ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خودکشی یک پناهجوی ایرانی در اردوگاه نائورو

وضعیت غیرانسانی اردوگاه‌های پناهجویی استرالیا در خارج آن تاکنون ۱۲ قربانی گرفته. پنج‌شنبه هم یک دختر دوساله ایرانی که غفلت پزشکی جانش را به خطر انداخته بود، برای درمان به استرالیا برده‌شد.

اردوگاه‌های پناهجویان استرالیا در خارج از خاک این کشور همچنان قربانی می‌گیرند. این‌بار یک مرد ۲۶ ساله ایرانی در اردوگاه پناهجویی جزیره نائورو به زندگی خود پایان داده است.

گروهی از پناهجویان در یکی از کمپ‌های نائورو

سازمان «اتحاد آکسیون پناهجویی» (RAC)، یک سازمان مدافع حقوق پناهندگان در استرالیا جمعه ۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد اعلام کرد که پیکر بی‌جان این مرد ۲۶ ساله درون چادر محل زندگی خانواده او در اردوگاه RCP۳ نائورو کشف شده است.

او همراه با همسر، مادر شدیداً بیمار و برادر ۱۲ ساله‌اش در این اردوگاه پناهجویی زندگی می‌کرد.

بنا به گزارش RAC، نائورو پس از خودکشی این پناهجوی ایرانی «سطح تهدید» را برای مقابله با اعتراض‌های احتمالی دیگر پناهجویان افزایش داده و مادر و برادر او را به درمانگاه منتقل کرده است.

سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه‌ استرالیا بارها هدف انتقاد سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفته است. از سال ۲۰۱۳ و تحت رهبری دولت محافظه‌کار، پناهجویانی که در تلاش برای رسیدن به استرالیا هستند در مسیر حرکت خود با قایق به این کشور بازداشت شده و به یکی از اردوگاه‌ها در جزیره مانوس در پاپوا گینه نو و یا در نائورو فرستاده می‌شوند.

اردوگاه مانوس به مردان مجرد تعلق دارد و اردوگاه نائورو محل نگهداری خانواده‌ها است.

مرگ‌هایی که سیاست‌ ضدمهاجرتی استرالیا رقم زد

با خودکشی این مرد ایرانی که نامش فاش نشده است، شمار قربانیان اردوگاه‌های پناهجویی استرالیا در خارج خاک این کشور به ۱۲ تن رسید.

فعالان حقوق بشری وضعیت این اردوگاه‌ها را «غیرانسانی» می‌دانند و تاکنون گزارش‌های متعددی درباره شرایط ناگوار و بکارگیری خشونت علیه پناهجویان در این اردوگاه‌ها منتشر شده است. ۱۶۰۰ تن در این دو اردوگاه به سر می‌برند که بیش از ۴۵۰ تن از آنها ایرانی هستند.

بنا به گزارش مرکز خدمات پزشکی و درمانی بین‌المللی استرالیا، ایرانی ۲۶ ساله‌ای که به زندگی‌اش پایان داد، از افسردگی حاد رنج می‌برده که پس از به زندان افتادن در ایران در سن ۱۰ سالگی دچار آن شده است.

رضا براتی، یک جوان ۲۳ ساله ایرانی، در چهارم اسفند ماه سال ۱۳۹۲، بر اثر حمله مأموران امنیتی و اصابت باتوم به سرش در اردوگاه پناهجویان جزیره مانوس جان خود را از دست داد.

۱۶ مرداد ۹۶ نیز رییس پلیس مانوس کشته شدن حامد شمشیرپور، پناهنده ۳۱ ساله ایرانی را که در بیش از یک سال اخیر از بیماری حاد روانی رنج می‌برد، تایید کرد.

در ۲۰۱۶ نیز یک مرد ایرانی دیگر که با دختر هشت‌ساله‌اش در اردوگاه به سر می‌برد، به خاطر تلاش برای خودکشی در نائورو به ۱۵۵ دلار جریمه نقدی محکوم شد. به گفته حکومت نائورو، این جریمه برای «بازداشتن دیگران علیه آسیب‌زدن به خود» مقرر شده بود.

چندی پیش نیز یک پناهجوی افغان بر اثر سرطان ریه در نائورو درگذشت. با درخواست او و فعالان و دیگر پناهجویان برای دادن مجوز به او برای سپری‌کردن آخرین ماه زندگی‌اش در استرالیا تحت مراقبت‌های کافی مخالفت شد.

سه هفته پیش هم یک پناهجوی روهینگیا از میانمار در مانوس جان سپرد.

پنج‌شنبه ۲۴ خرداد نیز یک دختر دو ساله ایرانی پس از مدت‌ها بی‌توجهی پزشکی اردوگاه‌ به وضعیت او و گسترش عفونت در بدنش به طور اضطراری به استرالیا منتقل شد تا تحت درمان قرار بگیرد.

بر اساس توافق به‌دست‌آمده در اواخر دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، قرار بود پناهجویان محبوس در اردوگاه‌های مائورو و مانوس به ایالات متحده منتقل شوند.

اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده این توافق را «معامله‌ای ابلهانه» خواند، هرچند پس از آن وعده داد که این پناهجویان را بپذیرد.

ولی این فرآیند در همان ابتدا و پس از اجرایی‌شدن دستور ضدمهاجرتی ترامپ متوقف شد و هنوز سرنوشت توافق به‌دست‌آمده مشخص نیست.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.