ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان: صلح با طالبان فرصتی برای مبارزه با داعش است

رئیس‌جمهور افغانستان به‌شکل یک‌جانبه تا پایان ماه رمضان به طالبان پیشنهاد آتش‌بس داده. ژنرال جان نیکلسون می‌گوید نباید نگران بود که طالبان با این آتش‌بس دوباره جان بگیرند: «سود آن بیشتر از خطر آن است».

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان می‌گوید آتش‌بس یک‌جانبه دولت افغانستان با طالبان برای نیروهای ضدتروریست این امکان را فراهم می‌سازد که بر شدت عملیات خود علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) در شرق افغانستان بیفزایند.

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان

جان نیکلسون، جمعه ۸ ژوئن / ۱۸ خرداد در حاشیه نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل اعلام کرد که در سال جاری نبرد با داعش در بخش جنوبی افغانستان، در ولایت ننگرهار شدت بیشتری گرفت و در جریان آتش‌بسی که دولت افغانستان با طالبان اعلام کرده نیز افزایش خواهد یافت.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان روز گذشته، پنج‌شنبه ۷ ژوئن / ۱۷ خرداد با اعلام آتش‌بس موقت با طالبان تا پایان ماه رمضان سال جاری، گفت این آتش‌بس فرصتی است برای طالبان که به این حقیقت پی ببرند که با جنگ نمی‌توان عقل و دل مردم را به دست آورد. او تأکید کرد که دولت افغانستان با اعلام آتش‌بس «اقتدار حکومت و اراده مردم برای راه‌حل صلح‌آمیز» را به نمایش می‌گذارد.

این آتش‌بس شامل گروه‌های افراطی به‌غیر از طالبان نمی‌شود.

فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان گفت نمی‌تواند پیش‌بینی کند که گروه طالبان به این آتش‌بس می‌پیوندد یا خیر، اما از این نگران نیست که آتش‌بس به طالبان فرصت دهد که متشکل‌تر شوند و به سلاح‌های بیشتری دست یابند. او با ابراز امیدواری از این‌که آتش‌بس چشم‌اندازی برای صلح واقعی با طالبان بگشاید، گفت: «سود بالقوه آتش‌بس بیشتر از خطر آن است».

طالبان هنوز به آتش‌بس یک‌جانبه‌ای که اشرف غنی اعلام کرده پاسخی نداده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن استقبال از آتش‌بس، از طالبان خواست تا این پیشنهاد را بپذیرند و «وارد مذاکراتی مستقیم به‌منظور پایان دادن به درد و رنج‌های طولانی مردم افغانستان شوند». گوترش همچنین از طالبان خواست تا اقدام متقابلی در اعلام یک آتش‌بس موقت انجام دهد.

ژنرال جان نیکلسون تأکید کرده که نیروهای آمریکایی همچنان آماده پاسخگویی به هر حمله طالبان خواهند بود. آمریکا حدود هشت هزار و ۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد که به‌طور مستقیم در درگیری‌ها شرکت نمی‌کنند اما به نیروهای امنیتی افغانستان آموزش می‌دهند. جدا از این، هزاران سرباز آمریکایی با نیروهای القاعده و داعش نیز می‌جنگند.

نیکلسون آتش‌بس را فرصتی دانست که بر شدت حملات نیروهای آمریکایی در شرق افغانستان افزوده شود. او گفت: «این نبردها ادامه خواهد داشت و در مدت آتش‌بس بیشتر نیز خواهند شد.» به‌گفته او عملیات در ننگرهار امسال توانست فضا را بر جنگجویان داعش تنگ‌تر کند.

فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان همچنین اعلام کرد که از زمانی که داعش به‌شکل گسترده‌ای در سوریه و عراق متلاشی شد، منابع مالی جهانی آن نیز کاهش یافت.

نیکلسون که از ماه مارس ۲۰۱۶ نیروهای آمریکایی در افغانستان را رهبری می‌کند چشم‌انداز تحمیل مذاکرات صلح به طالبان را مثبت می‌داند.

مقام‌های آمریکایی در مدت ۱۷ سال جنگ افغانستان بارها از چشم‌انداز صلح با طالبان سخن گفته‌اند اما هر بار از آن مأیوس شده‌اند. در ماه اوت سال گذشته که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از استراتژی جدید ایالات متحده برای پیروزی در جنگ افغانستان سخن گفت، چنین عنوان شد که هدف کشاندن طالبان به پای میز مذاکره، با کمک پاکستان و دیگر کشورها، است. یک سازمان نظارت بر دولت آمریکا در آن زمان اعلام کرد که به‌رغم آموزش خوب نیروهای امنیتی افغانستان، به‌نظر نمی‌رسد چنین استراتژی‌ای موفق باشد.

با این حال ژنرال نیکلسون می‌گوید: «من فکر می‌کنم این سیاست عمل می‌کند، فقط نیاز به زمان بیشتری دارد.» به‌گفته او جنگ افغانستان با دخالت قدرت‌های خارجی دیگر، از جمله روسیه پیچیده‌تر شده است. روسیه گفته که نگران حضور داعش و گروه‌های نزدیک به آن در کشورهای آسیای مرکزی است.

نیکلسون در این‌باره گفت: «ما معتقدیم که روس‌ها این نوع فعالیت را افزایش داده‌اند در حالی‌که ما نگران هرگونه توان خارجی [طالبان] هستیم و معتقدیم که روس‌ها این نوع فعالیت را افزایش داده‌اند.»

همزمان با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی و ولایتی افغانستان در اکتبر آینده، این کشور شاهد افزایش اقدامات تروریستی است. همزمان با سخنرانی اشرف غنی در روز پنج‌شنبه و اعلام آتش‌بس موقت با طالبان، انفجاری در شهر قندهار رخ داد که در نتیجه آن یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شد. در ولایت ننگرهار هم در اثر دو انفجار پیاپی در برابر یک مکتب در شهرستان چپرهار این ولایت، ۳ نفر زخمی شده‌اند.

دوشنبه گذشته بیش از سه هزار نفر از علمای افغانستان در یک اجلاس سراسری با صدور فتوایی حملات انتحاری را حرام اعلام کردند. بعد از پایان اجلاس اما این علما هدف یک حمله انتحاری قرار گرفتند. در این حمله ۱۴ نفر، از جمله هفت تن از علمای دینی کشته شدند. مسئولیت این حمله را داعش به عهده گرفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.