ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعالان حقوق بشر ایرانی و بین‌المللی بازداشت نسرین ستوده را محکوم کردند

فعالان و نهادهای مدافع حقوق بشر بازداشت نسرین ستوده را آخرین نمونه از تلاش‌های مخرب مقامات ایران برای متوقف کردن او از وکالت و همچنین به‌منظور مجازات فعالیت‌های حقوق بشری او دانسته‌اند.

بازداشت نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، اعتراض فعالان حقوق بشر را برانگیخت. آن‌ها می‌گویند دستگیری نسرین ستوده به‌منظور مجازات فعالیت‌های وکالتی و حقوق بشری او صورت گرفته و موجب ایجاد خفقان بیشتر در ایران می‌شود.

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر

نسرین ستوده روز گذشته، چهارشنبه ۱۳ ژوئن / ۲۳ خرداد توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شد. رضا خندان، همسر او خبر این بازداشت را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد و سپس در توضیحاتی در این‌باره گفت نیروهای امنیتی اعلام کرده‌اند که همسرش به دلیل محکومیت پنج سال، باید به دادسرای اوین برای اجرای حکم برود اما جزئیاتی از این حکم و این‌که حکم در چه تاریخی صادر شده و دلیل آن چه بوده، ارائه نداده‌‌اند.

به‌گفته رضا خندان، مأموران امنیتی از طریق خانه همسایه‌ها و به بهانه این‌که برای خواستگاری آمده‌اند، وارد خانه شده و همسرش را که تنها در خانه بود بازداشت کرده‌اند.

نسرین ستوده چندین پرونده‌ مربوط به محاکمه «دختران خیابان انقلاب»، دخترانی که با حجاب اجباری مخالفت کرده‌اند، و همچنین بهائیان را در دست داشت که با بازداشت او این پرونده‌ها بلاتکلیف مانده‌اند.

از روز گذشته به‌شکل گسترده‌ای فعالان حقوق بشر در اعتراض به بازداشت نسرین ستوده واکنش نشان داده‌اند.

شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح در نامه سرگشاده به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران از او خواست تا با استفاده از کلیه امکانات قانونی خود آزادی نسرین ستوده را از دولت جمهوری اسلامی بخواهد.

شیرین عبادی در این نامه نوشته است که دستگیری نسرین ستوده «مسلماً باعث ایجاد خفقان بیشتر در ایران شده و ضمن آن‌که تعدادی از موکلین وی که قربانیان نقض حقوق بشر هستند بدون دفاع خواهند ماند».

سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار اطلاعیه‌ای بازداشت ستوده را «حمله بی‌رحمانه به مدافعان حقوق بشر شجاع و توانمند در ایران» دانست.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، دستگیری نسرین ستوده را «آخرین نمونه از تلاش‌های مخرب مقامات ایران برای متوقف کردن او از انجام کار مهمش به‌عنوان یک وکیل» عنوان کرده است.

عفو بین‌الملل با بیان این‌که مقامات ایران «فوراً و بدون قید و شرط» باید نسرین ستوده آزاد کنند، افزوده است: «هر گونه کوتاهی در این زمینه باید از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شود.»

دیده‌بان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای خواستار آزادی بدون قید و شرط ستوده شد.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ دیده‌بان حقوق بشر، در این‌باره گفت: «نسرین ستوده یک قهرمان حقوق بشری است که به دلیل دفاع خستگی‌ناپذیرش از حقوق شهروندان می‌بایست تشویق شود، نه این‌که پشت میله‌های زندان باشد.»

برنامه‌ نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای گفته است که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قوه قضائیه ایران مدتی است که «فعالانه به پرونده‌سازی علیه خانم ستوده، از جمله به‌خاطر اعتراض او در جلوی کانون وکلای دادگستری، پرداخته‌اند».

این سازمان مدافع حقوق بشر نیز نگرانی عمیق خود را از بازداشت خودسرانه‌ نسرین ستوده، که «برای مجازات فعالیت‌های حقوق بشری اوست»، ابراز داشت.

کمپین حقوق بشر در ایران هم از قوه‌ قضائیه ایران خواست تا نسرین ستوده را آزاد کند و «به آزار و اذیت و ارعاب وکلا به دلیل دفاع از حقوق شهروندی و انسانی خود و موکلانشان پایان دهد».

هادی قائمی مدیر کمپین حقوق بشر در ایران گفت: ‌ «دستگیری فردی که همه زندگی خود را وقف دفاع از حقوق شهروندان ایرانی کرده است، و به اقدامات ظالمانه قوه‌ قضائیه اعتراض می‌کند، نشان‌دهنده هراس دستگاه عدالت از دادرسی عادلانه و اجرای عدالت در کشور است.»

رمضان حاجی‌مشهدی، وکیل پایه یک دادگستری در تهران نیز به‌دنبال انتشار خبر دستگیری همکارش نسرین ستوده، اعلام کرد که مفتخر است وکالت او را بر عهده گیرد.

نسرین ستوده پیش از این در ۱۳ شهریورماه ۱۳۸۹ بازداشت و به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت از خروج از کشور، محکوم شد. در دادگاه تجدیدنظر حکم این فعال حقوق بشر به شش سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از شغل وکالت کاهش یافت.

او  در سال ۱۳۹۲ پس از گذراندن سه سال از مدت محکومیتش از زندان آزاد شد. پس از آزادی در روز ۲۶ مهر ۱۳۹۳ شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا حکم محرومیت سه ساله نسرین ستوده از وکالت را صادر کرد و او از صبح روز ۲۹ مهر همان سال در مقابل کانون وکلا تحصن کرد و مدت‌ها به این تحصن ادامه داد. این تحصن منجر به تمدید پروانه‌ وکالت خانم ستوده شد.

نسرین ستوده در آبان‌ماه سال گذشته نیز یک بار به دادسرای ناحیه ۲۳ تهران، مستقر در زندان اوین، احضار شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Mitra

    سلام روز بخیر برادر من به نام حمید رضا اردانه حدود 5سال است که بعد از یک مشکل خانوادگی عمدی از طرف همسرش بعد از مهاجرت به امریکا در ایالت ماساچوست در زندان است و مورد شکنجه روحی شدید قرار گرفته و به اجبار مورد تست انواع داروهای اعصاب و روان قرار گرفته  ایشان هیچ دسترسی به وکیل که حق قانونی اوست ندارد بعد از گذشت 5سال هنوز دادگاهی نشده و جرمی ندارد من خواستار آزادی هرچه سریعتر او هستم وبا شیوع گسترده ویروس کرونا وبا توجه به5سال تغذیه ناکافی در زندان بشدت نگران حال او هستم در ضمن من در المان هستم و80درصد معلولیت دارم وبدون سرپرست با دختر14سالم زندگی میکنم خواهش میکنم کمک کنید در ضمن حمید رضا اردانه دربیمارستان ایالتی Bridgewater در ایالت ماساچوست نگهداری و مورد انجام انواع تستهای دارویی قرار دارد نامه هایی از طریق ایمیل ا از طرف ایشان در دسترس است که بسیار نگران کننده هستن با تقدیم احترام میترا اردانه