ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی بانک سرمایه‌گذاری اروپا از تجارت با ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی هشدار داده که از سرمایه‌گذاری در ایران خودداری کنند. کمیسیون اروپا در صدد جلب همکاری این بانک اروپایی‌ست.

اعضای کمیسیون اروپا چهارشنبه ۶ ژوئن/ ۱۶ خرداد در صدد تدوین برنامه‌ای‌اند که به موجب آن بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای تأمین منابع مالی شرکت‌های اروپایی که قصد دارند در ایران فعالیت کنند تشویق شود. بانک سرمایه‌گذاری اروپا که ۹۰ درصد از فعالیت‌های بانکی‌اش را در کشورهای اروپایی انجام می‌دهد به تجارت با ایران بی‌رغبت است. وزارت خزانه‌داری آمریکا هشدار داده است.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا در لوکزامبورگ

خبرگزاری رویترز گزارش داده که ایالات متحده آمریکا، بانک سرمایه‌گذاری اروپا را تحت فشار قرار داده که از سرمایه‌گذاری در ایران از طریق شرکت‌های اروپایی خودداری کند. مقام‌های این بانک به خبرگزاری رویترز گفته‌اند برنامه‌ای که کمیسیون اروپا چهارشنبه ۶ ژوئن/ ۱۶ خرداد تدوین می‌کند و به این بانک پیشنهاد می‌دهد، یک اقدام «توانمند‌کننده است» و «الزام‌آور» نیست.

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها می‌گوید مقامات بانک سرمایه‌گذاری اروپا نگران‌اند که در اثر اقدامات اتحادیه اروپا، این بانک ناگزیر شود که منابع مالی خود را از بازارهای آمریکا خارج کند.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا در سال گذشته میلادی، از راه جذب سرمایه‌های بین‌المللی که اکثر آن‌ها آمریکایی بوده، ۵۶,۴ میلیارد یورو به خزانه خود واریز کرد. و حالا می‌گوید که در صورت قرار گرفتن در معرض تهدید تحریم‌های ثانویه آمریکا، خریداران سهامش پا پس خواهند کشید.

ایران در مارس سال جاری در فهرست کشورهای مجاز برای سرازیر شدن سرمایه‌های این بانک قرار گرفته بود ولی بر طبق اساسنامه بانک، این تصمیم می‌بایست موافقت همه کشورهای عضو اتحادیه و پارلمان اروپا را جلب کند. کمیسیون اروپا اکنون قصد دارد  تا پیش از موعد ۹۰ روزه شروع اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران یعنی تا ۱۵ مرداد، این حکم را صادر کند.

دو مقام اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که دولت آمریکا، بانک سرمایه‌گذاری اروپا را تحت فشار قرار داده که در ایران سرمایه‌گذاری نکند.  در همان حال معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا،  سه‌شنبه ۵ ژوئن/ ۱۵ خرداد به بخش خصوصی در کشورهای اروپایی هشدار داد که به دام «شبکه فریبکار ایران» نیفتند:

«این را خطاب به بخش خصوصی می‌گویم. من از شما می‌خواهم که اقدامات بیشتری انجام دهید تا اطمینان پیدا کنید که ایران و شبکه‌های وابسته به آن از کمپانی‌های شما جهت اجرای اقدامات شریرانه خود سوءاستفاده نمی‌کنند.»

به گزارش رویترز سیگال مندلکر با اشاره به فرمان رئیس‌جمهور آمریکا، خطاب به شرکای تجاری ایالات متحده گفته است:

«حکومت ایران کمپانی‌های شما را فریب می‌دهد، به یکپارچگی نظام اقتصادی شما آسیب وارد می‌آورد و مؤسسات شما را به خطر تحریم‌های قدرتمند می‌اندازند. همه این‌ها به خاطر تروریسم، نقض حقوق بشر و گروه‌های تروریستی است.»

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه سخنانش یادآوری کرده است که ابالات متحده قصد دارد با اعمال تحریم‌های اقتصادی کمرشکن علیه ایران، جمهوری اسلامی را وادار کند که از «حمایت از تروریسم» و «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» در خاورمیانه دست بردارد و نقض حقوق بشر را هم متوقف کند، در غیر این‌صورت جمهوری اسلامی ایران را «به ورطه فلاکت اقتصادی» بیندازد.

با خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا قانون «مقررات بازدارنده» را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا اجرا کرد. بر اساس این قانون چنانچه دولت آمریکا یا دادگاه‌های این کشور، شرکت‌های اروپایی را به دلیل سرمایه‌گذاری در ایران جریمه کنند، دولت‌های اروپایی غرامت آن را با مصادره دارایی نهادهای آمریکایی به شرکت‌های زیان‌دیده می‌پردازند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.