ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسد: آمریکا از سوریه خارج شود، نیروهای ایرانی در سوریه حضور ندارند

رئیس جمهوری عربی سوریه از نیروهای آمریکایی خواست که از تجربه عراق درس بگیرند. او ادعا کرد که حضور ایران در سوریه صرفاً به خدمات مستشاری محدود می‌شود.

بشار اسد رئیس جمهوری عربی سوریه در گفت‌وگویی اعلام کرد که نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه باید این کشور را ترک کنند و از عراق درس بگیرند. او از تصمیم دمشق مبنی بر مذاکره با نیروهای دموکراتیک سوریه خبر داد. اسد اعلام کرد که اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، ارتش سوریه با زور با آن‌ها برخورد خواهد کرد. رئیس جمهوری عربی سوریه گفت هیچ نیروی ایرانی در این کشور حضور ندارد. در همان حال آمریکا اعلام کرده که مذاکره با ترکیه در مورد خروج یگان‌های مدافع خلق از منبج هنوز به ثمر نرسیده است.

بشار اسد، رئیس جمهوری عربی سوریه ـ عکس از آرشیو

بشار اسد پنج‌شنبه ۳۱ مه / ۱۰ خرداد در گفت‌وگویی با «راشا تو دی» اعلام کرد که دولت سوریه «درها برای مذاکره با نیروهای دموکراتیک سوریه را گشوده است». این گروه منتشکل از نیروهای نظامی کرد و عرب است که از سوی آمریکا پشتیبانی می‌شود.

اسد گفت: «این گزینه اصلی است. در صورتی که چنین پیش نرفت، ما از این نیروهای خود برای آزاد کردن این مناطق استفاده خواهیم کرد.»

او تأکید کرد: « نیروهای آمریکایی در هر صورت از خاک سوریه خارج خواهند شد.»

نیروهای دموکراتیک سوریه مناطقی را در شمال و شرق سوریه در اختیار دارند.

رئیس‌جمهور سوریه افزود: «نیروهای آمریکایی به‌شکل غیرقانونی وارد عراق شدند و اکنون نگاه کنید که چه بر سر آن‌ها آمده است. آن‌ها باید درس بگیرند. عراق استثنا نیست و سوریه نیز استثنا نخواهد بود. مردم منطقه دیگر حضور بیگانگان را نمی‌پذیرند.»

او در واکنش به گفته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که اسد را پس از حمله شیمیایی ماه آوریل به بخش غوطه شرقی «حیوان» خطاب کرده بود گفت: «آن‌چه می‌گویید خودتان هستید.»

اسد بزرگ‌ترین مناطق سوریه را با پشتیبانی نظامی روسیه و ایران به‌دست آورده است و اکنون به لحاظ نظامی در جنگی که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده، موقعیت مستحکمی یافته است.

بشار اسد در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد که نیروهای ایرانی در سوریه حضور ندارند: «هیچ‌گاه نیروهای ایرانی [در سوریه] حضور نداشتند، بلکه حضور ایران محدود به افسران ایرانی بوده که به ارتش سوریه کمک می‌کنند».

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان که از سوی حکومت ایران حمایت می‌شود نقش مهمی در حمایت از رژیم اسد داشته‌اند.

او به حملات هوایی اسرائیل به پایگاه‌های نظامی در خاک سوریه که گفته می‌شود متعلق به ایران‌اند و ده‌ها ایرانی در جریان آن‌ها کشته شده‌اند، نیز پرداخت و با اشاره تلویحی به حملات اخیر اسرائیل گفت: «ما ده‌ها شهید و زخمی دادیم و ایران حتی یک قربانی نداد.»

اسرائیل نمی‌خواهد که ایران در خاک سوریه پایگاه نظامی داشته باشد. در ماه‌های اخیر بارها از سمت خاک سوریه به مناطق در دست اسرائیل در جولان شلیک شده و اسرائیل نیز بارها پایگاه‌های نظامی ایران را مورد حمله هوایی قرار داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ۲۸ مه / ۷ خرداد در این‌باره گفت: «موضع ما در مورد سوریه روشن است. ما معتقدیم که هیچ جایی برای حضور نظامی ایران در سوریه وجود ندارد.»

فشارهای اسرائیل موجب شده تا موضع روسیه، متحد دیگر رژیم سوریه نیز در این‌باره تغییر کند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دوشنبه ۲۸ مه / ۷ خرداد گفت که تنها نیروهای دولتی سوریه باید در مرز جنوبی سوریه، در نزدیکی اردن و اسرائیل حضور داشته باشند.

گفت‌وگوی آمریکا با ترکیه درباره خروج «یگان‌های مدافع خلق»

اسد در حالی از مذاکره با نیروهای دموکراتیک سوریه سخن می‌گوید که در سوی دیگر ماجرا وزارت خارجه آمریکا گفته است با ترکیه بر سر خروج «یگان‌های مدافع خلق» از منبج در سوریه در حال مذاکره است. «یگان‌های مدافع خلق» بخش اصلی نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می‌دهند.

رویترز چهارشنبه شب ۳۰ مه / ۹ خرداد گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا خبر توافق واشنگتن و آنکارا بر سر یک طرح سه مرحله‌ای برای خروج شبه نظامیان کرد از منبج را که رسانه‌های ترکیه منتشر کرده‌ بودند، رد کرده است.

به‌گفته وزارت امور خارجه آمریکا گفت‌وگوها با ترکیه همچنان ادامه دارد.

سفارت ایالات متحده در ترکیه جمعه شب ۲۵ مه / ۴ خرداد بیانیه مشترک دو طرف درباره توافق کلی بر سر منبج را منتشر کرد که در آن آمده بود: «گروه کاری مشترک ترکیه و ایالات متحده درباره سوریه امروز در آنکارا دیدار کرد … دو طرف در این دیدار طرح کلی یک نقشه راه برای همکاری‌های بیشتر جهت تضمین امنیت و ثبات در منبج را ترسیم کردند.»

جزئیاتی از این نقشه راه منتشر نشده اما در این بیانیه آمده که مولود چاووش‌اوغلو،‌ وزیر خارجه ترکیه با مایک پومپئو، همتای آمریکایی‌اش چهارم ژوئن برای بررسی پیشنهادهای ارائه‌شده در این نقشه راه دیدار خواهند کرد.

منبج در استان حلب و در شمال سوریه واقع است. نیروهای دولتی سوریه، شبه‌نظامیان کرد، شورشیان سوری، ترکیه، و آمریکا در این شهر و اطراف آن حضور نظامی دارند.

ترکیه ۲۰ ژانویه عملیات زمینی در منطقه عفرین شمال سوریه را برای هدف‌ قراردادن «یگان‌های مدافع خلق» آغاز کرد. ترکیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را حزبی تروریستی می‌داند و «یگان‌های مدافع خلق»را نیز شاخه این حزب در سوریه قلمداد می‌کند و خطری برای امنیت ملی خود.

عفرین یکشنبه ۱۸ مارس سقوط کرد.

اردوغان در آستانه عملیات نظامی در عفرین با انتقاد از عمل‌نکردن آمریکا به وعده‌هایش گفته بود که «وعده‌هایی که بر سر منبج به ما داده شد، حفظ نشده. پس کسی نمی‌تواند اعتراض کند که چرا کاری را که باید، داریم انجام می‌دهیم.»

پس از آن،‌ دو طرف کارگروهی را برای پایان‌دادن به تنش این دو عضو ناتو در دیدار رکس تیلرسون، وزیر خارجه برکنارشده ایالات متحده با همتای ترکیه‌ای او در فوریه امسال تشکیل دادند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.