ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشنهادهای هسته‌ای ولایتی؛ ترویج بی‌اعتمادی به اروپا

مواضع «رهبر» درباره مذاکره با اروپایی‌ها تبیین می‌شود. ولایتی پنج پیشنهاد هسته‌ای داده و قاطعانه از رابطه با روسیه حمایت کرده. جلیلی گفته که روحانی با مکرون درباره برنامه موشکی مذاکره کرده.

در ایران مسئولان حکومتی‌‌ای که با توافق هسته‌ای مخالف‌اند نشست برگزار می‌کنند تا مواضع رهبر جمهوری اسلامی در قبال مذاکرات با قدرت‌های اروپایی را ترویج کنند. آن‌ها ضمن حمله به برجام برای آینده راه و چاه نشان می‌دهند و همچنان خواهان ایستادگی و مقاومت از سوی مردم‌اند. علی‌اکبر ولایتی برای مقابله با خروج آمریکا از برجام «پیشنهادهای هسته‌ای» ارائه کرده و نزدیکی به روسیه و چین را از راه‌های «خلاصی از شر اروپا» خوانده است. سعید جلیلی نیز توقف برجام را حق ایران می‌داند و می‌گوید اروپا اجازه ندارد «زیاده‌خواهی» کند. هر دو مروج بی‌اعتمادی به اروپا هستند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل (راست) و سعید جلیلی، نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی

علی‌اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل چهارشنبه ۹ خرداد در نشست ویژه‌ای درباره مواضع خامنه‌ای درباره برجام، پیشنهادهای هسته‌ای خود برای مقابله با خروج آمریکا از برجام را چنین عنوان کرد:

  • راه‌اندازی UF6 (هگزافلوراید اورانیوم ـ UF6 ترکیبی گازی است که از کیک زرد به‌دست می‌آید و در غنی‌سازی اورانیوم به‌کار می‌رود.)
  • ساخت و به‌کارگیری موتورهای نیرومند هسته‌ای برای کشتی‌ها و زیردریایی‌ها.‌
  • تولید ایزوتوپ پایدار (ایزوتوپ‌های پایدار برای توسعه سوخت‌های راکتورهای هسته‌ای به‌کار می‌روند.)
  • به‌کارگیری الیاف کربن و پیگیری در پژوهش درباره سانتریفوژهای نسل جدید IR6 و IR7 که توان جداسازی در پروسه غنی‌سازی را بالا می‌‌برند.

اگر چه برخی از این پیشنهادها برخلاف جهت توافق هسته‌ای است، اما علی‌اکبر ولایتی می‌گوید این پیشنهادها در چارچوب برجام است. از جمله این‌که فعالیت هسته‌ای ایران در چارچوب برجام به‌مدت ۱۰ سال محدود به استفاده از سانتریفیوژهای نسل یک (IR1) شده و ایران نمی‌تواند از نسل‌های جدید سانتریفیوژ استفاده کند.

خلاص ضدن از «شر قایم‌باشک بازی‌های غربی‌ها»

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود در روز ۹ خرداد قاطعانه از ادامه رابطه با مسکو و پکن حمایت و مخالفان این رابطه را «غرب‌زده‌ها و جاهلین» خطاب کرد. او گفت:

«برخی می‌گویند روسیه در گذشته نقض عهد کرده است که باید به آن‌ها گفت مگر طرف اروپایی همواره هر چه خواسته‌ایم در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم کرده است؟! (...) اما ما و روسیه و چین در جاهای مختلفی منافع ملی‌مان با یکدیگر همخوانی دارد و می‌توانیم با هم کار کنیم.»

او افزود:

«روسیه نه می‌تواند و نه بنا دارد که به ایران زور بگوید. با این کشور در خصوص مسائل دفاعی در حال همکاری هستیم و تقریباً هرچه خواستیم کم و بیش به ما داده است.»

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در حالی از روسیه چنین قاطعانه حمایت می‌کند که در روزهای اخیر این کشور خواهان خروج نیروهای نظامی ایران از مرز اسرائیل در خاک سوریه شده است. موضعی که به‌نظر می‌رسد در هماهنگی با اسرائیل گرفته شده است.

ولایتی همچنین از رابطه با چین نیز دفاع کرد و گفت پکن در اوج تحریم‌ها با ایران همکاری کرد و ۵۲ میلیارد دلار حجم مبادلات جمهوری اسلامی با چین بود. او نزدیکی به این دو کشور را راهکار رهبر جمهوری اسلامی خواند و گفت: «نگاه راهبردی به شرق راحت‌ترین کاری است که از طریق آن می‌توانیم از شر قایم‌باشک بازی‌های غربی‌ها خلاص شویم. نباید تحت تأثیر فضاسازی افرادی که غرب‌گرا هستند و پاریس را از مسکو بیشتر دوست دارند قرار بگیریم.»

علی‌اکبر ولایتی مذاکره درباره قدرت موشکی و منطقه‌ای ایران را نیز رد کرد و گفت: «امروز در سوریه پیروز شدیم، در لبنان و عراق پیروز شدیم و در یمن هم در حال پیروزی هستیم.»

این در حالی است که روز گذشته رویترز به‌نقل از دیپلمات‌های ایرانی و اروپایی گزارش داد که مذاکرات ایران و اروپا درباره بحران یمن به موفقیت‌هایی دست یافته و ایران خواهان برقراری آتش‌بس در یمن شده و قصد دارد از نفوذش بر شیعیان حوثی در این کشور در جهت این هدف استفاده کند.

«اروپا باید آمریکا را در شورای امنیت محکوم کند»

در سوی دیگر، سعید جلیلی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی و مسئول هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، در همایش دیگری در قم درباره «گفتمان هسته‌ای رهبر» از «ایرادات» برجام سخن گفت.

به‌گفته جلیلی طبق بند ۳۶ برجام در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات، «حق ایران» است که توقف کلی یا جزیی به تعهدات خود بدهد. او گفت: «این "حق" باید تثبیت و به طرف اروپایی تفهیم شود اجازه ندارد در حالی که یک طرف شانه از زیر بار تعهدات خود خالی کرده، برای ایران باید و نباید بگوید.»

اشاره جلیلی به اصرار کشورهای اروپایی برای پیشبرد مذاکرات موازی با ایران درباره برنامه موشکی و نقش جمهوری اسلامی در خاورمیانه و همچنین پایبندی ایران به توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا از برجام است.

سعید جلیلی نیز همچون علی‌اکبر ولایتی خواهان محکومیت آمریکا توسط کشورهای اروپایی در شورای امنیت سازمان ملل به‌دلیل خروج‌اش از برجام شد. ولایتی گفته بود: «برخی می‌گویند نباید از اروپا بخواهیم که علیه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه بدهد! چه اشکالی دارد؟» جلیلی نیز می‌گوید: «سران سه کشور اروپایی باید جواب دهند بر چه مبنایی به جای محکومیت آمریکا و به جای این‌که رفتار آمریکا را در شورای امنیت محکوم کنند گستاخانه به خود اجازه می‌دهند بیانیه بدهند و بگویند ایران باید انجام تعهدات خود را ادامه دهد؟»

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود از گفت‌وگو با اروپا درباره برنامه موشکی انتقاد کرد. او گفت: «اخیراً رئیس‌جمهور فرانسه در سفر به روسیه اعلام کرده در گفت‌وگو با آقای روحانی درباره موشک‌های ایرانی نیز مذاکره کرده است! چرا این خبر تکذیب نمی‌شود؟ چرا دفتر رئیس‌جمهور نسبت به این خبر موضع‌گیری نمی‌کند؟ امروز باید موضع یکپارچه‌ی نظام که عدم مذاکره در این‌باره است با قوت بیان شود.»

سخنان مقام‌های حکومتی ایران درباره مذاکرات حفظ برجام و خبرهای جانبی آن نشان می‌دهند که به‌رغم تأکید آن‌ها بر کوتاه نیامدن از مواضع خود و تهدید بر خروج از برجام، در پس پرده نشانه‌هایی از نرمش آن‌ها در مذاکره درباره برنامه موشکی و دخالت در مسائل خاورمیانه دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صمد

    درماندگی و بیچاره گی رژیم ننگین اسلامی را حدی نیست اینان هنوز هم این نکته ای اولیه را در نیافته اند که هیچ کدام از قدرتهای جهانی قصد اجازه ورود ملایان به کلوب اتمی را ندارند و فقط میخواهند به این بهانه مردم ایران رابیشتر بچاپند دومین شرکت نفتی بزرگ روسیه که تمامی فعالیتهایش را درایران متوقف کرد، چین هم کل بازار ایران را با بنجلهایش اشباه کرده صدها بیلیون دلار هم که ،ازجیب ملت، دراین راه به هدر رفت به جای خود، و داستان مفصل دیگری