ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایندگان مجلس در مورد وضعیت بد اقتصادی کشور به دولت روحانی تذکر دادند

وضعیت اقتصادی ایران خوب نیست. در پی خروج آمریکا از برجام کالاها گران‌تر شده، ارزش پول بازهم کاهش یافته، قیمت خودروها افسارگسیخته شده و... نمایندگان مجلس با تذکرات خود می‌خواهند بگویند دغدغه این وضعیت را دارند.

به‌دنبال خروج آمریکا از برجام وضعیت اقتصادی ایران بدتر از گذشته شده. ارزش پول ملی روز‌به‌روز کاهش یافته و گرانی کالاها بیشتر شده است. مسئولان دولتی خود نیز به چنین وضعیتی اذعان دارند. نمایندگان مجلس هم برای آن‌که نشان دهند مخالف اوضاع کنونی هستند به دولت تذکر می‌دهند. در این میان نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا درصدد تهیه «برنامه جامع اقتصاد و معیشت» برآمده‌اند.

مجلس شورای اسلامی

روز گذشته، چهارشنبه ۱۳ ژوئن / ۲۳ خرداد ۲۷۶ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکرات جداگانه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و وزرای اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی نسبت به کاهش ارزش پول ملی، افزایش ثبت سفارش واردات کالا و عدم نظارت بر قیمت خودرو انتقاد کردند.

در تذکر نمایندگان در مورد کاهش ارزش پول ملی آمده است: «کاهش ارزش پول ملی ۲,۵ برابر بوده و امروز هر هزار تومان به اندازه ۴۰۰ تومان ارزش دارد.»

در حال حاضر قیمت دلار در بازارهای ایران به ۷۵۰۰ تومان و فراتر از آن رسیده و یورو هم به قیمت ۸۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد. از آغاز هفته جاری تاکنون قیمت طلا، سکه، خودرو، لوازم الکتریکی و لوازم خانگی به طرز چشمگیری افزایش یافته است. قیمت برخی خودروها تنها در ۱۰ روز گذشته ۲ تا ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته. قیمت سکه طلا هم از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تجاوز کرده است.

نمایندگان مجلس در تذکر جداگانه‌ای به دولت نسبت به عدم نظارت به عملکرد خودروسازان داخلی و «افزایش دو برابری قیمت‌ خودروهای داخلی و خارجی» هم اعتراض کردند.

حسن روحانی روز گذشته در دیدار با گروهی از روزنامه‌نگاران و مدیران رسانه‌های داخلی گفته بود که افزایش قیمت‌ها «جنگ روانی» است. محمود واعظی، رئیس دفتر او نیز خبر داد که به دستور روحانی برای مهار گرانی انبارها می‌بایست تخلیه شوند و کالاها در اختیار مردم قرار گیرند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت شامگاه سه‌شنبه ۲۲ خرداد در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» از مردم خواست برای ساماندهی بازار ارز و سکه به دولت کمک کنند. او اعلام کرد که با خروج آمریکا از برجام، قیمت برخی کالاها ۵۰ تا حتی ۶۰ درصد افزایش یافته است.

در همین حال امروز (پنج‌شنبه ۲۴ خرداد) اعلام شد که فراکسیون ولایی، متشکل از نمایندگان اصولگرای نزدیک به دولت و فراکسیون امید، متشکل از اصلاح‌طلبان در مجلس، به‌منظور تهیه «برنامه جامع اقتصاد و معیشت» کمیته مشترکی تشکیل می‌دهند.

حمیدرضا حاج بابایی از نمایندگان فراکسیون ولایی ضمن اعلام این خبر و انتقاد از عدم ارائه بسته سیاست‌های اقتصادی از سوی دولت به مجلس برای شرایط جدید تحریم‌ها گفت: «فراکسیون نمایندگان ولایی معتقدند مجلس برای ساماندهی وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور تاکنون ناکام بوده است.»

به‌گفته او هر بار مجلس برای بررسی مشکلات اقتصادی جلسات کوتاهی برگزار می‌کند که تأثیری بر اوضاع ندارند و «مردم هیچ معجزه‌ای از مجلس نمی‌بینند». او گفت: «بعد از مدتی دوباره با فشار جدید جامعه جلسات مشابهی تشکیل می‌شود و درواقع مجلس گفتار درمانی‌های دولت را تنفیض و تائید می‌کند.»

کمیته مشترک تهیه «برنامه جامع اقتصاد و معیشت» قرار است با پنج نماینده از فراکسیون امید و پنج نماینده از فراکسیون ولایی تشکیل شود. رایزنی در این‌باره همچنان ادامه دارد و در صورت تشکیل و فعالیت آن قرار است «بسته اقتصادی حل مشکلات معیشتی مردم» تهیه شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سالوادور

    حسن روحانی اقتصاد وابسته ایران به غرب را وابسته تر کرد، احتمتلا تا کار نظام را یکسره کند!. یکی نیست بهش بگه تو که برنامه ایی برای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی نداشتی ... خوردی رئیس جمهور شدی!.

  • سیمین

    یک سری دلقک مسخره مفتخور پُر حرف. مدت زمانی است که دیگر کار از "تذکر" دادن به دولت گذشته. دیگه تمومه ماجرا.

  • بر اساس چشم انداز 1404 قرار است ایران به فقیرترین کشور منطقه تبدیل شود.