ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت دایلیم کره جنوبی و جنرال الکتریک از ایران خارج می‌شوند

دایلیم کره جنوبی قراردادی به ارزش ۱,۹ میلیارد دلار برای توسعه پالایشگاه اصفهان بسته بود. جنرال الکتریک هم در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۱,۴۹ میلیون دلار سفارش از ایران دریافت کرده بود.

شرکت ساخت‌وساز دایلیم کره جنوبی و جنرال الکتریک آمریکایی همکاری با ایران را متوقف می‌کنند. دلیل این اقدامات تحریم‌های تازه آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران عنوان شده است.

شرکت دایلیم اینداستریال کره جنوبی در سال ۱۳۹۵ برنده قراردادی به ارزش ۲,۳ تریلیون وون (۱,۹ میلیارد دلار) برای گسترش تاسیسات پالایشگاهی اصفهان شد.

دایلیم در آن زمان اعلام کرد که این پروژه بزرگترین پروژه ساخت‌وساز در ایران است که تاکنون یک شرکت کره‌ای برنده آن شده است. در زمستان همان سال قرارداد رسمی چهار ساله در این زمینه امضا شد.

نخستین قرارداد این شرکت در ایران به سال ۱۹۷۵ بازمی‌گردد. این شرکت تا قبل از قرارداد توسعه پالایشگاه اصفهان ده‌ها پروژه ساخت‌وساز به ارزش ۴,۵۵ میلیارد دلار در ایران اجرا کرده بود.

وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرده که شرکت آمریکایی جنرال الکتریک نیز از بازار ایران خارج می‌شود.

این شرکت افزون بر تجهیزاتی که شعبه‌های خارجی آن در خارج از آمریکا به ایران فروخته‌اند، در سه ماهه نخست ۲۰۱۸، ۱,۴۹ میلیون دلار سفارش از ایران دریافت کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده بود که مجوز همکاری شرکت جنرال الکتریک با ایران در اوایل ماه نوامبر معتبر نخواهد بود.

بیکر هیوز، از مسئولان ژنرال الکتریک در تجارت با ایران به تاجران ایرانی گفته است که دیگر نمی‌تواند به معامله با آن‌ها بپردازد اما این شرکت می‌تواند به فروش تجهیزات نفتی و گازی که قبل از چهارم نوامبر باید توزیع شوند ادامه دهد.

یکی از سخنگویان شرکت جنرال الکتریک نیز در این‌باره گفت: «ما در حال تطبیق دادن فعالیت‌های خود در ایران هستیم تا با تغییرات تازه‌ای که در قوانین آمریکا ایجاد شده از آن‌ها تبعیت کنیم.»

به‌گفته او فعالیت‌های جنرال الکتریک در ایران تابع مقررات، مجوزها و سیاست‌های دولت آمریکاست.

موج خروج شرکت‌های خارجی از ایران پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا  ۸ مه / ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجدداً اعمال می‌کند. این اقدام با مخالفت کشورهای اروپایی امضاکننده برجام و همچنین روسیه و چین مواجه شد و از آن زمان شکافی در بین این کشورها و آمریکا ایجاد کرده است.

آمریکا سه تا شش ماه به شرکت‌های آمریکایی و اروپایی مهلت داده تا مبادلات خود با ایران را متوقف کنند. برخی از شرکت‌های بزرگ از جمله توتال فرانسه اعلام کرده‌اند که به فعالیت خود در ایران پایان می‌دهند. توتال سال گذشته قرارداد چهار میلیارد و ۸۰۰ هزار دلاری با ایران امضاء کرد تا در توسعه فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی فعالیت کند.

پاتریک پویانه، مدیرعامل شرکت توتال امروز جمعه یکم ژوئن / ۱۱ خرداد به سهامداران این شرکت گفت احتمال فعالیت در فاز ۱۱ پارس جنوبی بسیار ضعیف است. او تأکید کرد که با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌توان به این پروژه ادامه داد.

در چنین شرایطی کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند تا قراردادهای شرکت‌های اروپایی با ایران را حفظ کنند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز گذشته (پنج‌شنبه) اعلام کرد که در زمینه حفاظت از روابط تجاری اروپا با ایران پیشرفت‌هایی به‌دست آمده است، از جمله این‌که «قانون اتحادیه اروپا مصوب ۱۹۹۶ که ما را قادر به محافظت از شرکت‌هایمان در مقابل تحریم‌های آمریکا می‌کند به‌روزرسانی شده است اما این کافی نیست.»

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران حتی موجب توقف فعالیت شرکت‌های بزرگ غیراروپایی در ایران نیز شده است، از جمله شرکت لوک‌اویل، دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه و شرکت «ریلاینس» مالک بزرگترین مجموعه پالایشگاهی هند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.