲۹ مه شهر ژنو در حمایت از کارگران در ایران – سوییس

تظاهرات در ژنو برای اخراج نمایندگان قلابی کارگران ایران از سازمان بین‌المللی کار

جمهوری اسلامی نمایندگان تشکل‌های دست‌ساز از جمله خانه کارگر را به اجلاس اعزام کرده. رضا شهابی، داوود مددی و لقمان ویسی به عنوان نمایندگان تشکل‌های مستقل کارگران و معلمان به ژنو رفته‌اند.

«تظاهرات به فراخوان کلکتیو برگزار شد که تعدادی از فعالان کارگری ایران را دعوت کرده است مطالبات کارگران ایران را که در این سال‌ها هیچکس به آن اشاره‌ای نکرده بود، در سالن اجلاس مطرح کنند.»

این را علی مبارکی فعال کارگری و عضو کمیته برگزار کننده تظاهرات ۲۹ مه در شهر ژنو به رادیو زمانه می‌گوید.

۲۹ می/۸ خرداد - میدان ملل در ژنو

سه‌شنبه ۸ خرداد/۲۹ مه همزمان با دومین روز نشست سالانه سازمان بین‌المللی کار (ILO)، تظاهراتی در میدان ملل مقابل محل برگزاری اجلاس در ژنو در همبستگی با مبارزات کارگران ایران برگزار شد. تظاهرات با فراخوان کلکتیو سندیکاهای فرانسوی برگزار شد و در آن علاوه بر نمایندگان سندیکاهای فرانسوی و سوئیس ایرانیانی نیز از نقاط مختلف اروپا شرکت داشتند.

رضا شهابی و داوود رضوی از هیات مدیره سندیکای شرکت واحد و لقمان ویسی فعال صنفی معلمان کردستان نیز به دعوت کلکتیو برای سخنرانی و دیدار با نمایندگان اتحادیه‌های کارگری از ایران به ژنو سفر کرده‌اند.

صد و هفتمین اجلاس سالانه سازمان بین‌المللی کار ( ILO) از دوشنبه ۷ خرداد در ژنو آغاز به کار کرده است. در سال ۲۰۱۸ هم جمهوری اسلامی نمایندگان تشکل‌های اسلامی وابسته به حکومت از جمله خانه کارگر را به عنوان «نماینده کارگران ایران» به اجلاس اعزام کرده است با این هدف که با ارائه گزارش‌‌های غیر واقعی بر مسائل و معضلات کارگران ایران سرپوش بگذارند. در همان حال جمهوری اسلامی ایران موازین و مقاوله‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار (ILO) را زیر پا می‌گذارد، اتحادیه‌های صنفی و نهادهای کارگری مستقل را به رسمیت نمی‌شناسد و فعالان کارگری را سرکوب می‌کند.

رضا شهابی و داوود رضوی در مقرسازمان جهانی کار شهر ژنو در کنار نمایندگان سندیکاهای فرانسه، نماینده اتحادیه سندیکاهای عمومی کارگران جهان ITUC و نماینده سندیکاهای اسپانیا - عکس از سندیکای شرکت واحد

بیانیه دو سندیکای مستقل

پیش از آغاز اجلاس سالانه سازمان بین‌المللی کار (ILO)  سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و سندیکای کارگران و رانندگان شرکت واحد دو سندیکای مستقل کارگران ایران در بیانیه‌ مشترکی خطاب به شرکت‌کنندگان در اجلاس سازمان جهانی کار روند آزار و پیگرد فعالان کارگری از جمله فعالان کارگری سندیکای شرکت واحد و نیشکر هفت‌تپه را بیان و به حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری دست‌ساز حکومت که به عنوان نمایندگان کارگران ایران به کنفرانس اعزام می‌شوند، اعتراض کرده بودند.

آن‌ها نوشته‌اند در حالی که دولت ایران برای سه دوره متوالی عضو اصلی هیات مدیره سازمان جهانی کار شده اما اجلاس امسال هم بدون حضور نماینده یا سخنگویان واقعی طبقه کارگر ایران برگزار می‌شود.

کنفرانس ILO در سال ۲۰۱۸ در شرایطی برگزار شد که در پی خیزش دی ۱۳۹۶ اعتصاب‌ها و اعتراضات کارگری گسترش یافته و خصلت سراسری به خود گرفته است. علاوه بر این، هیاتی هم از سازمان بین‌المللی کار به ایران سفر کرده و با مقامات وزارت کار و تشکل‌های اسلامی کار وابسته به دولت دیدار و گفت‌وگو کرده است.

در بخشی از بیانیه دو سندیکا آمده است: «وزارت کار برای فریب سازمان بین‌المللی کار با کمک نهاد خانه کارگر و حزب اسلامی کار اقدام به تشکیل اتحادیه‌های صوری و وابسته نموده بدون آنکه کارگران در آنها حضور داشته باشند. شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی و کانون عالی نمایندگان کارگر تشکل‌های وابسته به دولت هستند و در جهت اهداف دولت برای تضییع حقوق کارگران حرکت می‌کنند. حتی شوراهای اسلامی کار و نهاد خانه کارگر سال ۲۰۰۵ در حمله سازمان یافته دولتی به سندیکای کارگران شرکت واحد و ضرب و شتم کارگران عضو سندیکا نقش به سزایی داشته‌اند.»

«کلکتیو» که تظاهرات ۲۹ مه با فراخوان آن برگزار شد چند سالی است با شرکت سندیکاهای س.ژ.ت (CGT)، س.اف.د.ت (CFDT)، اف.اس.او (FSU)، اونسا (UNSA) و سولیدر (Solidaires) و نیز ایرانیان مدافع حقوق کارگران ایران در فرانسه برای حمایت از مبارزات و مطالبات کارگران ایران تشکیل شده است.

زمانه با علی مبارکی از کمیته برگزار کننده تظاهرات۲۹ مه در شهر ژنو در حمایت از کارگران در ایران – سوییس گفتگویی انجام داده است.

به گفته علی مبارکی در تظاهرات ۲۹ مه در میدان ملل ژنو در سخنرانی‌هایی به سه زبان اعتراض خود را به عدم اجرای مقاوله‌نامه‌های جهانی کار توسط حکومت اسلامی از جمله در رابطه با به رسمیت شناختن حق ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری، و عدم حضور نمایندگان واقعی کارگران در سازمان جهانی کار ایراد شد.

تظاهرکنندگان همبستگی خود را با کامیونداران که در زمان برگزاری تظاهرات ژنو اعتصاب سراسری آن‌ها برای هشتمین روز متوالی جریان داشت ابراز کردند.

همچنین مخالفت خود را با دخالت نظامی در ایران اعلام کردند و گفتند مردم به نیروی خودشان می‌توانند رژیم را سرنگون کنند.

گفتگوی زمانه با علی مبارکی را بشنوید:

قطعنامه تظاهرات که در ۱۵ بند تنظیم شده علاوه بر تاکید بر مطالبات صنفی کارگران، خواستار اجرای مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار توسط جمهوری اسلامی، آزادی فعالان اجتماعی زندانی، پایان دادن به تبعیض علیه کارگران خارجی، و اخراج نمایندگان جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار و برقراری صلح و آرامش در خاورمیانه شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دیوید

    درود، نسخه ی انگلیسی گزارش درنسخه ی انگلیسی وبسایت موجود نیست و متاسفانه خبرگزاری های انگلیسی زبان خبر را درج نکرده اند.

  • خلیل

    در جمله زیر داوود مددی اشتباه و «داوود رضوی» درست است. در ضمن نام نخست «مددی»، نایب رئیس سندیکای شرکت واحد ابراهیم است!! رضا شهابی و داوود مددی از هیات مدیره سندیکای شرکت واحد و لقمان ویسی فعال صنفی معلمان کردستان نیز به دعوت کلکتیو برای سخنرانی و دیدار با نمایندگان اتحادیه‌های کارگری از ایران به ژنو سفر کرده‌اند. −−−−−−− ویراستار: با پوزش از اشتباه و سپاس از توجه شما، اصلاح شد.