ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انزوای آمریکا در دو رأی‌گیری شورای امنیت بر سر فلسطین

جمعه یک پرستار فلسطینی در حال کمک به معترضی مجروح در مرز غزه کشته شد. عصر همان روز آمریکا در شورای امنیت تنها رأی منفی را به قطعنامه کویت علیه خشونت اسرائیل داد.

ایالات متحده قطعنامه کویت در محکومیت کشتار فلسطینیان به دست اسرائیل را وتو کرد. این کشور تنها رأی مخالف را داد. قطعنامه بعدی را که بیشتر به محکومیت حماس و اشاره به حق اسرائیل در دفاع از خود اختصاص داشت، خود آمریکا تهیه کرده بود و تنها خودش به آن رأی مثبت داد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در شورای امنیت که تنها رأی‌دهنده مخالف به قطعنامه کویت بود

۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت جمعه اول ژوئن / ۱۱ خرداد دو قعطنامه درباره خشونت‌های اخیر در مرز غزه با اسرائیل را بررسی کردند. هیچ یک از این دو قطعنامه تصویب نشد.

۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت هزاران فلسطینی در اعتراض به گشایش سفارت آمریکا در بیت‌ المقدس (اورشلیم) در نوار غزه، همزمان با تشکیل دولت اسرائیل و سالگرد «نکبت» (آغاز مهاجرت اجباری فلسطینیان) دست به تظاهرات اعتراضی زدند. در درگیری‌های آن روز با سربازان اسرائیلی بیش از ۶۰ فلسطینی کشته و بیش از ۲۷۷۰ تن زخمی شدند. این تظاهرات در ادامه اعتراضات غزه‌ای‌ها بود که از هفته‌ها پیش از آن تحت عنوان «راهپیمایی عظیم بازگشت» جمعه‌ها در مرز با اسرائیل جمع می‌شدند. این اعتراض‌ها همواره با کشته‌شدن معترضان همراه بود.

از ۳۰ مارس سربازان اسرائیل دست‌کم ۱۱۹ فلسطینی، از جمله خبرنگار و امدادگران پزشکی را در مرز غزه کشته‌اند.  جمعه یکم ژوئن نیز تظاهرات در مرز غزه به کشته‌شدن یک امدادگر پزشکی انجامید. رزان النجار، پرستار فلسطینی در حالی که برای کمک به یک مجروح به حصارهای مرزی نزدیک شد، هدف گلوله قرار گرفت.

به گزارش رویترز، او لباس سفید بر تن داشت و دستانش را برای اینکه به او شلیک نکنند، بالا گرفته بود. اما سربازان اسرائیل او را هدف قرار دادند و کشتند.

قطعنامه کویت

نسخه ارائه‌شده از قطعنامه‌ای که کویت پیش‌نویس آن را تهیه کرد، سه بار ویرایش شده بود و لحن و خواسته‌های آن ملایم‌تر. این قطعنامه پیشتر خواستار محافظت نیروهای بین‌المللی از مردم فلسطین شده بود اما این خواسته کنار گذاشته شد.

این قطعنامه اسرائیل را به خاطر استفاده از خشونت در برخورد با اعتراضات فلسطینیان محکوم می‌کرد و همچنین خواهان توقف پرتاب راکت از غزه شده بود اما از گروه «حماس» در آن نامی برده نشد.

ارتش اسرائیل ‌شنبه ۲۹ مه / ۸ خرداد گفته بود که سیستم دفاع ضدموشکی «گنبد آهنین» راکت‌ها و خمپاره‌های ارسالی از غزه به سوی خاک اسرائیل را ردگیری و نابود کرده. حماس و گروه جهاد اسلامی گفته‌اند این حملات را که تلفاتی بر جای نگذاشت، به تلافی سرکوب خشونت‌بار تظاهرات ساکنان غزه‌ انجام دادند.

به گفته نیکی هیلی، فرستاده ایالات متحده در سازمان ملل، پیش‌نویس نهایی خواهان «بررسی تمهیداتی برای تضمین امنیت و محافظت از جمعیت غیرنظامی فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از جمله نوار غزه» شده بود.

اما هیلی به بهانه عدم اشاره قطعنامه به حماس آن را «به شکلی غیرقابل قبول یکجانبه» خواند و پیش از رأی‌گیری گفت که «گروه تروریست حماس مسئول شرایط دشوار زندگی در غزه است» و «هرکس که درباره فرآیند صلح دغدغه دارد، علیه این قطعنامه رأی خواهد داد.»

باریکه غزه با جمعیتی بالغ بر دومیلیون از ۲۰۰۷ به این سو در محاصره اسرائیل است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پس از دیدار چندماه پیش خود از مناطق فلسطینی خواهان برچیده‌شدن محاصره غزه شده بود. سازمان ملل وضعیت غزه را «غیرقابل زندگی» ارزیابی کرده است.

در نهایت ایالات متحده تنها رأی منفی را به این قطعنامه داد و بریتانیا، هلند، لهستان و اتیوپی ممتنع بودند. فرانسه، روسیه، چین، سوئد، پرو، بولیوی، قزاقستان، ساحل عاج و گینه استوایی نیز همراه با کویت به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

قطعنامه ایالات متحده

پس از این رأی‌گیری، ایالات متحده قطعنامه پیشنهادی خودش را مطرح کرد که گروه حماس را مسئول خشونت‌ها برمی‌شمرد و به حق دفاع اسرائیل از مرزهایش اشاره داشت.

اسرائیل مدعی است که تک‌تیراندازها برای دفاع از مرزهای این کشور تظاهرکنندگان فلسطینی در مرز غزه را از پای درآوردند.

اما آمریکا تنها رأی مثبت به قطعنامه پیشنهادی خودش را داد. سه رأی منفی و ۱۱ رأی ممتنع حاصل رأی‌دادن ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به این قطعنامه بود.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.