ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاکید رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران بر ضرورت تزریق واکسن بحث‌انگیز HPV

خبرگزاری‌های سپاه و رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان یک‌صدا تبلیغاتی بر ضد واکسن ضد زگیل تناسلی به راه انداخته‌اند. مقامات وزارت بهداشت در پی چاره‌جویی برآمده‌اند.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران، دکتر مینو محرز با بیان اینکه واکسن HPV عارضه‌ای ندارد گفت: «تزریق و مصرف این واکسن در تمام دنیا توصیه می‌شود و از دید یک متخصص عفونی ضرورت تزریق آن ثابت شده است.» این توضیح در واکنش به حاشیه‌های ایجاد شده پس از پخش مصاحبه‌ای در برنامه مناسبتی «ماه عسل» از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در سایت رسمی دولت منتشر شده است.

دکتر مینو محرز، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران در خصوص واکسن HPV در مصاحبه‌ای با پایگاه اطلاع رسانی دولت با اعلام اینکه تزریق واکسن HPV عارضه‌ای به دنبال ندارد گفته است: «تزریق واکسن HPV برای تمام گروه‌ها بی خطر است و زنان باردار و شیرده، پس از طی دوره بارداری و شیردهی می‌توانند این واکسن را دریافت کنند و بهتر است، مردان تا سن ۲۶ الی ۲۷ سالگی و زنان تا سن ۳۵ الی ۴۰ سالگی این واکسن را دریافت کنند، البته تزریق واکسن HPV به سن ازدواج یا آغاز فعالیت جنسی در افراد بستگی دارد و نمی‌توان عدد ثابتی ارائه داد، چراکه در برخی کشورها تزریق این واکسن از سن ۱۲ سالگی در دختران آغاز می‌شود.»

دکتر مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران هچنین شایعات به وجود آمده در فضای مجازی درخصوص داشتن عوارضی مانند ایجاد ناباروری در زنان و تضعیف سیستم ایمنی آنها به واسطه تزریق این واکسن را تکذیب و گفته است: «واکسن HPV عارضه‌ای ندارد و اینگونه شایعه پراکنی‌ها در فضای مجازی منجر می‌شود، مردم حتی از زدن واکسن‌های معمول نیز خودداری کنند، باید گفت شایعات در این خصوص غیر علمی بوده و قطعا سلامت مردم را نشانه می‌گیرد، افرادی که شایعات ایچنینی اشاعه می‌دهند، شاید غرض خاصی دارند.»

در همین حال دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت ایران امروز در نشست خبری هفتگی خود گفت «در مورد مسائل علمی مربوط به واکسن HPV و عوارض آن، افراد علمی باید اظهار نظر کنند.» به گفته سخنگوی وزارت بهداشت «نه در ایران و نه در دنیا گزارشی مبنی بر خطرناک بودن و عقیم کردن توسط این واکسن وجود ندارد و این واکسن در ۵۴ کشور در حال استفاده است و در برخی کشورها استفاده از آن اجباری است و حتی جزو برنامه فراگیر واکسیناسیون آنها به شمار می‌رود.»

دکتر ایرج حریرچی همچنین به خبرنگاران گفته است که «مخالفت‌هایی که در زمینه استفاده از این واکسن مطرح شده، به جز یک نفر که مدعی عنوان علمی است، بقیه توسط افراد غیرعلمی عنوان شده است.» به گفته او: «برخی افراد هر کار جدید را توطئه و ایجاد منافع برای دشمنان می‌دانند.»

تزریق واکسن HPV پس از آن به بحث روز حوزه سلامت تبدیل شد که در برنامه «ماه عسل» که از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود قسمتی به معرفی این واکسن و درخواست جمع‌آوری کمک مالی برای ساخت و توزیع آن در داخل ایران اختصاص یافت. پس از بخش این برنامه، رسانه‌های عمدتا نزدیک به ارگان‌های امنیتی همچون تسنیم به پخش این برنامه و اختصاص آنتن زنده به این موضوع انتقادهای تندی کردند. برای نمونه تسنیم در مطلبی که ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ منتشر کرده به نقل از خبرگزاری اسرائیلی هاارتص ادعا می‌کند: «واکسیناسیون HPV برای ۵۲۰۰۰ دختر حدود ۸ ساله متوقف شده به دلیل خطرات ناشی از عوارض این واکسن! نیمی از زنان اسرائیلی می‌میرند در حالی که از این واکسن استفاده کرده بودند.» روزنامه‌های اصولگرای جوان و صبح نو هم به برنامه «ماه عسل» حمله کرده و خبر از یک برنامه از پیش تعیین شده در جهت احیای سند «۲۰۳۰» دادند.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت نیز در حاشیه مراسمی در تهران در همین ارتباط گفته است: «طبق دستور آقای رئیس جمهور ما همه واکسن‌ها را باید خودمان تولید کنیم و حتماً فناوری و امکان تولید این واکسن هم در کشورمان وجود دارد. در عین حال اقدامات خوبی هم در زمینه تولید واکسن‌ها انجام شده و یا در حال انجام است، حال چه در انستیتو پاستور و چه در قالب قراردادهای دو جانبه‌ای که با برخی از کشورها منعقد شده است. بنابراین درباره واکسن HPV تا زمانی که آن را در کشور تولید نکنیم، وارد برنامه ایمن‌سازی کشور نخواهیم کرد. در عین حال توصیه می‌کنم که به حاشیه‌ها هم توجهی نداشته باشید. در مورد این واکسن، نباید براساس حاشیه‌ها تصمیم گرفت.»

حسن قاضی‌زاده هاشمی

پیش از این نیز قاضی‌زاده هاشمی در یادداشتی از سازمان صداوسیما و برنامه ماه عسل برای پرداختن به موضوع واکسن HPV تشکر کرده بود و نوشته بود: « از همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که تریبونی در اختیار دارند و همچنین اصحاب رسانه، تقاضا می‌کنم به هیچ دلیلی، سلامت مردم را به اغراض گروهی و سیاسی آلوده نکنند. این که گروهی با درآمیختن راست و دروغ، بخواهند بخشی از دولت را به اقدام نادرستی متهم کنند، نه یک کار سیاسی است، نه برنامه‌ای اجتماعی و نه خدمتی به مردم.» او در این یادداشت همچنین نوشته بود: «امروزه بیماری ناشی از ویروسHPV از جمله بیماری‌هایی است که عده بسیاری در سراسر جهان به آن مبتلا هستند و واکسن پیشگیری از این بیماری نیز با کمترین عارضه در دنیا استفاده می‌شود. براساس نیازسنجی‌های انجام شده در کشور نیز تولید و ساخت واکسن این بیماری در ایران هم پیگیری می‌شود و دانشمندان ایرانی در مورد ساخت این واکسن، به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌اند. اگرچه حوزه بهداشت در زمینه تولید واکسن با چالش‌هایی مانند هزینه‌بر بودن آنها مواجه است، اما این موانع موجب توقف فعالیت دانشمندان عرصه سلامت نشده و تلاش برای تولید داروها و واکسن‌های مورد نیاز مردم و از جمله واکسن HPV به طور جدی در حال انجام است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.