ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی شورای امنیت و برنامه جهانی غذا از وقوع بحران انسانی در یمن

امارات می‌گوید با سقوط حدیده کار یکسره می‌شود. رهبر حوثی‌ها طرفدارانش را به مقاومت فراخوانده. دیدبان حقوق بشر می‌گوید طرفین به قوانین بین‌المللی بی‌اعتنا هستند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در بزرگ‌ترین عملیات نظامی در سه سالی که از جنگ داخلی یمن می‌گذرد آماده ورود به بندر حدیده است. شورای امنیت سازمان ملل و دیده‌بان حقوق بشر و همچنین سازمان برنامه جهانی غذا با انتشار بیانیه‌‌هایی نگرانی خود از وقوع یک بحران انسانی را اعلام کرده‌اند.

یک ستون نظامی از نیروهای طرفدار دولت یمن و بخشی از ائتلاف عربی در حوالی بندر حدیده

به گزارش خبرگزاری رویترز، جمعه ۱۵ ژوئن/ ۲۵ خرداد همزمان با برگزاری نماز عید فطر، جنگنده‌های ائتلاف عربی مواضع حوثی‌ها در جنوب شرقی ساحل حدیده را بمباران کردند. نیروهای ائتلاف عربی موفق شدند خود را به چند متری فرودگاه بندر حدیده برسانند.

سازمان ملل هشدار داده که در اثر حملات ائتلاف عربی ممکن است ۲۵۰ هزار نفر از ۶۰۰ هزار نفری که در بندر حدیده زندگی می‌کنند جان خود را از دست دهند. شامگاه گذشته به درخواست بریتانیا، شورای امنیت سازمان ملل آثار حملات ائتلاف عربی به بندر حدیده بر زندگی غیرنظامیان را بررسی کرد. این اجلاس پشت درهای بسته برگزار شد. اعضای شورای امنیت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که «عمیقاً» نگران وقوع یک بحران انسانی‌اند.

سازمان برنامه جهانی غذا هم جمعه ۱۵ ژوئن/ ۲۵ خرداد با انتشار بیانیه‌ای از همه طرف‌های درگیری خواست زیرساخت‌های غیرنظامی بندر حدیده را حفظ کنند و به تعهدات خود در چارچوب قوانین بشردوستانه بین‌المللی عمل کنند.

عبدالمالک الحوثی، رهبر انصارالله یمن شامگاه پنجشنبه با انتشار فراخوانی، طرفدارانش را دعوت به مقاومت در برابر نیروهای ائتلاف عربی - یا به تعبیر او آلت دست آمریکا و اسرائیل – کرد.

دید‌بان حقوق بشر جمعه ۱۵ ژوئن/ ۲۵ خرداد از شورای امنیت سازمان ملل خواست به طرف‌های درگیری در یمن هشدار دهد چنانچه قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض کنند، تحت تحریم‌های اقتصادی قرار می‌گیرند.

سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا دیدبان حقوق بشر روز جمعه همزمان با بالا گرفتن درگیری‌ها در بندر حدیده گفته است:

«ائتلاف عربی و حوثی‌ها که در بندر حدیده با هم درگیر شده‌اند، به قوانین بین‌المللی پایبند نیستند.»

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده است که چنانچه ائتلاف عربی کنترل بندر حدیده را در دست بگیرد، حوثی‌ها دیگر نمی‌توانند اراده خود را از طریق سلاح تحمیل کنند.

قرقاش خاطرنشان کرده که با سقوط بندر حدیده، جنگ یمن و رنج و محنت مردم این کشور هم به پایان می‌رسد.

علی الاحمد، سفیر امارات متحده عربی در آلمان روز گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود که ۶۰ هزار تن مواد غذایی و کمک‌های انسانی آماده ارسال به یمن است. به گفته علی الاحمد چنانچه ائتلاف عربی کنترل بندر حدیده را به دست بگیرد، به سه روز وقت نیاز دارد که این حجم از کمک‌های انسانی را از طریق بندر حدیده برای ساکنان یمن ارسال کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت آمریکا تحت فشار مجلس نمایندگان از همکاری در زمینه پشتیبانی عملیات ائتلاف عربی خودداری کرده، اما فرانسه اعلام آمادگی کرده که در زمینه مین‌روبی به ائتلاف عربی در عملیات حدیده کمک کند.

ائتلاف عربی حمله نظامی به بندر حدیده را «پیروزی طلایی» نامیده. در این عملیات ۲۱ هزار نفر از نیروهای نظامی امارات، سودان و یمن شرکت دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.