ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ در گروه ۷: از سودای بازگرداندن روسیه تا ادامه مذاکره با اروپا

همتایان دونالد ترامپ امید دارند که در نشست گروه هفت رضایت او را برای گفت‌وگو بر سر تعرفه‌های که بر واردات اعمال کرده و همچنین بر سر خروج او از توافق هسته‌ای با ایران کسب کنند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا روز جمعه به اجلاس پرتنش سران گروه هفت دیر رسید و روز دوم این اجلاس را هم خیال دارد زودتر ترک کند. همتایان دیگر او امید دارند که در این دو روز رضایت او را برای گفت‌وگوهای بیشتر بر سر تعرفه‌های که بر واردات اعمال کرده و همچنین بر سر خروج او از توافق هسته‌ای با ایران کسب کنند.

سران گروه هفت در نشست ۲۰۱۸ کانادا

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا روز جمعه ۹ ژوئن / ۱۹ خرداد نشست سران هفت بزرگترین کشورهای صنعتی جهان را با اشاره به این موضوع آغاز کرد که این جلسات آسان نخواهند بود و ایالات متحده آمریکا در موضعی ایستاده که رابطه‌اش را با دیگر اعضای گروه پرتنش کرده - ازجمله در حوزه‌هایی مانند افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم، تغییرات آب‌وهوا و معامله هسته‌ای با ایران.

اما تنش‌هایی که توسک نگران آنها بود حتی افزایش هم یافت، زمانی که رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواستار بازگشت مجدد روسیه به گروه هفت شد.

ترامپ پیش از ترک کاخ سفید به مقصد استان کبک کانادا، محل نشست سران گروه هفت، ایده‌ای مطرح کرد و از نشست خواست که بار دیگر روسیه را عضو این گروه کنند – روسیه‌ای که سال ۲۰۱۴ از گروه اخراج شد.

روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق عضو گروه هفت کشور صنعتی برتر جهان شده بود. در سال ۲۰۱۴ و پس از اشغال شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه و کمک‌های روسیه به جدایی‌طلبان نزدیک به مسکو در اوکراین، سران کشورهای صنعتی عضویت روسیه در گروه هشت را به حالت تعلیق درآورند. از این رو گروه هشت، گروه هفت شد.

ترامپ استدلال خاصی را برای عضویت مجدد روسیه بیان نکرد و تنها گفت: "ممکن است به لحاظ سیاسی صحیح نباشد، اما ما باید جهان را اداره کنیم و باید روسیه را پای میز مذاکره داشته باشیم."

— Justin Trudeau (@JustinTrudeau) June 9, 2018

رهبران ژاپن، کانادا، فرانسه، آلمان و بریتانیا تاکنون با پیشنهاد ترامپ مخالفت رسمی کرده‌اند و رهبر ایتالیا بااینکه در توییتر از ایده استقبال کرده بود در جلسات رسمی گفته است که باید شرایط عضویت روسیه بیشتر بررسی شود. البته روسیه هم خیلی مایل نیست که مجدداً عضو گروه هفت شود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادمیر پوتین در واکنش به درخواست ترامپ گفته است که کرملین دنبال مشارکت در ساختارهای سیاسی دیگری است.

با این حال، این مطالبه ترامپ موجب نشد که مطالبات اعضای دیگر گروه هفت در روز اول مطرح نشود. ترامپ که در شبانه‌روز پیش از آغاز نشست چندین بار مستقیم اتحادیه اروپا، کانادا و نخست‌وزیر این کشور جاستین ترودو را در حساب شخصی توییترش مورد حمله قرار داده بود و شکایت کرده بود که کانادا اقدامات تجاری‌ای را دنبال می‌کند که به ضرر آمریکا و ناعادلانه است، پشت درهای بسته نرم‌تر شد.

به گزارش "تورنتو استار"، جاستین ترودو نشست پشت درهای بسته را در روز اول "صحبت‌های بی‌تعارف" در مورد مقابله با نابرابری اقتصادی و ایجاد شغل توصیف کرد. به گفته ترودو برخورد ترامپ پشت درهای بسته، "بسیار صمیمانه" بود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم که با همتای آمریکایی‌اش جلسه‌ای خصوصی داشت، به خبرنگاران گفت که در رابطه با تعرفه‌های تحمیل‌شده از جانب ترامپ به واردات از اتحادیه اروپا و فرانسه گفت‌وگو کرده‌اند و به دنبال راه حل هستند و "راه پیشرفت هست."

مکرون افزود: "هدف یافتن توافق و رویکرد برد-برد برای همه، برای مردم ما، کارگران و طبقه متوسط است".

"رویترز" به نقل از وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که پس از گفت‌وگو با مکرون، ترامپ موافقت کرده که در دو هفته آینده گفت‌وگوهای تجاری با اتحادیه اروپا را آغاز کند. اما از جزییات آنچه ترامپ با آن موافقت کرده، خبری نیست.

دیدار جاستین ترودو و دونالد ترامپ در حاشیه جلسات نشست سران گروه هفت

دونالد ترامپ کم شدن نرخ بیکاری در ایالات متحده را به‌عنوان نشانه‌ای مثبت از موفقیت تصمیمش برای به رسمیت نشناختن قراردادهای چندکشوری می‌داند که به نظر او به‌موجب این قراردادها کشورهای دیگر در حق آمریکا اجحاف می‌کنند. از این رو او به دنبال مذاکره مجدد مفاد این قراردادها مانند پیمان نفتا، پیمان "ترنس پسفیک" و معاهده اقلیمی پاریس است که اکنون از آن خارج شده.

به غیر از جاستین ترودو و امانوئل مکرون خبری از دیدارهای خصوصی دیگر با رییس‌جمهوری آمریکا در روز اول منتشر نشده است. ترزا می، نخست وزیر بریتانیا پیش از آغاز نشست اعلام کرده بود که با ترامپ دیدار خصوصی نخواهد داشت.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان  پیش از آغاز جلسات گفته بود که مایل است با ترامپ در مورد آینده توافق هسته‌ای با ایران صحبت کند اما با توجه به اینکه ترامپ به جلسات دیر رسیده و زود هم خواهد رفت مشخص نیست که آیا این دیدار در روز دوم صورت خواهد گرفت یا نه.

چهل و چهارمین نشست سران گروه هفت روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای به پایان خواهد رسید. رئیس‌جمهوری ایالات متحده اعلام کرده که او به‌منظور دیدار با رهبر کره شمالی روز شنبه کانادا را به مقصد سنگاپور ترک خواهد کرد و به احتمال زیاد در هنگام رونمایی از بیانیه نخواهد بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرشته

    ترامپ بساز بفروش دست دومی است که تا به حال شش دفعه (بله صحیح خواندید, شش بار) ورشکست شده است, و اکنون برای بار هفتم کل اقتصاد جهانی را با این مسخره بازی هایش ورشکسته و داغان خواهد کرد. در آمریکا هر کسی حتا اگر فقط یک بار ورشکسته گی ملی داشته باشد, از بسیاری مشاغل و مزایا محروم می شود. حالا ببینید این طرف چه قالتاق حقه باز حرفه ای است که خودش را به اینجا کشیده. آخرین باری که ترامپ ورشکسته شده بود, در اوائل دههء ۹۰ میلادی, کمک های مالی مافیای روسیه بود که از ورشکستگی بیرونش کشید. این شارموته بازی های کنونی پوتین و ترامپ هم از آنجا سرچشمه می گیرد.

  • شاهین

    کسی که بازرگان موفقی باشد، لزوماً سیاستمدار موفقی نیست.باید منتظر ماند و دید که این آدم غریب(freak)در پایان 4 ساله دولت خود چه رایی از مردم آمریکا می گیرد.بیرون آمدن از برجام، به رغم مخالفت 5 کشور امضا کننده دیگر، تعلیق عضویت آمریکا در پیمان آب و هوایی پاریس، بیرون آمدن از پیمان تجارت آزاد(ترانس آتلانتیک) و .... از سیاست های یکجانبه گرایانه وی است که مشابه آن در زمان جورج بوش جونیور انجام شد و درنهایت آمریکا را در بحران اقتصادی عظیم 2008 فرو برد. ترامپ اکنون روی دیدار قریب الوقوع اش با کیم جون اون مانور می دهد، که به نظر نمی رسد چیزی از آن در بیآید.

  • vali balvasi

    پرزیدنت ترامپ یک بازرگان موفق است بابیش از۶۰سال تجربه مستندبنابراین درمباحث اقتصادی صاحبنظراست وازسایرین بسی بیشتر