ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمانو: ایران به همکاری «به موقع و فعالانه» خود با آژانس ادامه دهد

رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در نخستین نشست شورای حکام بعد از خروج آمریکا از برجام، خواهان تداوم دسترسی «به موقع» بازرسان به تأسیسات اتمی ایران شد.

یوکیا آمانو، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی که در شورای حکام ایراد کرد از جمهوری اسلامی خواست به همکاری «به موقع و فعالانه» خود با آژانس در جهت بازرسی از تأسیسات اتمی ایران به عنوان بخشی از تعهدات این کشور در برجام ادامه دهد.

دوشنبه ۴ ژوئن/ ۱۴ خرداد: یوکیا آمانو هنگام سخنرانی در نخستین نشست شورای حکام بعد از خروج آمریکا از برجام

یوکیا آمانو، دوشنبه ۴ ژوئن/ ۱۴ خرداد در نخستین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام گفت:

«همانطور که در تازه‌ترین گزارش من به شورای حکام بیان شد، آژانس طبق پروتکل الحاقی به تمامی سایت‌ها و مکان‌هایی [در ایران] که نیاز به بازدید دارند، دسترسی کامل داشته است. همکاری به موقع و فعالانه ایران در ارائه چنین دسترسی‌هایی اجرای پروتکل الحاقی را تسهیل و اعتماد را تقویت می‌کند.»

۱۹ اردیبهشت یک روز بعد از آنکه ترامپ، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، یوکیا آمانو با انتشار بیانیه‌ای پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای را تأیید کرده بود. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه یادآوری کرده بود که ایران ذیل قدرتمندترین راستی‌آزمایی هسته‌ای جهان قرار دارد.

در نخستین نشست شورای حکام بعد از خروج آمریکا از برجام اما رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تأکید داشت که جمهوری اسلامی به همکاری «به موقع» خود با آژانس در دسترسی به تأسیسات هسته‌ای‌اش ادامه دهد. آمانو گفت:

«آژانس همچنان به راستی‌آزمایی تأیید عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده به وسیله ایران طبق توافقات پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی‌های مرتبط با نبود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران همچنان ادامه دارد.»

تاکنون ۱۲ بار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که بر اساس برجام، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم تجاوز نکرده است.

همزمان با برگزاری نخستین نشست شورای حکام، بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تور اروپایی خود برای گفت‌وگو با تروئیکای اروپایی درباره برجام و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی را آغاز کرده است. نخستین مقصد نتانیاهو در این سفر برلین است.

— نخست‌وزیر اسرائيل (@israelipm_farsi) 4. Juni 2018

روزنامه تایمز گزارش داده که همزمان با برگزاری نشست حکام و سفر نتانیاهو به برلین، دولت اسرائیل اسنادی را که از برنامه هسته‌ای ایران قبل از برجام در اختیار دارد و گفته می‌شود که از طریق جمهوری آذربایجان به طور محرمانه از ایران خارج شده، در اختیار کشورهای اروپایی قرار داده با این امید که نتانیاهو موفق شود آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا را برای خروج از برجام متقاعد کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.