ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات ــ از میان آن‌ها: دو فراخوان اعتراضی معلمان

جمع‌آوری امضا با خواست استعفای وزیر آموزش و پرورش، توفان توئیتری با خواست آزادی محمد حبیبی، محکومیت احضار ۷ کارگر فولاد اهواز، سه ماه مطالبات معوقه کارگران پیمانکاری عسلویه، هزار مهماندار قطار در آستانه اخراج، ۴ کولبر در اثر شلیک ماموران کشته و زخمی شدند و بکتاش آبتین شاعر ، فیلمساز و عضو سابق هیات دبیران کانون نویسندگان به سه ماه کار اجباری محکوم شد.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبر آنها منتشر شده‌ است. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

جمع‌آوری امضاء با خواست استعفای وزیر آموزش و پرورش

یک هفته پس از افشای آزار جنسی گروهی از دانش‌آموزان مدرسه پسرانه معین در غرب تهران، جمعی از معلمان و والدین دانش‌آموزان خواستار استعفای محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش شدند.

نامه‌ای که به ابتکار جمعی از معلمان و والدین دانش‌آموزان برای جمع‌آوری امضا در اینترنت قرار گرفته است علاوه بر آزار جنسی دانش‌آموزان دبیرستان معین به تجاوز به ۶ دانش‌آموز دبستانی در سال ۹۳، تجاوز به دختری ۹ ساله در زنجان به نام ندا و تجاوز به دختربچه‌ای در ارومیه توسط سرایدار مدرسه اشاره کرده است. نویسندگان نامه نوشته‌اند محمد بطحائی معاون پیشین و وزیر کنونی آموزش و پرورش در همه این موارد چشم بر واقعیات بسته و  «با موضع‌گیری‌های ناسنجیده و فرافکنی» از خود سلب مسئولیت کرده، پس جای آن دارد که اکنون دو جمله بنویسد و «دست‌کم بگوید: من شرمنده‌ام که نتوانستم، پس استعفاء می‌دهم.»

معلمان افزوده‌اند وزیر آموزش و پرورش در این سال‌ها به انتقادات معلمان در باره بودجه ناعادلانه آموزش و پرورش، و ایجاد فرصت‌های برابر  آموزشی و آموزش رایگان برای کودکان نیز بی‌توجه بوده و به جای آن آموزش و مدارس خصوصی را گسترش داده است و در مقابل پیگرد و دستگیری معلمان منتقد، سکوت کرده است:

«لذا کاستی‌های مطرح شده در بندهای بالا بر ناکارآمدی وزارتِ تحت امر آقای محمد بطحائی کفایت می‌کند تا امضاء کنندگان این نامه جهت استیفای حقوق خود و اعاده حیثیتِ این دارالعلم و تمرین رفتارهای مدنی، استعفای وزیر آموزش و پرورش را مطالبه و درخواست نمایند.»

محمد حبیبی که ۲۰ اردیبهشت در تظاهرات معلمان مقابل سازمان برنامه و بودجه با خشونت دستگیر شد − برای آزادی او توفان توئیتری برپا شد

توفان توئیتری با خواست آزادی محمد حبیبی

فعالان صنفی معلمان و سایر فعالان اجتماعی فراخوان داده‌اند پنجشنبه ۱۷ خرداد با حضور در صفحه تویتری شهیندخت مولاوردی «معاون امورشهروندي رياست جمهوري»، به ادامه بازداشت محمد حبیبی اعتراض شود.

محمد حبیبی معلم و عضو هیات مدیره کانون معلمان تهران در تظاهرات ۲۰ اردیبهشت معلمان مقابل سازمان برنامه و بودجه برای چندمین بار دستگیر شده است.

سازمان آموزش بین‌الملل اخیرا بیانیه‌ای در محکومیت بازداشت محمد حبیبی صادر کرده و خواستار آزادی فوری او شده است.

۴ کولبر در اثر شلیک ماموران مرزی کشته و زخمی شدند

چهارشنبه ۱۶ خرداد، در اثر تیراندازی شب‌هنگام ماموران مرزی منطقه پیرانشهر بر روی شماری از کولبران، ۳ کولبر زخمی شده و یک تن جان باخته است.

به نوشته «کولبرنیوز»، کولبری که در اثر تیراندازی کشته شده، «اسعد سور» نام داشته. او متاهل و پدر چند فرزند بوده است.

بنا بر این خبر، دو تن از کولبران از سلماس و دو تن دیگر اهل اشنویه هستند.

برغم اعتصاب گسترده در شهرهای مختلف کردستان علیه مسدود شدن مسیرهای کولبری، مجلس و دولت بر طرح انسداد مرزها را به اجرا درآورده و زحمتکشانی را که تنها راه تامین معیشت‌شان حمل بار از کوه‌ها و مناطق مرزی شرق است را مورد آزاد قرار می‌دهند. در مناطق مرز غربی به کولبران و حیوان‌های بارکشی که همراه دارند تیراندازی می‌کنند.

محکومیت احضار هفت کارگر فولاد اهواز

پلیس امنیت در پی آغاز دور جدید اعتصاب در کارخانه گروه ملی فولاد اهواز، ۷ تن از کارگران این کارخانه را احضار کرده است. کارگران که احضار تلفنی را غیرقانونی می‌دانند از معرفی خود امتناع کرده‌اند. اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز در بیانیه‌ای احضار کارگران را محکوم کرده و نوشته است به جای مجازات کسانی که حق کارگران را نمی‌پردازند، کارگران گرسنه احضار می‌شوند.

دور جدید اعتصاب کارگران فولاد اهواز از ۱۰ خرداد آغاز شده است. روز ۱۳ خرداد در چهارمین روز اعتصاب کارگران، نیروی انتظامی به کارگران که مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده بودند حمله و تعدادی را زخمی کرد.

کارگران فولاد اهواز ۴ ماه دستمزد معوقه دارند و به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه‌شان به سازمان تامین اجتماعی بیمه درمانی خود و خانواده‌هایشان با مشکل مواجه شده است.

حدود چهار هزار کارگر کارخانه فولاد اهواز در پی واگذاری آن به بخش خصوصی در سال ۹۵ با مشکلات متعددی از جمله تعویق پرداخت مزد روبرو شدند. پس از اعتصاب یکماهه کارگران در اسفند سال گذشته چندی پیش اعلام شد کارخانه مجددا تحت پوشش بانک ملی قرار گرفته است. اما به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، عوامل موسوی کارفرمای سابق همچنان در کارخانه حضور دارند.

این کارگران پارچه‌نوشته‌هایی حمل می‌کردند که بر آنها نوشته شده بود: «ما کارگران گروه ملی چند ماهی است حقوق نگرفتیم» و شعار می‌دادند: «همشهری به‌گوش باش، اهواز صاحب نداره»، «فرماندار و استاندار، بی‌عرضه و بیخیال» و …

هفت کارگر فولاد اهواز که در دو نوبت یکشنبه و چهارشنبه ۱۶ خرداد احضار شده‌اند گفته‌اند از آن جا که احضار تلفنی و غیرقانونی بوده از معرفی خود خودداری خواهند کرد.

اسامی کارگران احضار شده:

مصطفی عبیات، امین علوانی، کریم صیاحی، حسن حمودی و طارق خلفی، احضار پیمان شجراتی و میثم قنواتی.

سه ماه مطالبات معوقه کارگران فازهای ۲۲،۲۳،۲۴ پالایشگاه گازی عسلویه

کارگران پیمانکاری فازهای ۲۲،۲۳،۲۴ پالایشگاه گازی عسلویه سه ماه مطالبات معوقه دارند.

یکی از کارگران پیمانکاری شاغل در عسلویه گفته است هنوز حقوق اسفند ۹۶، عیدی و سنوات و حقوق  فروردین و اردیبهشت امسال را دریافت نکرده‌اند.

مسئولان در پاسخ اعتراض کارگران اتمام حجت کرده و گفته‌اند: «همین است که هست، اگر نمیتوانی تسویه حساب کن».

هزار مهماندار  و تعمیرکار قطار در آستانه اخراج

راه‌آهن جمهوری اسلامی قصد دارد ۴۰۰ واگن قطار را، به گفته مدیرعامل این سازمان بدلیل کهنگی، از ناوگان حمل و نقل ریلی خارج کند. کانون صنفی مهمانداران قطار می‌گوید از آن جا که قرار نیست واگن‌های جدیدی جایگزین شوند، هزا تن از مهمانداران شغل خود را از دست خواهند داد.

این تشکل صنفی نوشته است از رده خارج شدن ۴۰۰ واگن(۴۰ قطار) به معنی بیکاری هزار تن مهماندار، مامور فنی و پشتیبانی است.

پیش‌تر مدیران قول داده بودند ۱۰۰ واگن تازه جایگزین واگن‌های فرسوده خواهد شد.

مهمانداران قطارها همانند سایر کارگران راه‌آهن ماه‌ها مطالبات معوقه دارند. هفته گذشته اعلام کرده بودند در صورت عدم رسیدگی به مطالباتشان، همانند کارگران خط ابنیه، دست به اعتصاب سراسری خواهند زد.

کانون صنفی مهمانداران قطار در بیانیه‌ خود در اعتراض به بیکاری قریب‌الوقوع حدود هزار کارگر مجددا تاکید کرده است در صورتی که به خواست‌های مهمانداران توجه نشود، دست به اعتصاب خواهند زد.

عضو سابق هیات دبیران کانون نویسندگان به کار اجباری محکوم شد

شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرج طی حکمی، بکتاش آبتین شاعر، فیلمساز و عضو سابق هیئت دبیران کانون نویسندگان را به سه ماه کار اجباری در سازمان بهزیستی و پرداخت ۵ میلیون تومان جریمه محکوم کرد. این حکم در ارتباط با حوادث مربوط به مراسم بزرگداشت محمد مختاری و جعفر پوینده در سال ۱۳۹۵ صادر شده است. آبتین تصاویری از کتک زدن شرکت‌کنندگان رد مراسم توسط نیروی انتظامی را در اینترنت قرار داده بود.

بکتاش آبتین

ماموران امنیتی و انتظامی سال ۹۵ به مراسمی که کانون نویسندگان قصد داشت در گورستان امام‌زاده طاهر کرج بر مزار دو قربانی قتل‌های زنجیره‌ای برگزار کند، حمله کردند و چند تن از جمله بکتاش آبتین و مزدک زرافشان (فرزند ناصر زرافشان عضو کانون و یکی از وکلای پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۱۳۷۷) را کتک زده و مجروح کردند.

بکتاش آبتین که تصاویری از حمله را در صفحه اینستاگرام خود قرار داده بود را دادگاه انقالاب کرج به جرم «تبلیغ علیه نظام» محاکمه و به یک سال حبس و ۵ میلیون تومان جریمه محکوم کرد. حکم  سال حبس، به سه ماه کار اجباری بدل شده است.

کانون نویسندگان ایران در ارتباط با این پرونده به نقل از بکتاش آبتین نوشته است:

«در مراسم سالگرد قتل پوینده و مختاری چند مامور امنیتی به من حمله کردند و کتکم زدند. پیرامون این ماجرا دادستانی کرج پرونده تشکیل داده. حالا من متهم پرونده‌ای هستم که ضرب و جرحش را ماموران انجام داده‌اند. بارها برای بازجویی به کرج احضار شدم و زمان محاکمه با سپردن وثیقه آزاد شدم».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.