ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل حملات ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا به رقه را جنایت جنگی دانست

عفو بین‌الملل، ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا علیه داعش را متهم می‌کند که در حملات خود به شهر رقه سوریه جان غیرنظامیان را در نظر نگرفته و از سلاح‌های نامتعارف استفاده کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای که منتشر کرده حملات هشت ماه پیش ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا به رقه را جنایات جنگی توصیف کرده و گفته است ائتلاف در حملات خود ضمن استفاده از سلاح‌های نامتعارف جان غیرنظامیان را نادیده گرفته است.

یکی از شبه‌نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه در اطراف رقه ـ ژوئیه ۲۰۱۵ ـ عکس از آرشیو

هشت ماه پس از حملات هوایی و موشکی به شهر رقه، پایتخت شبه‌نظامیان گروه «دولت اسلامی» (داعش) در سوریه، سازمان عفو بین‌الملل اتهامات سنگینی را علیه ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا مطرح کرده است.

این سازمان در گزارش ۷۰ صفحه‌ای تازه‌ای که منتشر کرده، با توجه به شمار بالای قربانیان و ویرانی شهر رقه، جلوگیری از تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای ائتلاف ضد داعش را مورد تردید قرار داده است.

عفو بین‌الملل گفته است که حملات آمریکا، بریتانیا و فرانسه می‌توانند جنایات جنگی محسوب شوند. این کشورها از ۶ ژوئن تا ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷، حملات هوایی بسیاری در رقه انجام دادند که مسئولیت بیش از ۹۰ درصد آن‌ها بر عهده آمریکاست. این حملات به‌منظور پشتیبانی از پیشروی زمینی نیروهای دموکراتیک سوریه، متشکل از کردها و عرب‌ها صورت گرفت. رقه پس از ماه‌ها نبرد سرانجام به دست نیروهای دموکراتیک سوریه که آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کند، افتاد.

در ۱۲ اکتبر، بمباران شدید ائتلافِ ضد داعش، بخش بزرگی از آخرین محله باقی مانده‌ی تحت کنترل داعش در رقه را نابود کرد. سپس در طول روز، نیروهای دموکراتیک سوریه و ائتلاف به آتش‌بس با داعش رسیدند. این توافق موجب خروج امن اعضای داعش و خانواده‌های آن‌ها به محله‌های شرق رقه شد که هنوز هم تحت کنترل گروه مسلح قرار دارد. با این وجود، ائتلاف جهانی همچنان به بمباران‌های خود ادامه داد، در حالی که بر اساس توافق‌نامه داعشی‌هایی که از منطقه خارج شده بودند از مصونیت جانی برخوردار بودند.

در مجموع یک هزار نفر در رقه کشته شدند. عفو بین‌الملل می‌گوید ائتلاف جهانی بارها از سلاح‌های نامتعارف در حمله به محله‌های پُرجمعیت شهر استفاده کرده است.

الیاس صلیبا، کارشناس امور خاورمیانه عفو بین‌الملل می‌گوید: «حمله نیروهای ائتلاف آمریکایی، به کشته شدن صدها نفر و زخمی شدن هزاران تن منجر شد و (...) نیروهای ائتلاف اقدام کافی برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان صورت ندادند.»

این سازمان مدافع حقوق بشر خواهان تحقیقات مستقل در زمینه جنایات جنگی در شهر رقه شد.

یک سخنگوی عملیات حمله به رقه اتهامات عفو بین‌الملل را رد کرده و گفته است استانداردهای بالا در انتخاب سلاح و اهداف وجود دارد و ائتلاف جهانی تلاش زیادی برای محافظت از غیرنظامیان انجام می‌دهد.

امروز، هشت ماه پس از پایان عملیات نظامی، اکثر ساکنان رقه که موفق به فرار شده بودند، قادر به بازگشت نیستند؛ کسانی هم که بازگشته‌اند، به یک شهر ویران، مین‌گذاری‌شده و پر از اجساد بازگشته‌اند.

داعش در سال ۲۰۱۴ رقه را به تصرف خود در آورد. این رویداد و تصرف شهر موصل در عراق موجب شد تا داعش اعلام حکومت خلافتی کند.

وقتی داعش رقه را فتح کرد جمعیت آن حدود ۳۰۰ هزار نفر بود که ۸۰ هزار نفر آن از شهر گریخته و به مناطق سوریه پناه بردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.