ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو در پاریس به جای برجام، خروج ایران از سوریه را مطرح کرد

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید برجام در اثر تحریم‌ها خودبخود از بین می‌رود. در گفت‌وگو با مکرون، نتانیاهو به نگرانی اروپا دامن زد: نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه سه‌شنبه ۵ ژوئن/ ۱۷ خرداد یک نشست خبری مشترک برگزار کردند. همانطور که انتظار می‌رفت مکرون و نتانیاهو بر سر برجام با هم اختلاف نظر داشتند. نتانیاهو به جای برجام بر نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی تأکید کرد.

سه‌شنبه ۵ ژوئن/ ۱۷ خرداد کاخ الیزه در پاریس: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل

نتانیاهو در جمع خبرنگاران در کاخ الیزه گفت در گفت‌وگو با مکرون توافق هسته‌ای با ایران را مطرح نکرده، بلکه بیشتر بر این موضوع تأکید کرده که نیروهای ایرانی می‌بایست از سوریه خارج شوند:

«از فرانسه نخواستم که از برجام خارج شود چون فکر می‌کنم که این توافق زیر فشار نیروهای اقتصادی، خود به خود از هم می‌پاشد.»

نتانیاهو یک بار دیگر از ایران به عنوان بزرگ‌ترین تهدید برای جهان یاد کرد.

روزنامه تایمز گزارش داده که همزمان با برگزاری نشست حکام و سفر نتانیاهو به برلین، دولت اسرائیل اسنادی را که از برنامه هسته‌ای ایران قبل از برجام در اختیار دارد و گفته می‌شود که از طریق جمهوری آذربایجان به طور محرمانه از ایران خارج شده، در اختیار کشورهای اروپایی قرار داده با این امید که نتانیاهو موفق شود آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا را برای خروج از برجام متقاعد کند. نخست وزیر اسرائیل در نشست خبری‌‌ مشترک‌اش با رئیس جمهور فرانسه در الیزه به این اسناد هم اشاره کرد:

«آرشیو هسته‌ای ایران که مدتی پیش به دست ما افتاد، نشان می‌دهد که ایران به جهانیان دروغ گفته است. وقتش رسیده که با اعمال حداکثر فشار بر ایران، مطمئن شویم که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی متوقف می‌شود.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که کشور او همچنان اعتقاد دارد که توافق هسته‌ای با ایران بهترین راه اعمال نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

مکرون گفت دلیلی نمی‌بیند که خروج از برجام به ثبات بیشتر در منطقه خاورمیانه بینجامد:

«چگونه می‌توان فکر کرد که عدم نظارت کامل و عدم تعهد به یک قرارداد بین‌المللی و بازگشت به قبل از سال ۲۰۱۵ بهتر از شرایط کنونی‌ست؟»

رئیس جمهور فرانسه از طرفین خواست به بحران کنونی دامن نزنند:

« همه می‌بایست در راستای تثبیت وضعیت حرکت کنند و به سمت تشدید رویارویی نروند، چرا که این فقط به درگیری منجر خواهد شد.»

پاریس دومین مقصد سفر نخست‌وزیر اسرائیل به پایتخت‌های سه قدرت اروپایی، آلمان و فرانسه و بریتانیاست. در برلین، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم اعلام کرده بود که هرچند نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی نگران‌کننده است، اما آلمان همچنان به برجام پایبند می‌ماند، زیرا معتقد است که فقط با این توافق می‌توان بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت کرد.

هم مکرون و هم مرکل در گفت‌وگو با نتانیاهو به مسأله فلسطین و ضرورت راه‌حل دو کشور اشاره کردند. غروب سه‌شنبه ۵ ژوئن مکرون و نتانیاهو نمایشگاهی به مناسبت هفتادمین سالگرد تأسیس اسرائیل را افتتاح کردند. شمار زیادی از معترضان به خشونت‌ها در غزه در خیابان شانزلیزه گرد آمده بودند. پلیس فرانسه اما آن‌ها را متفرق کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.