ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز حمله ائتلاف سعودی به بندر حدیده یمن

نیروهای یمن و امارات متحده عربی در روزهای اخیر در امتداد ساحل جنوب غربی تا حومه حدیده پیش‌روی کرده‌اند. سازمان ملل نگران جان دست‌کم ۲۵۰ هزار نفر از غیرنظامیان است.

نیروهای وفادار به رئیس‌جمهور یمن با کمک ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی، حمله به حدیده، بندر اصلی یمن را آغاز کردند. حدیده در کنترل شیعیان حوثی قرار دارد.

نیروهای ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، دولت یمن در تبعید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بامداد چهارشنبه ۱۳ ژوئن / ۲۳ خرداد هواپیماها و کشتی‌های جنگی ائتلاف عربستان سعودی برای تسهیل پیش‌روی نیروهای طرفدار رئیس‌جمهور یمن شلیک به استحکامات شیعیان حوثی در جنوب حدیده را آغاز کرده‌اند.

امارات متحده عربی، یکی از دو قدرت اصلی ائتلاف عربی، حوثی‌های مورد حمایت ایران را که کنترل شمال یمن و صنعا را در اختیار دارند فراخوانده بود که در چارچوب گفت‌وگوهای تحت رهبری سازمان ملل، تا پایان روز سه‌شنبه حدیده را ترک کنند.

دولت در تبعید یمن در بیانیه دیگری که در رسانه‌های رسمی این کشور منتشر شده گفته است: «آزادسازی بندر حدیده نقطه عطفی برای یمن است تا کشور را از دست شبه‌نظامیانی که به نفع منافع خارجی عمل می‌کنند خارج سازد.»

از آغاز دخالت نظامی ائتلاف عربی در سال ۲۰۱۵ برای بازگرداندن عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن به قدرت، این نخستین بار است که این ائتلاف نظامی تلاش می‌کند شهر بزرگی در یمن را فتح کند.

بندر حدیده واقع در غرب یمن و در کرانه دریای سرخ بندر اصلی برای ورود واردات و کمک‌های انسانی به این کشور فقیر است که بیش از سه سال می‌شود گرفتار جنگ است.

سازمان ملل می‌گوید ۶۰۰ هزار نفر در حدیده و اطراف آن زندگی می‌کنند که با حمله ائتلاف عربی به این بندر زندگی و جان دست‌کم ۲۵۰ هزار نفر از غیرنظامیان به خطر می‌افتد.

نیروهای یمن و امارات متحده عربی در روزهای اخیر در امتداد ساحل جنوب غربی تا حومه حدیده پیش‌روی کرده‌اند. این اقدام به‌عنوان بخشی از استراتژی محاصره حوثی‌ها در صنعا و قطع مسیر اصلی آن‌ها و وادار کردن حوثی‌ها به نشستن پای میز مذاکره، انجام می‌شود.

یک دیپلمات غربی روز دوشنبه گذشته به رویترز گفت: «من فکر می‌کنم که اماراتی‌ها با ارائه استدلال‌های قانع‌کننده در مورد این‌که چرا عملیات علیه حدیده می‌تواند در نهایت توازن را تغییر دهد و فشار کافی برای کشاندن حوثی‌ها به پای میز مذاکره وارد ‌کند، کار درستی انجام می‌دهند.»

متحدان غربی عربستان سعودی که به کشورهای عضو ائتلاف عربی سلاح می‌فروشند هنوز حمایت رسمی خود از عملیات حمله به حدیده را اعلام نکرده‌اند.

بندر حدیده در حدود ۲۳۰ کیلومتری صنعا قرار دارد.

در نوامبر ۲۰۱۷ (آبان ۱۳۹۶) پس از شلیک یک موشک بالستیکی شورشیان حوثی به ریاض، پایتخت عربستان سعودی ائتلاف عربستان سعودی محاصره حدیده را در دستور کار خود قرار داد. از آن زمان با فشارهای بین‌المللی این محاصره کاهش یافت اما ائتلاف هدف خود را تسخیر حدیده قرار داده است.

سازمان ملل نگران است که عملیات نظامی در حدیده بر تحویل کمک‌های بشردوستانه تأثیر بگذارد. ۷۰ درصد این کمک‌ها از طریق بندر حدیده به یمن وارد می‌شود و بخشی از یمن در آستانه گرسنگی قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.