ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ و کیم وارد سنگاپور شدند

ترامپ سفر به سنگاپور برای نشست با کیم را «مأموریت صلح» خوانده، اما همزمان بر زمان‌بر بودن دستیابی به توافق برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی تأکید کرده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده عصر یکشنبه ۱۰ ژوئن / ۲۰ خرداد برای برگزاری اجلاس مشترک با تفاوتی چندساعته وارد سنگاپور شدند.

دیدار کیم جونگ اون (چپ) با نخست‌وزیر سنگاپور

هواپیمای رئیس‌جمهوری ایالات متحده که از اجلاس گروه هفت کشور صنعتی جهان در کانادا به سنگاپور آمد، شامگاه یکشنبه در فرودگاه نظامی پایا لبار بر زمین نشست.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، جان کلی، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در این سفر همراه ترامپ هستند. ترامپ مورد استقبال ویویان بالاک‌ریشنان، وزیر خارجه سنگاپور واقع شد و دوشنبه نیز با لی هسین لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور دیدار می‌کند.

او پیش از سوارشدن به لیموزین برای رفتن به هتل در جواب پرسش خبرنگارها راجع به احساسش درباره دیدار قریب‌الوقوع با کیم گفت: «خیلی خوب».

کیم جونگ اون بعدازظهر یکشنبه، ساعاتی زودتر از هیأت آمریکایی وارد فرودگاه چانگی شد. ویویان بالاک‌ریشنان در فرودگاه به استقبال او رفت و تصویری از خود و کیم در حساب توئیتری‌اش منتشر کرد و به او خوش‌آمد گفت:

— Vivian Balakrishnan (@VivianBala) June 10, 2018


به گزارش خبرگزاری‌های کره جنوبی، جت خصوصی کیم نیز صبح یکشنبه از پیونگ‌یانگ به مقصد سنگاپور پرواز کرده بود، بی‌آنکه جزئیات بیشتری منتشر شود.

کیم کمی بعد از ورود به هتل محل اقامتش به کاخ ریاست‌جمهوری سنگاپور رفت تا با لی هسین لونگ دیدار کند. مقام‌های سنگاپور در حاشیه این دیدار اعلام کردند که اگر کره شمالی رفع تحریم شود، مناسبات تجاری دو جانبه را تقویت خواهند کرد.

شنبه نیز پرواز مستقیمی از پیونگ‌یانگ در سنگاپور فرود آمد. رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده بودند که هیأتی از مقام‌های رسمی کره شمالی به تیم تدارکاتی کره شمالی برای آماده‌سازی دیدار با ترامپ پیوسته‌اند. این تیم به سرپرستی کیم چانگ سون، دستیار بسیار نزدیک کیم، از چند روز پیش در سنگاپور حضور دارد.

دیدار ترامپ و کیم بر سر چیست؟

ترامپ پیش از پرواز به سمت سنگاپور در نشستی خبری در محل برگزاری اجلاس گروه هفت در کبک کانادا درباره هدف از دیدار با کیم گفت:

«من هدف مشخصی دارم اما باید بگویم این دیدار ناگهانی و فی‌المجلس خواهد بود. از قبل چیزی نمی‌دانید. هرگز دیداری در چنین سطحی رخ نداده.»

او سفرش برای دیدار با کیم را «مأموریت صلح» خواند و گفت دستیابی به توافق با کیم برای خلع سلاح هسته‌ای احتمالاً زمان‌بر خواهد بود. رئیس‌جمهوری ایالات متحده تأکید کرد که به باور او این سفر «دست کم» می‌تواند به برقراری «رابطه» بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن منجر شود؛ دو طرفی که رابطه دیپلماتیک با یکدیگر ندارند.

مذاکره اصلی در این دیدار بر سر تسلیحات هسته‌ای کره شمالی و دستیابی به صلح در شبه‌جزیره کره است. کره شمالی دهه‌ها برای توسعه سلاح هسته‌ای تلاش کرد و نهایتاً سال گذشته توانست یک بمب هیدروژنی یا گرماهسته‌ای آزمایش کند. بمب‌های گرماهسته‌ای قدرت تخریب بسیار بالاتری از بمب‌های هسته‌ای معمولی دارند.

دستیابی به صلح در شبه‌جزیره کره یکی از نتایج احتمالی مذاکرات ترامپ و کیم است

پیونگ‌یانگ همزمان تکنولوژی موشک‌های بالستیک را نیز توسعه داد و سال گذشته توانست موشکی را آزمایش کند که قادر است به خاک ایالات متحده برسد. این موشک قاره‌پیما تا ۱۰ برابر ارتفاع ایستگاه فضایی بین‌المللی در جو زمین بالا رفت.

ایالات متحده همزمان با سرعت‌گرفتن روند آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی کارزار «فشار حداکثری» را به راه انداخت و تحریم‌های شدیدی علیه کره شمالی به اجرا گذاشت. رئیس‌جمهوری آمریکا چندین‌بار از احتمال توسل به گزینه نظامی گفت.

اوایل سال میلادی جاری روابط بین دو کره نزدیک‌تر شد و مقام‌های کره جنوبی، متحد ایالات متحده به ترامپ خبر دادند که کیم مایل به دیدار چهره‌ به چهره اوست. دیداری که می‌تواند به قرارداد صلح بین دو کره بینجامد. این دو کشور از ۱۹۵۳ که جنگ شبه‌جزیره کره پایان یافت، هنوز در وضعیت «آتش‌بس» قرار دارند.

ترامپ پس از دیدار با مقام‌های کره جنوبی دیدار با کیم جونگ اون را پذیرفت اما یک بار آن را به دلیل آنچه «خصومت آشکار» پیونگ‌یانگ می‌خواند لغو کرد و بار دیگر گفت این دیدار انجام می‌شود. جان بولتون، مشاور امنیتی‌اش و مایک پنس، معاون اول او گفته بودند که خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی بر اساس الگوی لیبی معمر قذافی صورت می‌گیرد. این مقایسه کره شمالی را خشمگین کرد و پیونگ‌یانگ از احتمال لغو دیدار گفت.

بسیاری از ناظران مشکوکند که کیم به طور کامل تسلیحات هسته‌ای‌اش را نابود کند. به باور آنها، هدف کیم از گفتگو با ترامپ کاستن از بار فشار تحریم‌ها است.

برای ترامپ، موفقیت در مذاکرات با کره شمالی دستاورد بزرگی در سیاست خارجه پیش از انتخابات کنگره آمریکا در نوامبر امسال محسوب می‌شود. او تا کنون با خروج از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) و پیگیری سیاست‌های اقتصادی حمایتی که متحدان آمریکا را برآشفته، به ناتوانی در سیاست خارجی متهم شده است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده همواره برجام را یک «توافق بسیار بد» توصیف کرده است. او تقریباً همزمان با پذیرفتن گفتگو با کیم برای رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی از برجام خارج شد. او حالا فرصت آن را دارد که با دستیابی به توافق با کره شمالی، منتقدان خروج او از برجام را با آنچه خود «توافق خوب» می‌داند، رویارو کند.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.