ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمک مالی سه کشور حاشیه خلیج فارس به اردن برای خواباندن اعتراضات

در اجلاسی که در مکه برگزار شد، شیوخ خلیج فارس به وعده هفت سال قبل خود عمل کردند. «مصافحه» روحانی با پادشاه اردن آن‌ها را به فکر چاره‌جویی انداخته بود.

سه کشور حاشیه خلیج فارس برای فرونشاندن اعتراضات بی‌سابقه در اردن به افزایش مالیات‌ها  در اجلاسی که دوشنبه ۱۱ ژوئن/ ۲۱ خرداد در مکه برگزار شد تصویب کردند که ۲,۵ میلیارد دلار به دولت اردن کمک مالی کنند.

دوشنبه ۱۱ ژوئن/ ۲۱ خرداد: اجلاس رهبران سه کشور حاشیه خلیج فارس با پادشاه اردن در مکه

کمک ۲,۵ میلیارد دلاری عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی در اختیار بانک مرکزی اردن قرار می‌گیرد و در جهت تضمین وام بانک جهانی به اردن و برای جبران کسری بودجه دولت مصرف می‌شود. بخشی از کمک سه کشور حاشیه خلیج فارس به اردن نیز به پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌یابد.

ماه گذشته دولت اردن، به پیشنهاد بانک جهانی لایحه‌ای را برای افزایش مالیات‌ها به مجلس تقدیم کرد. بر اساس این لایحه، مالیات بر درآمد کارگران و کارمندان حداقل پنج درصد و مالیات شرکت‌ها و تجار ۲۰ الی ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. اصلاح قانون مالیاتی، بخشی از اصلاحات مالی‌ست که اردن از سال ۲۰۱۶ تاکنون متعهد شده است. در آن زمان اردن از بانک جهانی ۷۲۳ میلیون دلار وام گرفت. تصویب لایحه افزایش مالیات‌ها سبب اعتراضات سراسری در اردن شد و سرانجام هانی الملقی استعفا داد و عمر الرزاز به جای او به نخست‌وزیری اردن منصوب شد. او  اعلام کرد که لایحه افزایش مالیات‌ها را کنار خواهد گذاشت.

صبح دوشنبه بعد از اجلاس پادشاه سعودی، امیر کویت و نخست‌وزیر امارات متحده عربی با عبدالله دوم، پادشاه عربستان در مکه، سه کشور حاشیه خلیج فارس اعلام کردند که از اردن حمایت مالی می‌کنند. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی هم در اجلاس مکه شرکت داشت.

پادشاه اردن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که امیدوار است کمک ۲,۵ میلیارد دلاری سه کشور حاشیه خلیج فارس بحران اردن را از میان بردارد.

در دسامبر ۲۰۱۱ عربستان سعودی در اجلاس شورای همکاری کشورهای خلیج فارس متعهد شده بود که به اردن و مراکش ۲,۵ میلیارد دلار کمک مالی کند. از آن زمان تاکنون اما عربستان به این وعده عمل نکرده. عربستان سعودی از این اردن و مراکش دعوت کرده است در سال جاری به عضویت شورای همکاری کشورهای خلیج فارس درآیند.

هفته گذشته در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و عبدالله دوم، پادشاه اردن به گرمی دست یکدیگر را فشردند و مدتی با هم گفت‌وگو کردند. این امر از نظرها پنهان نماند و برخی از رسانه‌های جهان عرب از جمله الجزیره از تمایل اردن به نزدیکی با جمهوری اسلامی بعد از انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم خبر داده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.