ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس کانادا از دولت خواست مذاکرات با ایران برای از سرگیری روابط سیاسی را پایان دهد

نخست‌وزیر کانادا از پیشنهاد نماینده‌ محافظه‌کار مجلس عوام برای تغییر رویه در سیاست خارجی کانادا نسبت به ایران حمایت کرد. پرونده سعید ملک‌پور و ممنوعیت مریم ممبینی از خروج از ایران بی‌تأثیر نبود.

مجلس عوام کانادا روز سه شنبه ۱۲ژوئن/۲۲ خرداد پیشنهادی را به رای گذاشت و تصویب کرد که برپایه آن از دولت این کشور می‌خواهد که مذاکرات با جمهوری اسلامی برای از سرگیری روابط سیاسی را پایان دهد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به لیست گروه‌های تروریستی در قانون جزای این کشور اضافه کند.

پارلمان کانادا

این پیشنهاد (Motion بنابر اصطلاح پارلمان کانادا) را گارنت گینویس، نماینده محافظه‌کار مجلس عوام پیشنهاد داد. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا از این طرح حمایت کرد و در رأی‌گیری پارلمان هم به آن رأی مثبت داد.

با تصویب اکثریت آراء، این پیشنهاد از دولت می‌خواهد که رژیم کنونی ایران را به خاطر حمایت مالی از تروریسم در جهان و در نوار غزه و به خاطر سخنرانی آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی علیه اسرائیل و یهودیان محکوم کند.

پیشنهاد همچنین از دولت می‌خواهد که مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری روابط سیاسی را پایان دهد و از رژیم ایران بخواهد که تمامی کانادایی‌ها زندانی و ممنوع‌الخروج شده در ایران را آزاد کند.

پیشنهاد از جمله از سعید ملک‌پور، زندانی سیاسی و مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که حکومت ایران می‌گوید در زندان خودکشی کرده نام می‌آورد. مریم ممبینی که شهروند ایرانی کانادایی است بر خلاف میلش در ایران نگه داشته شده و ممنوع‌الخروج است.

نمایندگان مجلس عوام کانادا همچنین از دولت خواسته‌اند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی ذیل قانون کیفری کانادا ثبت کند. سپاه پاسداران هم‌اکنون در لیست تحریم‌های اقتصادی کانادا قرار دارد.

دولت جاستین ترودو پیش‌تر این وعده را داده بود که روابط سیاسی با ایران را از سر خواهد گرفت و مقامات وزارت خارجه کانادا چندین بار در دو سال گذشته با مقام‌هایی از وزارت خارجه ایران دیدارهای داشته‌اند.

یک مقام دولت کانادا به شرط ناشناس ماندن با روزنامه "نشنال پست" این کشور می‌گوید که این تغییر رویه دولت ترودو مربوط به به ممنوع الخروجی مریم ممبینی است.

آدم آستن، سخنگوی وزیر خارجه کانادا، کریستیا فریلند، در گفت‌وگو با روزنامه "لندن فری پرس" گفته است که تنها گفت‌وگویی که دولت کانادا اکنون با ایران خواهد داشت موضوع آزادی مریم ممبینی است: "ما هیچ نوع مذاکره و گفت‌وگو در مورد برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با آنها نخواهیم داشت تا زمانی که ممبینی مجاز به ترک کشور باشد. مطمئنا اگر او آزاد شود، ما مجددا به گفت‌وگو هایی که در سال گذشته اتفاق افتاد باز خواهیم گشت."

پیشنهاد تصویب شده برای دولت لازم‌الاجرا نیست. اما با توجه به حمایت دولت فعلی کانادا از آن، تغییر روند در سیاست خارجه این دولت مشهود است.

آدم آستن، سخنگوی وزیر خارجه کانادا در مورد اینکه چه زمانی این مصوبه اجرایی خواهد شد می‌گوید: "پیشنهاد را تصویب کردیم اما آنچنان نیست که همین فردا به صورت خودکار به لیست کارها اضافه شود. لازم است که در کابینه در موردش گفت‌وگو شود و فرآیند تصمیم‌گیری اتفاق بیافتد."

ارین اوتول، نماینده محافظه‌کار اما می‌گوید که این چیزی نیست که کابینه بتواند برای مدت طولانی به تعویق بیاندازد و اگر دولت این پیشنهاد را اجرایی نکند، احتمالا باید به مجلس عوام حساب پس بدهد.

کانادا در شهریور ۱۳۹۱، در دوره دولت محافظه‌کار استیون هارپر روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده و سفارت ایران در کانادا را تعطیل کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.