ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی قطعنامه محکومیت اسرائیل ‎

در آخرین جمعه اعتراضی مرز غزه چهار فلسطینی از جمله نوجوانی ۱۵ ساله جان باختند و ۶۲۰ تن مجروح شدند. در پی آن قطعنامه وتوشده محکومیت اسرائیل در شورای امنیت در مجمع عمومی بررسی می‌شود.

تاکتیک‌های خشونت‌بار اسرائیل در مواجهه با معترضان فلسطینی با اعتراض بین‌المللی روبه‌رو شده. هرچند قطعنامه علیه اسرائیل در شورای امنیت با وتوی ایالات متحده تصویب نشد، اما هفته آینده قطعنامه مشابهی در اجلاس عمومی سازمان ملل به رأی گذاشته می‌شود.

یک معترض فلسطینی در نزدیکی حصار مرز غزه و اسرائیل که سیم‌چین در دست دارد ـ منبع: afp

میروسلاو لایچاک، رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل و وزیر خارجه اسلوواکی جمعه شب ۱۸ خرداد / هشتم ژوئن اعلام کرد که اجلاس اضطراری این مجمع چهارشنبه پیش رو برای بررسی قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی در محکومیت اسرائیل برگزار خواهد شد.

این قطعنامه مشابه همان قطعنامه‌ای است که ایالات متحده هفته گذشته در جلسه شورای امنیت وتو کرد. شبکه خبری «الجزیره» به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده است که قطعنامه علاوه بر محکومیت اسرائیل، خواهان تلاش بین‌المللی برای محافظت از مردم فلسطین در برابر خشونت‌های اسرائیل است.

جمعه، اول ژوئن، در نشست شورای امنیت، ایالات متحده قطعنامه کویت در محکومیت کشتار فلسطینیان به دست اسرائیل را وتو کرد. این کشور تنها رأی مخالف را داد. قطعنامه بعدی را که بیشتر به محکومیت حماس و اشاره به حق اسرائیل در دفاع از خود اختصاص داشت، خود آمریکا تهیه کرده بود و تنها خودش به آن رأی مثبت داد.

ریاض منصور، فرستاده فلسطین در سازمان ملل درباره قطعنامه محکومیت اسرائیل در مجمع عمومی گفت که این قطعنامه شبیه قطعنامه پیشنهادی کویت به شورای امنیت است.

به گفته او، برخورد خشونت‌بار دوباره با معترضان در آخرین جمعه ماه رمضان باعث شده تا فوریت بررسی قطعنامه علیه اسرائیل در مجمع عمومی اثبات شود. نمایندگان گروه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی خواستار بررسی هرچه سریعتر این قطعنامه در مجمع عمومی شده‌اند.

چهار کشته و صدها مجروح در آخرین جمعه اعتراض‌ها

نیروهای اسرائیلی در آخرین جمعه ماه رمضان با معترضان فلسطینی در مرز غزه بار دیگر درگیر شدند. دست‌کم چهار فلسطینی جان باختند و ۶۲۰ تن دیگر مجروح شدند. یک پسر نوجوان ۱۵ ساله در میان کشته‌شدگان است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سربازان اسرائیل در مواجهه با معترضان فلسطینی در حصار مرزی غزه از گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

معترضان فلسطینی نیز به پرتاب سنگ و آتش‌زدن لاستیک خودرو دست زدند. آنها بادبادک‌هایی حاوی مواد اشتعال‌زا نیز هوا می‌کردند و گاه برای عبور از حصار مرزی تلاش‌هایی انجام می‌دادند. اعتراض‌ها شب‌هنگام و با فرارسیدن موعد افطار به تدریج پایان گرفت.

ارتش اسرائیل مدعی است که برای حفاظت از مرزها و جلوگیری از ورود معترضان به خاک خود به سوی آنها تیراندازی کرده است. تیراندازی با گلوله جنگی به معترضان در هفته‌های اخیر به انتقادها از اسرائیل دامن زده.

به گفته منابع پزشکی و بیمارستانی غزه، از میان ۶۲۰ مجروح اعتراضات جمعه، ۱۲۰ تن هدف گلوله جنگی قرار گرفته بودند.

اسرائیل پنج‌شنبه بر فراز غزه اعلامیه‌هایی ریخت که در آنها از فلسطینیان خواسته شده بود در تظاهرات جمعه شرکت نکنند و به آنها توصیه شده بود که «به حماس اجازه ندهند تا از آنها به نفع منافع فرقه‌ای‌اش تحت حمایت ایران سوء استفاده کند.»

اما به گزارش رویترز، معترضان وعده‌ داده‌اند که به تجمعات خود در هفته‌های آتی ادامه خواهند داد.

با مرگ چهار معترض دیگر، شمار کشتگان از آغاز این اعتراض‌ها، یعنی ۳۰ مارس تا کنون به ۱۲۴ تن رسیده. فلسطینیان این اعتراض‌ها را «راهپیمایی عظیم بازگشت» خوانده‌اند و آن را راهی برای بیان حق بازگشت به سرزمین مادری می‌دانند.

تا کنون هیچ اسرائیلی‌ای در اعتراضات دو ماه اخیر کشته نشده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.