ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار وزیر خارجه ترکیه از آمریکا برای گفت‌وگو درباره سوریه

چاووش‌اوغلو قرار است در واشنگتن با پمپئو درباره اختلافات دو کشور بر سر حضور کردها در شمال سوریه گفت‌وگو کند. آن‌ها می‌خواهند در مورد خروج شبه‌نظامیان کرد از منبج به توافق نهایی دست یابند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه یکشنبه ۳ ژوئن / ۱۳ خرداد به واشنگتن سفر کرد تا روز دوشنبه با مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود درباره مسائل مربوط به شمال سوریه و حضور شبه‌نظامیان کرد گفت‌وگو کند.

مولود چاووش‌اوغلو (راست) و مایک پمپئو، وزیران خارجه ترکیه و آمریکا

آمریکا و ترکیه بر سر حضور «یگان‌های مدافع خلق»، شبه‌نظامیان کرد، در مناطق شمالی سوریه با یکدیگر اختلاف دارند. آمریکا تاکنون از کردها در مقابل گسترش نفوذ گروه «دولت اسلامی» (داعش) در شمال سوریه حمایت کرده در حالی‌که ترکیه معتقد است یگان‌های مدافع خلق فرقی با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) ندارند و امنیت ترکیه را تهدید می‌کنند. فعالیت پ‌ک‌ک در ترکیه ممنوع است و دولت ترکیه با این حزب در حال جنگ است.

روزنامه حریت ترکیه نوشته است که چاووش‌اوغلو می‌خواهد در سفر خود به واشنگتن به نقشه راه مشترکی با آمریکا در مورد منبج دست یابد که بر اساس آن شبه‌نظامیان کرد از این شهر خارج شده و تنش‌ها میان ترکیه و آمریکا کاهش یابد.

این نخستین دیدار وزیران خارجه ترکیه و آمریکا پس از انتصاب مایک پمپئو به‌عنوان وزیر امور خارجه آمریکا است.

آنکارا امسال چندین‌بار از واشنگتن به دلیل حمایت از کردهای شمال سوریه در منبج انتقاد کرده بود. ترکیه ۲۰ ژانویه عملیات زمینی در منطقه عفرین شمال سوریه را برای هدف‌ قراردادن یگان‌های مدافع خلق آغاز کرد. عفرین ۱۸ مارس سقوط کرد. اردوغان در آستانه عملیات نظامی در عفرین با انتقاد از عمل‌نکردن آمریکا به وعده‌هایش گفته بود که «وعده‌هایی که بر سر منبج به ما داده شد، حفظ نشده. پس کسی نمی‌تواند اعتراض کند که چرا کاری را که باید، داریم انجام می‌دهیم.»

پس از آن،‌ دو طرف کارگروهی را برای پایان‌دادن به تنش در دیدار رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت ایالات متحده با همتای ترکیه‌ای او در فوریه امسال تشکیل دادند.

چند ماه بعد در ۲۵ مه / چهارم خرداد، سفارت ایالات متحده در ترکیه بیانیه مشترک دو طرف درباره توافق کلی بر سر منبج را منتشر کرد اما بدون اشاره به جزئیاتی از این نقشه راه اعلام شد که چاووش‌اوغلو چهارم ژوئن / ۱۴ خرداد برای بررسی پیشنهادهای ارائه‌شده در این نقشه راه با مایک پمپئو دیدار خواهد کرد.

با این حال آنکارا از عدم پیشرفت گفت‌وگوها ناراضی است.

وزیر خارجه ترکیه شنبه ۲ ژوئن / ۱۲ خرداد گفته بود ایالات متحده «همکاری با یک سازمان تروریستی در سوریه را برتری داده ‌است. این یک اشتباه بزرگ بود، و ما تلاش می‌کنیم این وضعیت تغییر کند».

به‌گفته چاووش‌اوغلو، «هیچ‌کس نمی‌خواهد متحدی همچون ترکیه را از دست بدهد. اگر کسی چنین کند، به خود آسیب رسانده و نه ما. ما گزینه‌ها و جایگزین‌های دیگری هم داریم.»

مایک پمپئو پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که دو طرف از هر گونه رویارویی احتمالی دوری کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.