ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارز‌های بانکی بار دیگر گران شدند

روحانی بارها گفته مردم نگران نوسانات ارزی نباشند اما این نگرانی همچنان ادامه دارد. کارنامه دولت دوازدهم در حوزه اقتصادی، منفی است. مردم همچنان شاهد گرانی ارز، سکه و کالاهای اساسی هستند.

بر اساس آخرین نرخ‌های اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی ارزهای بانکی بار دیگر گران شدند. در طول دولت‌های حسن روحانی گرانی ارز، سکه و کالاهای اساسی سیر صعودی داشته و کارنامه دولت در این زمینه‌ها منفی است.

دلار باز هم گران شد

بانک مرکزی ایران، دوشنبه ۲۱ خرداد اعلام کرد که نرخ ۳۳ ارز از جمله دلار، یورو، و پوند افزایش یافته است.

بر این اساس، قیمت هر دلار آمریکا با ۲۰ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار و ۲۳۰ ریال شد. ارزش هر یورو نیز با ۱۵۹ ریال افزایش نسبت به روز قبل به ۴۹ هزار و ۷۹۸ ریال رسید و نرخ هر پوند انگلیس با ۷۹ ریال رشد نسبت به روز یکشنبه ۵۶ هزار و ۶۲۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

با رجوع به کارنامه دولت‌های حسن روحانی از آغاز تاکنون مردم شاهد افزایش نرخ ارز بوده‌اند. در سال ۹۲، هر دلار آمریکا حدود سه هزار و ۲۰۰ تومان بود که در اواخر دولت نخست روحانی به سه هزار و ۷۴۰ تومان رسید. این رقم در طول ‏سال ۹۶ و ابتدای ۹۷ سیر صعودی بی‌سابقه‌ای یافت و از مرز ۷ هزار تومان نیز عبور کرد. برای پیشگیری از این موضوع دولت ۲۰ فروردین ‌ماه سال جاری قیمت اجباری چهار هزار و ۲۰۰ تومان را برای آن تعیین کرد اما عملاً این سیاست نیز پیش نرفته و بازار ارز مسکوت مانده است.

قیمت سکه نیز در سال ۹۲ در آغاز دولت یازدهم ۱.۱ میلیون تومان بود. این رقم در پایان دولت یازدهم نیز به ۱.۲ میلیون تومان ‏رسید و در ابتدای سال جاری ناگهان از مرز ۲.۴ میلیون تومان نیز عبور کرد.  طرح بانک مرکزی برای پیش‌فروش سکه نیز به بازار سکه کمکی نکرد طوری که پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه به قیمت ۲.۵ میلیون تومان هم برسد. ‏

روزنامه شرق در گزارشی نوشته است که تعطیلات هفته گذشته بستر مناسبی برای روند افزایش قیمت سکه بود. این گزارش آورده است که «بسته‌بودن بازار ارز، سرمایه‌های خرد و متوسط را به سمت بازار مشابه، یعنی همان بازار طلا کشانده است» و اگر بانک مرکزی اقدامی نکند افزایش قیمت سکه ادامه خواهد داشت و احتمالاً بازار سکه تقلبی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

قیمت کالا‌های اساسی نیز در دولت دوازدهم افزایش پیدا کرده است. بر اساس آمار بانک مرکزی، در ‏یک سال منتهی به اردیبهشت‌ماه سال جاری، تخم مرغ ۵۱ درصد، گروه لبنیات ۸.۵ درصد، برنج ۲.۷ درصد، میوه‌های تازه یک درصد، ‏سبزی‌های تازه ۳.۴ درصد، گوشت قرمز ۲۳.۳ درصد، چای ۲۰.۷ درصد و روغن ۱.۹ درصد، برنج خارجی حدود ۳۷.۲، گوشت گوسفندی ۲۲ درصد، گوشت گوساله ۱۶ درصد، مرغ ۱۶.۳ درصد، موز ۲۶.۸ درصد، سیب درختی زرد ۲۰.۶ درصد، گوجه ‏فرنگی ۴۸.۷ درصد، سیب‌زمینی  درصد۱۹.۶، رب گوجه فرنگی ۱۶.۵ درصد و چای خارجی ۱۶.۲ درصد افزایش داشته‌اند. برخی از این ارقام بالاتر از نرخ تورم اعلام‌شده هستند.  ‏

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی در اردیبهشت‌ سال جاری گفته بود مردم نه نگران نوسانات ارز و نه واردات کالاهای اساسی باشند.

اسحاق ‏جهانگیری، معاون اول روحانی هم ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری گفته بود: «من با صراحت می‌گویم امروز کشور بیش از آن‌که با مشکلات روبه‌رو باشد با بزرگنمایی مشکلات روبه‌رو است (...) امروز هیچ‌کدام از شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور نگران‌کننده نیست.»

اما شواهد عینی خلاف این سخنان را نشان می‌دهند. بر اساس جدول‌های بانک مرکزی، ذخیره ارزی ایران در پایان ۹ ماه نخست سال گذشته ۱۶,۵ میلیارد دلار در مقایسه با فروردین ۱۳۹۵ کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • 123

    دلت خوشه ها دلار 7 تومنه تو زدی 4200؟