ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقام بلندپایه موساد: نتانیاهو دستور حمله نظامی به ایران را صادر کرده بود

در سال ۱۹۹۰/ ۲۰۱۱ رهبر جمهوری اسلامی مجوز مذاکرات مستقیم با آمریکا در عمان را صادر کرد. تمیر پردو می‌گوید نخست‌وزیر اسرائیل مصمم به حمله به ایران بود.

معاون رئیس سابق موساد می‌گوید در همان سالی که علی خامنه‌ای، رهیر جمهوری اسلامی با مذاکرات عمان موافقت کرد، بنیامین نتانیاهو دستور حمله نظامی به ایران را صادر کرده بود، اما از این تصمیم برگشت.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

معاون رئیس سابق موساد در یک برنامه تلویزیونی در اسرائیل گفته است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سال ۲۰۱۱ به ارتش این کشور دستور داده بود در طی ۱۵ روز حمله نظامی به ایران را تدارک ببینند.

تمیر پردو در برنامه «اودا» که شامگاه چهارشنبه ۳۰ مه/ ۹ خرداد از شبکه تلویزیونی «کشت» پخش شد، گفت بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۱  قصد داشت به ارتش اسرائیل دستور حمله به ایران را بدهد اما به دلیل «یک تمرین» این دستور صادر نشد.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل درباره اظهارات رئیس سابق موساد سکوت کرده است.

ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق اسرائیل پیش از این اعلام کرده بود که نتانیاهو در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تلاش کرده بود زمینه‌های بمباران ایران را فراهم کند، اما مقامات بلندپایه اسرائیلی او را از این تصمیم برگردانده بودند.

پردو در برنامه تلویزیونی یاد شده گفت نخست‌وزیر اسرائیل نظر مشاور حقوقی موساد درباره حمله به ایران را جویا شده بود. رئیس سابق موساد اما درباره آنکه مشاور حقوقی موساد به نتانیاهو چه پاسخی داد و چه اتفاقی افتاد که نخست‌وزیر اسرائیل از حمله به ایران صرف‌نطر کرد، توضیحی نداد.

سال گذشته رونن برگمن، یک روزنامه‌نگار اسرائیلی در کتابی به نام «برخیر و اول بکش» ادعا کرده بود که تل‌آویو نقشه حمله هوایی به ایران را طرح کرده است. در این کتاب گفته شده بود که تمیر پردو سبب شده بود که نتانیاهو از حمله به ایران صرف‌نظر کند. پردو اعتقاد داشت که حمله به ایران یا تلاش برای تغییر حکومت در این کشور به جایی نمی‌رسد، بلکه جمهوی اسلامی می‌بایست برای توقف برنامه هسته‌ای‌اش تحت فشارهای بین‌المللی قرار گیرد.

علی اکبر صالحی که تصدی وزارت خارجه ایران از سال‌های ۸۹ تا ۹۲ را به عهده داشته، اعلام کرده که در همان سال ۲۰۱۱/ ۱۳۹۰ که این تحولات روی می داد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مجوز آغاز مذاکرات هسته‌ای با غرب را صادر کرد. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق اما با مذاکرات در عمان موافق نبود. او گفته بود: « «این کار خطرناک است و شما ممکن است زمین بخورید.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهزاد

    به راستی مردم ایران چرا باید با اسرائیل و آمریکا در جنگی نابرابر درگیر شوند؟ فقط به این دلیل که خامنه‌ای و دارو دسته‌اش در قدرت بمانند؟ در این موضوع چه عقلانیتی هست؟ این نظام استبدادی ولایت فقیه به قیمت ماندن در قدرت هر روز برای ما بحرانی می‌آفریند.