ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ از تعهد کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای و انهدام موشک‌های بالستیک خبر داد

رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری‌اش در سنگاپور از ایران هم غافل نماند. ترامپ گفت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، اوضاع را تغییر می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در ابتدای کنفرانس خبری خود بعد از برگزاری نشست با رهبر کره شمالی، از اجلاس سنگاپور به عنوان یک «نشست تاریخی» یاد کرد. رئیس جمهور آمریکا با اشاره مختصری به خروج ایالات متحده از برجام گفت ایران با دخالت‌هایش در سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه تنش‌آفرینی کرده است. ترامپ با قطعیت اعلام کرد که اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران «اوضاع را تغییر» می‌دهد.

دوتالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری سنگاپور بعد از برگزاری اجلاس خلع سلاح هسته‌ای با رهبر کره شمالی

رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه ۱۲ ژوئن/ ۲۲ خرداد یک ساعت پس از پایان دیدار و گفت‌وگی تاریخی‌اش با کیم جونگ اون،، رهبر کره شمالی به تنهایی در یک نشست خبری شرکت کرد. کیم ترجیح داد که رهسپار کشورش شود.

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد تا وقتی که مذاکرات خلع سلاح هسته‌‌ای کره شمالی ادامه دارد، رزمایش‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی که به گفت او هزینه زیادی هم به دو کشور تحمیل می‌کند متوقف خواهد شد.

ترامپ و کیم در پایان اجلاس سنگاپور بیانیه مشترکی امضاء کردند که بر اساس آن رهبر کره شمالی متعهد به خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره شده و در مقابل ایالات متحده آمریکا هم «تضمین‌های امنیتی» به کره شمالی داده است. جزئیات این تضمین‌ها هنوز مشخص نشده. اما ظاهراً توقف مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه‌جزیره کره که خواسته چین و روسیه هم هست، بخشی از این تضمین‌های امنیتی است.

رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری ۱۲ ژوئن اعلام کرد که ممکن است خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی یک روند درازمدت باشد. او گفت:

« ما مساله‌ای را که از سال‌ها قبل لاینحل باقی مانده بود حل کردیم. مردم کره شمالی و کره‌ جنوبی در این مسیر سهم به سزایی دارند. امروز، لحظه‌ای عظیم و تاریخی و بشارت‌گر آینده‌ای روشن است.»

ترامپ همچنین اعلام کرد که کیم متعهد شده پایگاه‌های موشک‌های بالستیک کره شمالی را هم منهدم کند. رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که تحریم‌های کشورش علیه کره شمالی تا خلع سلاح هسته‌ای این کشور ادامه خواهد داشت.

ترامپ گفت که شبکه اطلاعاتی آمریکا در کره شمالی چندان قوی نیست. اما با این‌حال آمریکا از قدرت زرادخانه موشکی و هسته‌ای کره شمالی مطلع است.

در بیانیه پایانی اجلاس سنگاپور به چهار مورد اشاره شده:

  •     آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد به ایجاد روابط تازه‌ای بین دو کشور مطابق با میل مردم دو کشور برای صلح و موفقیت می‌شوند.
  •     آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره تلاش‌های مشترکی را برای ایجاد یک نظام صلح پایدار و باثبات در شبه جزیره کره آغاز می‌کنند.
  •     جمهوری دموکراتیک خلق کره با تاکید مجوز بر بیانیه ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ پانمونجوم متعهد به تلاش در جهت خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره می‌شود.
  •      آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد می‌شوند که موارد باقی مانده مربوط به اسرای جنگی و مفقودین در جنگ را از جمله با استرداد گروهی که تاکنون شناسایی شده‌اند، حل و فصل کنند.

در این بیانیه به جدول زمانی خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی اشاره‌ای نشده است. ترامپ در این‌باره توضیح داد:

«ما تحریم‌ها را متوقف نمی‌کنیم. خلع سلاح هسته‌ای زمانی طولانی می‌برد اما ما خیلی زود و در آینده بسیار نزدیک این روند را تحت نظر ناظران بین‌المللی شروع می‌کنیم و پس از خلع کامل سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره، تحریم‌ها لغو می‌شود.»

رئیس جمهور آمریکا با اشاره مختصری به خروج ایالات متحده از برجام گفت ایران با دخالت‌هایش در سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه تنش‌آفرینی کرده است. ترامپ گفت:

«معتقدم که تحریم‌های به شدت جدی علیه ایران اوضاع را تغییر می‌دهد.»

رئیس جمهور آمریکا از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به عنوان «یک مرد باهوش و شخصیتی بسیار بزرگ و بااستعداد» یاد کرد و اعلام کرد که آن‌‌ها قرار است که به زودی درباره نتایج اجلاس سنگاپور با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

ترامپ همچنین اعلام کرد که روابط دیپلماتیک و تبادل سفرا بین آمریکا و کره شمالی در چشم‌انداز قرار دارد. پیش از برقراری روابط دیپلماتیک اما باید اقداماتی انجام شود.

رئیس جمهور آمریکا همچنین خبر داد که رئیس جمهور کره جنوبی را در جریان جزئیات توافق خلع سلاح کره شمالی قرار داده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هم پیش از بازگشت به پیونگ‌یانگ نظر مثبتی به دستاوردهای نشست خلع سلاح هسته‌ای در سنگاپور داشت. او گفته بود:

«ما بر همه بدبینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها نسبت به این دیدار غلبه کردیم و من فکر می‌کنم این به نفع صلح بود. فکر می‌کنم درآمد خوبی بود برای صلح.»

وانگ یی، وزیر خارجه چین اعلام کرده که جمهوری خلق چین از نشست کیم – ترامپ در سنگاپور استقبال می‌کند و از توافقی که در این نشست حاصل شود، حمایت خواهد کرد و همچنین امیدوار است که دو کشور به یک توافق پایدار برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره دست یابند. وریر خارجه چین اما در همان حال گفته است: «هم‌زمان می‌بایست مکانیسمی برای صلح در شبه‌جزیره کره یافت شود، چنانکه نگرانی‌های منطقی امنیتی در این زمینه برطرف گردد.»

ژاپن، کره جنوبی و مالزی هم از توافق خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره استقبال کرده‌اند. روسیه اما فعلاً سکوت کرده است. سرگئی لاوروف پیش از برگزاری اجلاس سنگاپور، در سفرش به پیونگ‌یانگ به کیم جونگ اون هشدار داده بود که خروج آمریکا از برجام را در مذاکراتش با ترامپ در نظر داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.